تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

سفر موزه لوور به امارت ابوظبی

به گزارش روزنامه‌های فرانسوی، قرار است موزه لوور پاریس، بخشی از گنجینه‌های خود را به شیخ‌نشین ابوظبی منتقل کند.

طبق يک توافق، موزه لوور با دریافت مبلغی نزدیک به یک میلیارد دلار، شعبه‌ای در جزیره سَعدیات ابوظبی باز می‌کند.

براساس طرح‌‌های ریخته‌شده، سه موزهٔ بزرگ دیگر به اضافهٔ هتل‌های لوکس و زمین‌های گلف در اطراف لوورِ ابوظبی ساخته خواهد شد.

با اینکه ژاک شیراک، رئیس جمهور فرانسه شدیداً از این طرح پشتیبانی می‌کند، ولی حدود ۱۳۰۰ نفر، از جمله ۹۰ نفر از مسئولان و صاحب‌نظران فرهنگی فرانسه، طوماری به عنوان اعتراض به این طرح، امضاء کرده‌اند. بسیاری از هنرمندان و مورخان فرانسوی، قرض دادن درازمدت یا در اصل فروش آثار هنری این موزه معتبر را، عملی ناشایست می‌دانند.

شهر هنر عربی-اروپايی

شیخ ابوظبی بر آنست تا جزیره سعديات را، كه در مجاورت و در مشرق شهر ابوظبی واقع شده تبدیل به یک «شهر هنر» نماید. شعبه ابوظبی موزه لوور در۳۰ هزار متر مربع تأسیس خواهد شد. این شعبه، از نمایش دادن آثار برهنه یا خلاف شرع اسلام خودداری خواهد کرد.

فیلیپ رگنیه، از هیئت تحریریه گاهنامهٔ هنر (ژورنال دزارت ) به روزنامه گاردین گفت: "احساس می‌کنم که این پروژه بیشتر بنا بر ملاحظات سیاسی به پیش می‌رود تا علائق هنری. خود موزه و موزه‌داران آن اختیاری در انجام این پروژه ندارند و وزارتخانه فرهنگ فرانسه، این طرح را خود در دست گرفته‌است".

از سوی دیگر شیخ صباح، امیر کویت، در سفر اخیر خود به فرانسه، هفت میلیون و پانصد هزار دلار به موزه لوور اهدا کرده‌است. ایرانیان بازدیدکننده از این موزه، اين روزها خبر از استفاده لوور از نام‌های جعلی بجای نام تاریخی خلیج فارس در تابلوهای راهنما و بروشورهای اطلاعاتی موزه می‌دهند.

سوربن در ابوظبی

پیش از این، بنیاد گاگِنهایم، از غول‌های کلکسیون‌های هنری، قراردادی برای ساخت یک موزه در سعدیات با ابوظبی به امضا رسانده است. ساختمان این موزه را فرانک گِهری، معمار برجسته کانادایی طراحی می‌کند و در سال ۲۰۱۲ برای بازدید عموم گشوده خواهد شد.

تأسیس شعبه‌ای از سوربُن، معروفترین دانشگاه پاریس در ابوظبی نیز مورد توافق مسئولان دو کشور قرار گرفته‌است. شعبه امارات سوربن میزبان ۱۵۰۰ دانشجوی اماراتی از خانواده‌های متمول این کشور خواهد بود و در آن رشته‌هایی همچون ادبیات، فلسفه و حقوق بر پایه سنت سکولار فرانسوی تدریس خواهد شد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

Hamin baes shode ke toye luvr esme fars ro az khalije fars hazv konan , bekhatere pooli ke arbaha dadan

-- Khalij Fars ، Mar 25, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)