تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

صدای کفش‌های پاشنه‌ بلند در شوراها


لوگوی وبلاگ نقطه سر خط

يک وبلاگ نويس عازم شورا می شود
مهرنوش نجفی راغب نویسنده وبلاگ‌ نقطه سرخط در تازه‌ترین پست وبلاگش نوشته است: نتایج آرا دیشب ساعت ۱۰ اعلام شد. و من رای آوردم . با ۱۴۸۴۱ رای و در لیست ۹ نفره شورای شهر همدان قرارگرفتم. از حاشیه ها بگذریم که زیاد بود و حرف زیاد است. از اینکه نمایندگانم معترض بودند و می گفتندکه در خیلی ازحوزه ها من یا نفر اول بودم یا دوم. ولی ..............بگذریم. حالا بار سنگینی را بر دوش خود حس می کنم. خیلی سنگین. دست های یاری دوستان و شهروندان می تواند کمکم باشد. دست های مهربانی که منتظرند. من به امید یاری شما آمده ام.

در انتخابات شوراهای شهر و روستا در ایران اتفاقات جالب زیادی افتاد اما بدون شک انتخاب یک زن وبلاگ‌نویس به‌عنوان عضو شورای شهر همدان یکی از اتفاق‌های جالبی است که خوشحالی وبلاگ‌نویسان ایرانی را به دنبال داشته است.

مهرنوش نجفی اخیراً در وبلاگش از تعطیلی موسسه غیردولتی کاوه آهنگر از سوی استانداری خبر داده بود که خود دبیر آن بود. بقیه پست‌های وبلاگ نقطه سر خط نیز به مسائل اجتماعی و فرهنگی اختصاص دارد که نشان‌دهنده مشغولیات ذهنی این بلاگر شهرستانی است.

گرچه مشخص نیست چه تعداد از چهارده هزار شهروند همدانی که به مهرنوش نجفی رای داده‌اند خواننده وبلاگ او هستند اما آن‌طور که از محتوای وبلاگ او مشخص است او یکی از زنان فعال در سازمان‌های غیردولتی است که همیشه با محدودیت‌ها و فشارهای حکومت دست به گریبان بوده‌اند.

نویسنده نقطه سرخط تنها زن منتخب در شوراهای شهر نیست. گزارش‌های متعدد حکایت از آن دارد که در شهرهای مختلف زنان توانسته‌اند جایگاه خوبی در فهرست منتخبان شوراها پیدا کنند.

زنان معتمد شوراها شده اند
در شهر شیراز فاطمه هوشمند دختر 25 ساله‌ای که دانشجوی کارشناسي معماري است،با به دست آوردن 30 هزار راي در صدر فهرست اعضاي شوراي شهر شيراز قرار گرفته است. معصومه زارع یکی دیگر از زنان شیراز هم در همین فهرست قرار دارد.

در شهر گنبد زنان توانسته‌اند اکثریت کرسی‌های شورای شهرشان را به دست بیاورند. از هفت کرسی شورای شهر گنبد آنها توانسته‌اند چهار کرسی را از آن خودشان بکنند.

از 9 صندلی‌ شورای شهر زنجان هم یک سوم به زنان رسیده است. سميه ثابت‌قدم با به دست آوردن بیش از ‪ ۱۷‬هزار رای نفر اول این شورا شده. آرزو رحمتی و فاطمه صادقی هم توانستند در این ترکیب جایی پیدا کنند.

سمیه ثابت قدم تنها زنی نیست که نفر اول شورای شهر شده است. در شهر اراک فریبا آباقری، در ارومیه خانم منصوری، در قزوین خانم حکمت، در اردبیل خانم تراز بیش از سایر نامزدها رای آوردند و به عنوان نفر اول وارد شورای شهر شده‌اند. در همین شوراها زنان دیگری هم حضور دارند که در ردیف‌های بعدی ایستاده‌اند.

گرچه برخی استفاده از زیبایی زنانه را یکی از دلایل انتخاب زنان در شوراهای شهر می‌دانند اما عکس‌ها و ژست‌های انتخاباتی آقایان نامزد انتخابات شوراها در عکس‌ها و پوسترهایشان نشان داد این ترفند اگر ترفند موثری باشد از سوی مردان هم کمتر از خانم‌ها مورد استفاده قرار نگرفته است.

زنان تهرانی
در شهر تهران هم زنان پایتخت از شورای شهر سهمی به دست آورده‌اند. بعد از یک هفته بالاخره شمارش آرای نامزدهای شورای شهر پایتخت هم به پایان رسید و سه زن از سه گرایش مختلف سیاسی از قرار توانسته‌ند به شورای شهر تهران راه پیدا کنند. گرچه مشخص نیست با میزان اختلاف سلیقه موجود میان این سه نفر بر سر سیاست‌های مربوط به زنان در شهر تهران در سال‌های آینده چه خواهد آمد.

معصومه ابتکار(از ائتلاف اصلاح‌طلبان)، پروین احمدی‌نژاد(خواهر رئیس‌جمهور) و معصومه آباد از ائتلاف اصولگرایان سه زنی هستند که راهی شورای شهر تهران شده‌اند.

آيت الله ناراضی
موفقیت‌های قابل ملاحظه زنان در انتخابات شوراها گرچه از نگاه فعالان حقوق زنان اتفاق خوشایندی است اما روحانیون و گروه‌ای مذهبی از این حضور پررنگ زنان چندان راضی به نظر نمی‌رسند.

پیش از انتخابات شوراها آیت‌الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید و علمای تاثیرگذار قم در دیدار با جمعی از علاقه‌مندانش با تاکید بر اینکه حضور زنان در شوراها صحیح نیست گفته بود: چه معنایی دارد که یک خانم 4 سال همیشه در جلسات با مردان نامحرم نشست و برخاست کند و برای ورود به این عرصه با دیگران رقابت کند?

این آیت‌الله، بزرگترین عبادت بانوان را خانه داری و تربیت نسل های با تقوا دانسته و تاکید کرده بود که حضور بی رویه بانوان در اجتماع، نظام جامعه را بر هم می زند.

او از تبلیغات سوئی حرف زده بود که می‌خواهند بانوان را برای حضور در عرصه های غیر سنتی تشویق کنند که زنان باید هوشمندی خود را در مقابل این توطئه ها حفظ کنند.

به نظر می‌رسد این دیدگاه‌های سنتی در مورد زنان در جامعه جوان ایران آنقدرها از مقبولیت برخوردار نیست. فهرست بلند بالای زنان منتخب در شوراهای شهر و حتی روستاهای کوچک نشانه این تغییر بزرگ است.

حالا دیگر حتی سنتی‌ها هم نمی‌توانند از گذاشتن نام زنان در فهرست‌هایشان خودداری کنند و باید به شنیدن صدای کفش‌های پاشنه بلند در شوراهای شهر عادت کنند. این تغییر برای خیلی‌ها تلخ اما اجتناب ناپذیر است.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

فكر كنم در قزوين كل منتخبان شوراي جديد زن باشند.

-- بهمن ، Dec 21, 2006

با سلام
شاید دادن نظر به این مطلب بعد از گذشت این همه مدت زیاد جالب نباشد . من خودم از اولین کسانی بودم که در وبلاگم در مورد این موضوع مطلب نوشتم .
اما می خواستم این را بگویم که در شهر ما رای دادن به زنان و دختران جوان نشانه پیشرفت یا ازادی زنان نیست . فقط به خاطر قهر از عملکرد دولت است و نوعی خود کشی سیاسی می باشد . مردم میخواستند رای شان را به بدترین شکل حرام کرده و اعتراض خود را نشان دهند.

-- reza ، Jan 22, 2007

بهترين راه جلوگيري از زدوبند و رشوه خواري استفاده از زنان در امور اجرايي است

-- بدون نام ، Sep 29, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)