رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱ آذر ۱۳۸۵

وستهام ایرانی نشد

فرنگیس محبی


هیات مدیره باشگاه فوتبال وستهام انگلستان اعلام کرد که پیشنهاد خرید ۸۳ درصد سهام آن باشگاه را پذیرفته و از سهامداران خود خواسته است که آنان نیز با این پیشنهاد موافقت کنند و ۱۷ درصد باقی‌مانده از سهام باشگاه را واگذار کنند.

مبلغ این معامله ۸۵ میلیون پاوند اعلام شده است. اما برخلاف آنچه که در چند ماه اخیر گفته و نوشته می‌شد، پیشنهاد قبول شده پیشنهادی نیست که از سوی کیاوش جورابچیان، بازرگان ایرانی، به وستهام ارائه شده بود، بلکه مدیران باشگاه حاضر به فروش آن به چند بازرگان ایسلندی شده‌اند.


کیاوش جورابچیان بازرگان ایرانی که قصد داشت سهام باشگاه وستهام را بخرد

رهبری کنسرسیوم ایسلندی را "اگرت مگنوسن" رئیس فدراسیون فوتبال آن کشور بر عهده دارد که رئیس هیات مدیره وستهام خواهد شد و "بیورگولفر گودموندسن" میلیاردر ایسلندی و رئیس هیات مدیره یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های ایسلند، که تامین کننده مالی اصلی این کنسرسیوم است، رئیس افتخاری باشگاه خواهد شد.

مگنوسن در اولین مصاحبه خود پس از موافقت با پیشنهاد کنسرسیوم او، گفت که پس از المپیک ۲۰۱۲ لندن، سعی خواهد کرد که ورزشگاه المپیک پایتخت انگلستان را برای وستهام خریداری کند.

موفقیت آقای مگنوسن به معنای آن است که کیاوش جورابچیان که پیشنهادش برای خرید وستهام سروصدای زیادی در انگلستان برپا کرد و از او چهره‌ای مشهور و جنجالی ساخت، دست‌خالی از این معامله بیرون آمده است.

نقش جورابچیان در تلاش برای کسب مالکیت وستهام از ابتدا با جنجال همراه بود. او که سهامدار اصلی باشگاه کورینتیانس برزیل بود در ماه ژوئیه دو بازیکن برزیلی آن باشگاه، "کارلوس توز" و "خاویر ماسکرانو" را که حدود ۶۰ میلیون پاوند قیمت برایشان تعیین شده بود در اختیار وستهام گذاشت.

جورابچیان سپس اعلام کرد که چون دو بازیکن اصلی کورینتیانس را به انگلستان آورده است دیگر نمی‌تواند مالکیت کورینتیانس را داشته باشد و از این رو سهام آن باشگاه را واگذار کرده است و می خواهد باشگاه وستهام را از طریق یکی از شرکت‌های خود، "مدیا اسپورتس"، خریداری کند.

جورابچیان همچنین گفت که خود شخصا قادر نیست که تمام مبلغ لازم برای خریدن وستهام را بپردازد اما سرمایه‌گذاران زیادی را می‌شناسد که حاضرند برای خرید این باشگاه که در دسته برتر باشگاه‌های انگلستان است به او کمک کنند.

به نوشته مطبوعات بریتانیا کیاوش جورابچیان، ۳۵ ساله، که قبلا در زمینه خرید و فروش نفت فعال بوده با بسیاری از صاحبان صنعت نفت در روسیه و سایر جمهوری‌های شوروی سابق مربوط است. قبلا گفته می‌شد که "بوریس برژوفسکی"، که زمانی در روسیه سلطان نفت خوانده می‌شد و پس از اختلاف با "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری آن کشور و مصادره شرکت‌هایش به لندن نقل مکان کرده، یکی از سهامداران اصلی مدیا اسپورتس است. اما جورابچیان تکذیب کرد که برژوفسکی یا "رومن آبراموویچ" صاحب روس باشگاه چلسی از او حمایت مالی می‌کنند.

مذاکرات جورابچیان و وستهام حدود چهار ماه ادامه داشت و مدیران وستهام دو بار مهلت تعیین شده برای پایان مذاکرات را تمدید کردند تا شاید کنسرسیوم جورابچیان بتواند مبلغ لازم برای خرید باشگاه را فراهم کند. اما ماه گذشته اعلام شد که وستهام پیشنهادهای دیگر را نیز بررسی خواهد کرد.

اکنون ظاهرا روشن شده که جورابچیان نتوانسته است سرمایه‌گذارانی را که می‌گفت به او در خریدو وستهام کمک خواهند کرد راضی به همکاری کند. اما مساله‌ای که همچنان مبهم مانده سرنوشت و آینده توز و ماسکرانو است که از زمان پیوستن به وستهام نه تنها نتوانسته‌اند به کیفیت و آمادگی مطلوب برسند، بلکه باعث دردسر "آلن پردیو" سرمربی وستهام هم شده‌اند. بسیار بعید به نظر می‌رسد که صاحبان ایسلندی این باشگاه حاضر شوند ۶۰ میلیون پاوند برای دو بازیکنی بپردازند که حضورشان کمکی به بهبود کیفیت فوتبال در وستهام نکرده است.

در همین‌باره:

سرنوشت نامعلوم پیشنهاد بازرگان ایرانی برای خرید وستهام


بازرگان ۳۵ ساله ایرانی در پی باشگاه وستهام

Share/Save/Bookmark