رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۵ آبان ۱۳۸۵

می‌خواهیم در کنار هم زندگی کنیم

ایرج ادیب‌زاده

سمینار بازاندیشی و بازنگری درباره درباره مسائل ملی-قومی با حضور گروهی از ایرانیان از طیف‌های مختلف سیاسی و اجتماعی در تالار مرکز فرهنگی فیاپ منطقه شانزدهم پاریس برگزار شد.

مسایل مهم قومی و ملی در ایران و پیشینه‌ تاریخی و برخورد گرایش‌ها، احزاب و سازمانهای سیاسی با آن باعث حضور تعدادی از صاحب‌نظران شده بود. پیداست که گفت‌وگوها نیز با تنش‌های فراوان همراه شد.

حسن بهگر، پژوهشگر ساکن استکهلم سوئد، مدیر گاهنامه پیام ایران از طیف جبهه‌ی ملی مساله اقوام ایرانی، مشکلات و راه حلٰٰ‌ها را مطرح کرد. وی گفت: ایران، به عنوان یک کشور جهان سوم ولی با تمدن دیرین و تاریخی درخشان و کهن‌سال با مشکلات زیادی روبه‌روست.
وی افزود، تفکرات قالبی وخشک همواره در ایران مصیبت آفریده است. پیش از انقلاب به یاد بیاوریم که افکار مارکسیستی حضوری پررنگ در جامعه ما داشت، و همه هواخواه انقلاب بودند، بدون آن‌که به عواقب آن بیاندیشاند و برای آن برنامه‌ای آن داشته باشند. انقلاب شد اما چه کسانی قدرت را به دست گرفتند؟ امروز همه از مشارکت در آن انقلاب تبری می‌جویند. در مورد جدایی و خودمختاری هم به دام این قالب‌ها و نسخه‌های از پیش تهیه شده نیفتیم ...



محمدرضا خوبروی پاک، پژوهشگر راه‌حل ایرانی هم‌زیستی اقوام ایرانی را در قانون اساسی مشروطیت و متمم انجمن‌های ایالتی و ولایتی دانست.

او گفت: پذیرفتن چندگانگی در کشوری تاریخی مانند ایران، مجالی برای قوم‌گرایی یا میهن‌دوستی ولایتی و قومی، به تقلید از شعارهای امروزی، باقی نمی‌گذارد.

حسین خلیقی از فعالان سیاسی فرهنگی در کردستان ایران با اشاره به ساختار اجتماعی ایران در طول یورش اقوام گوناگون ترک و سرانجام با فاصله فراوان، تولد مشروطه مشروعه و واژگون کردن مفاهیم آزادی، دموکراسی، حکومت، مردم، و ملت از انکار حقوق ملت‌های تحت ستم در ایران سخن گفت.
وی افزود: ما می‌خواهیم در کنار هم زندگی کنیم با احترام به حقوق هم دیگر...

با وجود گفت‌وگوهای گاه تند و پرتنش٬ شرکت‌کنندگان و چهره‌های معروف روشنفکری وسیاسی ایرانی خارج از کشور به این نکته توافق داشتند که ایران کشوری است با اقوام مختلف که همزیستی آنها در طی تاریخ همواره از تبعیض‌ها و نابرابری‌ها و ستمگری‌های گوناگون آسیب دیده است و با توجه به اینکه از میان برداشتن نابرابری‌ها و تبعیض‌ها از لوازم حیاتی شکل‌گیری دموکراسی در ایران است همه ایرانیان باید به زبان مادری خود سخن بگویند، بنویسند و بخوانند وآموزش ببینند و همه از آزادی کامل برای حفظ و شکوفایی فرهنگ خود برخوردار باشند و از حق تصمیم‌گیری ومشارکت در اداره امور محلی و منطقه‌ای بهره‌مند بمانند. تحقق چنین شرایطی برای همبستگی مردم ایران جنبه حیاتی دارد.

سمینار یک روزه قومی ملی، روز شنبه بیستم آبان از طرف «جنبش جمهوری‌خواهان دموکرات و لاییک ایران» در تالار فیاپ پاریس برگزار شد.

گزارش کامل را می‌توانید از اینجا بشنوید.

Share/Save/Bookmark