رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۲ آبان ۱۳۸۵

دادکان رفت اما مشکل فوتبال برجای ماند

فرنگیس محبی


محمد دادکان

محمد دادکان استعفایش را پس از ماه‌ها برکناری از فدراسیون فوتبال اعلام کرد. این در حال است که مهلت تعیین شده از سوی فدراسیون بین‌المللی فوتبال، فیفا، برای بازگشت او به ریاست فوتبال ایران چهارشنبه 24 آبان ماه یعنی دو روز دیگر به پایان می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری‌ها و مطبوعات ایران، رئیس سابق فدراسیون فوتبال که پس از جام جهانی آلمان از سوی مسئولان سازمان تربیت بدنی برکنار شده بود در گفتگو با خبرنگاران با اعلام استعفایش از سمت ریاست فدراسیون فوتبال گفت: «اگر مشکل فوتبال ایران با استعفای من حل می شود همین حالا استعفانامه خود را که آماده کرده‌ام تقدیم شما می کنم.»

آقای دادکان در مورد علت کناره‌گیری خود گفت که هرگز قصد نداشته که سدی برای ورزش ایران یاشد و حاضر است خود و خانواده‌اش را بشکند تا ورزش ایران پیشرفت کند. اما اضافه کرد با این‌که بقای فوتبال ایران برایش از هرچیز دیگری مهم‌تر است، حتی اگر همه ایران را به او بدهند حاضر نیست با مدیریت فعلی سازمان تربیت بدنی ایران همکاری کند.

در چند روز گذشته با نزدیک شدن زمان به پایان رسیدن مهلت فیفا، حمله‌های مقامات ورزشی ایران به رئیس سابق فدراسیون فوتبال که فیفا همچنان او را به رسمیت می‌شناسد بالا گرفته بود. این مقام‌ها آقای دادکان را متهم به جاسوسی و همکاری با بیگانگان و سوء استفاده‌های مالی کردند.
این حمله‌ها به دادکان و همکاران او ختم نشد. بعضی مطبوعات فیفا را متهم به توطئه علیه ایران کردند و سپ بلاتر، رئیس فیفا، را آلت دست دشمنان ایران خواندند.

اکنون به نظر می‌رسد که آقای دادکان با استعفای خود می‌خواهد خود را از اختلاف مسوولان ورزش ایران و فیفا کنار بکشد و به قول معروف توپ را به زمین حریف بیندازد. بعضی از مسوولان فوتبال هم از کناره‌گیری رسمی او اظهار خوشوقتی کرده و گفته اند که با کمک مسوولان فیفا مشکل را حل خواهند کرد. اما آیا کناره‌گیری دادکان برای رضایت فیفا کافی است؟

اختلافات فیفا و ایران زمانی آغاز شد که به دنبال ناکامی ایران در مسابقات جام جهانی فوتبال در آلمان، محمد ‌علی‌آبادی رئیس سازمان تربیت بدنی ایران، بدون توجه به مقررات فیفا، تصمیم گرفت که حکم برکناری محمد‌ دادکان از فدراسیون فوتبال را صادر کند. اما اساسنامه فیفا تاکید می کند که اگر یک رئیس فدراسیون عضو فیفا که از سوی مجمع عمومی آن فدراسیون انتخاب شده است از سوی "مقام های سیاسی" کشور از مقام خود خلع شود، فیفا آن را نخواهد پذیرفت.

با اعلام استعفای آقای دادکان ظاهرا این قسمت از مشکل فیفا با ایران حل خواهد شد، البته اگر فیفا رسمیت آن را بپذیرد و استغفای رئیس سابق فدراسیون فوتبال ایران را در اثر فشار مقام‌های سیاسی کشور نداند. در این‌صورت مهلت روز چهارشنبه لغو خواهد شد اما مساله در همینجا ختم نمی‌شود.

مشکل اساسی فیفا با ایران اساسنامه فدراسیون فوتبال است که در آن قید شده که رئیس سازمان تربیت بدنی می‌تواند رئیس فدراسیون را برکنار کند. خواست اصلی فیفا اصلاح این اساسنامه و حذف این اختیار رئیس سازمان ورزش ایران است که برای آن تا آخر سال جاری میلادی به ایران فرصت داده است.

به گفته مقامات فیفا تا زمانی که اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران اصلاح نشود احتمال دارد، در مرحله اول، تمام فعالیت‌های بین‌المللی و قاره‌ای فوتبال ایران به حال تعلیق در آید و، در مرحله بعد، ایران از تمام این فعالیت ها به‌طور کامل محروم شود.

حال باید دید که با کناره گیری داوطلبانه دادکان، مسوولان ورزش ایران برای حل مشکل بعدی یعنی اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال چه خواهند کرد.

Share/Save/Bookmark