رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۴ آبان ۱۳۸۵

فعالیت بازرسان ویژه اشتغال اتباع خارجی آغاز شد

اردوان روزبه

از روز شنبه سیزدهم آبان ماه گروه‌های بازرسی در ۱۷استان کشور با مراجعه به تمام مراکز اشتغال در سطح شهرها و شهرک‌های صنعتی٬ کارگران خارجی مشغول به کار در کارگاه‌ها را شناسایی می‌کنند.

در شرح وظایف این تیم‌های دونفره گفته شده است که روزانه حداقل ۱۰ کارگر غیرمجاز شاغل باید شناسایی و به امور اتباع خارجی سازمان کار معرفی شوند. این در حالی است که نداشتن پروانه کار برای کارگر شاغل به ازای هر روز کار باعث جریمه‌ای معادل شش برابر حقوق کارگر برای کارفرما می‌شود.

این طرح ضربتی بعد از اعلام مهلت سه ماه که چندی پیش برای خروج اتباع افغانی از ایران برنامه‌ریزی شده بود دومین حرکت بازدارنده در برابر اتباعی است که در ایران ساکن هستند. داشتن پروانه کار برای اشتغال چندی است که به شکلی جدی از سوی سازمان کار و اداره کل اتباع بیگانه پیگیری می‌شود.

آقای نجاتی مسوول امور اتباع سازمان کار خراسان رضوی در خصوص این طرح ضربتی اشاره می‌کند: «این طرح در ۱۷ استان به صورت هم‌زمان با هدف شناسایی اتباع شاغل غیر مجاز در کشور برگزار می‌شود. با اجرای این طرح کارفرمایان متخلف به سازمان کار معرفی و برای آنان جریمه تعیین می‌شود. این جریمه در صورتی که کارفرما نسبت به اخراج کارگر غیر مجاز اقدام کند بخشیده و در صورت به کارگیری کارگر جایگزین ایرانی بیکار تسهیلات بانکی نیز برایش لحاظ می‌شود. در غیر این صورت باید هزینه پروانه کار حداکثر شش ماهه کارگر را بپردازد و اگر باز هم تخلف مشهود باشد نسبت به دریافت جریمه اقدام خواهد شد.»

از سویی آقای رجبی یکی از بازرسان این طرح اشاره می‌کند که تقریبا ۳۶۰۰ کارگر غیر مجاز افغان در مشهد قابل شناسایی است اما او به منبع این آمار و نحوه تعیین این تعداد اشاره‌ای نمی‌کند.

طرح سه ماهه ضربتی شناسایی اتباع بیگانه غیرمجاز در صورت پرداخت بودجه اجرایی آن تمدید خواهد شد. این برنامه در راستای سیاست‌های انقباضی دولت ایران برای بازگرداندن افغان‌ها به کشورشان محسوب می‌شود. به شکلی که اگر یک کارفرما نسبت به کار گیری یکی از اتباع خارجی غیر مجاز اقدام کند ماهیانه باید ۹ میلیون ریال جریمه بپردازد که این تاثیر بسزایی در به‌کار نگرفتن اتباع غیر مجاز دارد. البته نکته دیگر طرح نیز آن است که در صورت شناسایی٬ افغان‌هایی که دارای کارت اقامت نیستند، باهماهنگی اداره کل اتباع بیگانه به اردوگاه‌ها منتقل و سپس به کشورشان باز گردانده می‌شوند.

Share/Save/Bookmark