رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۹ آبان ۱۳۸۵

آیا ایران از جام ملت‌های آسیا اخراج می‌شود؟


مهلتی که فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) برای فدراسیون فوتبال ایران تعیین کرده روز 24 آبان به پایان می‌رسد و اگر تا آن تاریخ مقامات فوتبال ایران تغییراتی مطابق میل فیفا در اساسنامه فدراسیون ندهند، این امکان وجود دارد که فیفا تمام مسابقات بین‌المللی و قاره‌ای تیم‌های ملی فوتبال ایران را به‌حال تعلیق درآورد.
اگر گفته‌های مقامات جدید فدراسیون فوتبال ایران که از سوی دولت و سازمان تربیت بدنی به‌کار گمارده شده‌اند ملاک قرار گیرد به‌نظر نمی‌رسد که این اساسنامه تا حدود دو هفته دیگر تغییر کند و با مقررات فیفا هماهنگ شود. در آن صورت اولین اقدام فیفا دستور به کنفدراسیون فوتبال آسیا مبنی بر حذف ایران از مسابقات جام ملت‌های آن قاره و جایگزینی سوریه به‌جای ایران خواهد بود.

هفته گذشته در جریان برگذاری اجلاس فیفا در زوریخ، سپ بلاتر رئیس فدراسیون بین‌المللی فوتبال از عملکرد چند فدراسیون ملی از جمله ایران ابراز نگرانی کرد و از دخالت مقام‌های دولتی در امور فدراسیون‌ها و نادیده گرفتن مقررات بین‌المللی اظهار تاسف کرد.

فدراسیون سایه
این ماجرا از آنجا آغاز شد که به دنبال ناکامی ایران در مسابقات جام جهانی فوتبال در آلمان، محمد‌علی‌آبادی رئیس سازمان تربیت بدنی ایران، برخلاف مقررات فیفا، تصمیم گرفت که حکم برکناری محمد‌ دادکان رئیس فدراسیون فوتبال را صادر کند. این در حالی بود که آقای ‌دادکان خود اعلام کرده بود که پس از پایان مسابقات جام جهانی از ریاست فدراسیون کنار خواهد رفت.

طبق مقررات فیفا کنار رفتن روسای فدراسیون‌های عضو فیفا که از سوی مجامع عمومی فدراسیون‌ها انتخاب می‌شوند، تنها در صورت استعفا یا کنار گذاشته شدن از سوی همان مجامع، به رسمیت شناخته می‌شود. ازاین‌رو فیفا هرگز برکناری آقای دادکان را به رسمیت نپذیرفته است و همچنان او و همکارانش، که آن‌ها هم همگی برکنار شده‌اند، را مسوولان فوتبال ایران می‌شناسد.

در تهران آقای دادکان و همکارانش در واقع فدراسیون فوتبال سایه‌ای ترتیب داده‌اند و در جلساتی که به عنوان هیات رئیسه فدراسیون "قانونی" فوتبال دارند تصمیماتی می‌گیرند و اطلاعیه‌هائی هم صادر می‌کنند. محمد دادکان در اجلاس زوریخ نیز به عنوان نماینده کنفدراسیون فوتبال آسیا و رئیس فدراسیون فوتبال ایران شرکت داشت.

ادامه لجبازی
به نوشته مطبوعات تهران در آخرین اطلاعیه‌ای که فدراسیون دادکان منتشر کرده گفته شده است که محمد دادکان در زوریخ "تمام سعی و تلاش" خود را به کار بست تا مقامات فیفا را از هرگونه محدودیت برای فوتبال ایران برحذر دارد.

اما در همین بیانیه اضافه شده که " اظهارات و تصمیمات متناقض ومغایر با قوانین و مقررات داخلی و بین‌المللی برخی از مسوولان بلندپایه سازمان تربیت بدنی قبل و بعد از جام جهانی و انعکاس آن‌ها در رسانه‌های داخلی و خارجی، مدارک و مستندات فراوانی را به جای گذارده که گویای دخالت آشکار سازمان تربیت بدنی در امور فدراسیون فوتبال است."

در پایان بیانیه فدراسیون دادکان تنها راه حل این مشکل، احترام و مراجعه به قوانین بین‌المللی و اجرای موارد قانونی از سوی مقامات سازمان تربیت بدنی ذکر شده است. به زبان ساده‌تر، محمد دادکان اعلام می‌کند که قصد عقب‌نشینی ندارد و همچنان خود را رئیس قانونی فدراسیون فوتبال ایران می‌داند.

از سوی دیگر مقامات جدید فدراسیون فوتبال نیز نشانه‌ای از سازش، دست‌کم به صورت علنی، از خود نشان نمی‌دهند. داریوش مصطفوی دبیر موقت فدراسیون چندی پیش گفته بود که حتی لغو مسابقات بین‌المللی ایران نیز مشکلی ایجاد نمی‌کند چون می‌توان بودجه موجود را صرف جوانان در داخل کشور کرد.

در این میان لجبازی دو فدراسیون فوتبال ایران با یکدیگر علاقمندان فوتبال در ایران، یا اکثریت عظیم مردم کشور، را دچار نگرانی شدید کرده است. آنان امیدوارند که تا قبل از آن‌که مشکل فعلی تبدیل به یک بحران ملی شود، یکی از دو طرف با در نظر گرفتن مصالح فوتبال ایران از موضع خود کوتاه بیاید.

Share/Save/Bookmark