رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۸ مهر ۱۳۸۵
ترجمه مقاله ای از گاردین-آنلاین

روحانيون ايران گرفتار تبِ وبلاگ‌نويسی

رابرت تيت
چهارشنبه ۱۱ اکتبر ۲۰۰۶
گاردين


تب وبلاگ‌نويسی در ايران طرف‌داران نامتعارفی يافته است: روحانيون محافظه‌کار اسلامیِ کشور

با پيروی از محمود احمدی‌نژاد، رييس جمهور ايران، آيت‌الله‌ها، طلبه‌ها و فقها برای راه‌اندازی وبلاگ‌های شخصی‌شان آموزش می‌بينند.

دفتر تازه تأسيس گسترش وبلاگ‌های مذهبی در شهر قم، که پايگاه‌ سنتی حاکميتی دينی ايران است، دوره‌هايی را به اين منظور بر پا کرده است. طلبه‌هايی که بيشتر عادت به تعمق در ظرايف قرآنی دارند، آموزش‌هايی در زمينه‌ی مسايل عملی مثل محتويات وبلاگ‌ها و پشتيبانی فنی آن‌ها می‌بينند. حدود ۳۰۰ روحانی، طلبه و نويسنده نيز در اين دوره ثبت نام‌ کرده‌اند.

ورود طبقه‌ی دينی حاکم در وبلاگستان ايرانی با توجه با حمله‌ی شديدی که مقامات ايرانی عليه وبلاگ‌نویسانی که از وبلاگ برای بيان مخالفت سياسی استفاده می‌کردند، خود طعنه‌ای بر وبلاگ است. وبلاگ‌نويسان زيادی در سال‌های اخير صفحات وبلاگ‌شان با استفاده از فناوری فيلترينگ آمريکايی مسدود شده است.

بنا به تخمين‌ها، ايران بين ۷۵۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰۰ وبلاگ‌نويس دارد که بيشتر آن‌ها از سياست پرهيز می‌کنند تا بر موضوعاتی مثل مسايل اجتماعی، فرهنگ و سکس تمرکز کنند.

اين گرايش از بين جنبش سياسی اصلاح‌طلبان در سال ۲۰۰۱ در واکنش به توقيف ده‌های روزنامه‌ و مجله‌ی آزاد به دستور افراطيون دينی آغاز شد. وبلاگ‌نویسی از آن زمان برای نسل جوان‌تر کامپيوتر-باز تبديل به يک پديده شده است.

آقای احمدی‌نژاد ماه گذشته با راه‌اندازی وبلاگی که به وب‌سايت رياست جمهوری‌اش پيوسته است، به خيل وبلاگ‌نويسان پيوست. نخستين مطلب وبلاگ او درباره‌ی پيشنيه‌ی شخصی او و فلسفه‌ی سياسی‌اش بود و در آن پرسيده بود که آيا آمريکا و اسراييل قصد راه انداختن جنگ جهانی سوم را دارند؟

Share/Save/Bookmark