رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۲ مهر ۱۳۸۵

تازه‌های اخبار علمی-پزشکی

سرزمین رویایی
‌‌dreamlandweblog@yahoo.com


- مهندس داریوش بازرگانی یک دانشمند ایرانی مقیم آلمان است که توانسته اختراع خود را که همان بالش ضد خرناس است در آلمان به ثبت برساند. این بالش اوایل سال آینده‌ی میلادی در اروپا و امریکا عرضه خواهد شد. مهندس بازرگانی در مورد نحوه‌ی کارکرد این بالش گفته است: بالش به دستگاه آنالیز صدا مجهز است و می‌تواند صداها را آنالیز کند. اگر تشخیص دهد که صدای خرخر است با تغییر شکل دادن به خودش راه مجاری هوایی را آزاد خواهد کرد.

- دانشمندان آلمانی اعلام کردند که چربی خون بالا باعث افزایش خطر ابتلا به آلزایمر خواهد شد. فرانک یسن یکی از دانشمندانی که به روی پروژ‌ه‌ی بیماری آلزلیمر کار می‌کند می‌گوید: مهمترین هدف این تحقیقات تشخیص به موقع این بیماری است، به علاوه کسانی که در خانواده‌شان افرادی مبتلا به آلزایمر دارند در معرض خطر بیشتری هستند. اضافه بر اینها فاکتور‌هایی مانند: فشار خون، دیابت، چربی، وزن بالا نیز در ابتلا به آلزیمر جزو ریسک فاکتورها هستند.
در صورت مشاهده‌ی علایم بیماری می‌توان با مصرف دارو از پیشرفت آن جلوگیری کرد اما نمی‌توان بافت از دست رفته‌ی حافظه را دوباره احیا کرد. علت اصلی این بیماری رسوب نوعی پروتئین در مغز است. دانشمندان آلمانی این تحقیق بر این عقیده‌اند که داروهایی که سطح چربی خون را پایین می‌آورند باعث کاهش ریسک ابتلا به آلزایمر می‌شوند. اما مشکل اینجاست که مغز برای ترمیم و احیای سلول‌های عصبی به مقدار مشخصی کلسترول احتیاج دارد. چندی پیش محققان دانشگاه توبینگن آلمان اعلام کرده بودند که موفق شده‌اند واکسن بیماری آلزایمر را تهيه كنند. این واکسن در مرحله‌ی تست حیوانی به خوبی پاسخ داد اما در مرحله‌ی تست به روی بیماران آلزایمری نتیجه‌بخش نبود.

- محققان انگليسي به تازگي موفق به كشف ژن جديد شدند كه اين ژن موسوم به «BRIP1» مي‌باشد و وجود اين ژن در افراد خطر ابتلا به سرطان سينه را دو برابر مي‌كند. این تحقیق در شماره‌ی نوامبر مجله‌ب ژنتیک چاپ شده است. دکتر نازنین رحمان سرپرست این تحقیق می‌گوید: اين ژن اگر چه در ابتلا به بيماری سرطان سينه نقش دارد اما نقش اين ژن نسبت به ژن‌های «BRCA2» و «BRCA1» در ابتلا به بيماری سرطان سينه جزیی‌‌تر است. اما ما امید داریم بتوانیم به درمان سرطان سینه کمک کنیم.

- رئيس پايگاه تحقيقاتی علوم سلولی پژوهشكده رويان اصفهان گفته است: شبيه‌سازی انسانی برای درمان بيماران قطع نخاعی مورد استفاده قرار می‌‌گيرد. محمد حسین نثر اصفهانی می‌گوید: كاربرد تكنيك گوسفند حاصل از لقاح آزمايشگاهی در درمان بسياری از بيماری‌‌ها از جمله قطع نخاع بسيار مناسب است. او در هشتمین روز تولد دومین گوسفند شبیه‌سازی شده در ایران با نام رویانا گفت: در حال حاضر كه هشتمين روز از تولد گوسفند حاصل از لقاح آزمايشگاهی سپری مي‌شود‌، او در سلامت كامل به سر برده و از لحاظ قلبی و تنفسی هيچ مشكلی ندارد با توجه به اين كه مادرش را نيز قبول كرده است، اما هنوز به صورت دستی شير می‌خورد‌. او همچنین اضافه کرد: هیچ عفونتی در بدن او دیده نمی‌شود بنابراین داروهایش قطع شده است.

- بر اساس تحقیقات جدید دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که خوردن گردو بعد از غذا باعث کاهش آسیب‌هایی می‌شود که غذا‌های چرب به سرخرگ‌ها وارد می‌کنند. آنها بر این عقیده‌اند که: تصور می شود گردو غنی از ترکيباتی باشد که تا حدودی از سفت شدن سرخرگ ها جلوگيری و به حفظ انعطاف پذيری آنها کمک می کند.
محققان بيمارستان "کلينيکو" در بارسلون اسپانيا مصرف روزانه 28 گرم گردو را توصيه کرده است. نتايج اين مطالعه که در نشريه "کالج آمريکايی قلب شناسی" چاپ شده است همچنين نشان داد که خواص گردو برای سلامتی از روغن زيتون بيشتر است.

Share/Save/Bookmark