رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳۰ شهریور ۱۳۸۵

رسوايی فساد مالی در فوتبال انگلستان

سم آلاردايسسم‌‌ آلاردایس، سرمربی تیم فوتبال بولتون، از باشگاه‌های دسته برتر فوتبال انگلستان، متهم به دریافت وجوه غیرقانونی در جریان خرید و فروش بازیکنان شده است.
تلویزیون بی‌بی‌سی در برنامه تحقیقی پانورامای خود گفته‌های دو دلال خرید و فروش بازیکنان را پخش کرده که حاکی از پرداخت پول به آقای آلاردایس از طریق پسرش، کرگ، است. در این برنامه که قسمت‌هايی از آن توسط دوربین‌های مخفی فیلمبرداری شده بود، قسمت‌هايی از صحبت‌های این دلالان با کرگ آلاردایس پخش شد که در آن پسر مربی بولتون از نفوذ خود بر پدرش صحبت می‌کرد.

سم آلاردایس و پسرش هردو تمام اتهام‌‌های وارده را رد کرده‌اند و آقای آلاردایس گفته است که موضوع را به وکلای خود سپرده است تا در صورت لزوم گام‌‌های قانونی علیه برنامه پانوراما و بی‌بی‌سی برداشته شود.

آلاردایس که یکی از موفق‌‌ترین مربیان دسته برتر فوتبال انگلستان است و پس از کناره‌گیری سون یوران ‌اریکسون، مربی سوئدی تیم ملی فوتبال آن کشور، یکی از نامزدهای جانشینی او بود در فصل جاری چندین بازیکن جدید برای تیم بولتون خرید که یکی از آن‌ها آندرانیک تیموریان بازیکن ایرانی بود که بازی‌هایش به همراه تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی آلمان نظر مربی صاحب ‌نام بولتون را به‌خود جلب کرده بود.

آلاردایس ضمن اعلام بی گناهی خود گفت که قربانی حرص و طمع کسان دیگر شده است. او گفت از این که در باره‌اش دروغ گفته شده بسیار خشمگین است و اضافه کرد کسانی که در برنامه پانوراما این اتهامات را بر او وارد کرده اند در نامه هائی برای وکیلش اعتراف کرده اند که اظهاراتشان در آن برنامه نادرست بوده است.

به گفته مربی بولتون این افراد که اطلاع نداشته‌اند که از آنان فیلمبرداری می‌شود و نمی‌دانسته‌اند که طرف صحبتشان، که خود را خریدار شرکت آن‌ها به مبلغ میلیون‌ها پاوند معرفی کرده بود، خبرنگار است، دروغ‌هايی سرهم کرده‌اند تا بتوانند شرکت خود را به بهای بیشتری بفروشند.

فساد گسترده

اما سم آلاردایس تنها مربی‌ای نیست که در برنامه پانوراما متهم به فساد مالی می‌شود. یکی از دلالان شرکت کننده در پانوراما ادعا کرده است که هشت مربی فوتبال در انگلستان آمادگی دریافت پول در ازای خرید و فروش بازیکنان یا تمدید قرارداد‌های آنان را داشته‌اند.

از آن گذشته چند باشگاه معروف، از جمله لیورپول و چلسی، نیز در این برنامه متهم شده‌اند که به صورتی غیرقانونی با بازیکنان باشگاه‌های دیگر ارتباط برقرار کرده‌اند تا شاید بتوانند آن‌ها را به سوی خود جلب کنند. سال گذشته باشگاه چلسی به سبب ایجاد ارتباط غیرقانونی با اشلی کول، مدافع تیم آرسنال که امسال به چلسی پیوست، مبلغ زیادی جریمه مالی شد.

کارشناسان می‌گویند که با بالارفتن درآمد باشگاه‌های فوتبال انگلستان از پخش تلویزیونی مسابقات، افزایش میزان معاملات و پرداخت‌های غیرقانونی اجتناب ناپذیر است.

برنامه پانوراما پس از آن تهیه شد که مایک نیوول مربی تیم لوتون افشا کرد که دلالان به او پبشنهاد رشوه کرده بودند اما وقتی این امر را با مقام‌های لیگ برتر مطرح کرد، مربیان باشگاه‌های دیگر از او حمایت نکردند. اما لیگ برتر فوتبال انگلستان این ادعای آقای نیوول را جدی گرفت و قرار است که به زودی گزارش تحقیقات لرد اسیونس، ريیس پلیس سابق لندن، در این باره منتشر شود.

باشگاههای لیگ برتر اظهار آمادگی کرده‌اند تا هر مدرکی را که در باره تخلفات مورد ادعای پانوراما در اختیار داشته باشند به لرد استیونس تسلیم کنند. فدراسیون فوتبال انگلستان نیز اعلام کرده که هیاتی را مامور تحقیق در باره ادعاهای پانوراما خواهد کرد.

فرنگیس محبی

Share/Save/Bookmark