رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۳ شهریور ۱۳۸۵

بازرگان 35 ساله ایرانی در پی باشگاه وستهام

فرنگیس محبی

 کیاوش جورابچیان مالک مدیا اسپورتسدر آخرین روز ماه ژوئیه که مهلت باشگاه‌های اروپائی برای نقل و انتقال بازیکن پایان می‌گرفت، انتقال دو بازیکن آرژانتینی به باشگاه وستهام انگلستان تمام اخبار مربوط به فوتبال در آن کشور را تحت الشعاع خود قرار داد.

انتقال کارلوس توز و خاویر ماسکرانو بازکنان جوان آرژانتینی از باشگاه برزیلی کورینتیانس به وستهام از آنجا شگفتی‌آفرین بود که باشگاه‌های بزرگ‌تر و ثروتمندتر انگلستان از جمله چلسی، منچستر یونایتد و آرسنال به دنبال این دو بازیکن 22 ساله بودند اما قیمت تعیین شده برای آنان، هرکدام بیش از 30 میلیون پوند، بالاتر از میزانی بود این باشگاه ها حاضر به پرداخت آن بودند.

سوالی که انتقال توز و ماسکرانو به وستهام پیش آورد، این بود که چگونه این باشگاه که کل ارزش آن کمی بیش از 60 میلیون پوند برآورد شده، توانسته است مبلغ گزاف 30 میلیون پوند را برای هر یک از این دو بازیکن بپردازد.

یک روز پس از قطعی شدن معامله به قسمتی از این سوال پاسخ داده شد. مطبوعات و رسانه‌های بریتانیا اعلام کردند که این دو بازیکن با واسطه‌گری شرکت مدیا اسپورتس به انگلستان منتقل شده‌اند و در واقع این شرکت صاحب این دو بازیکن است و آنها را به صورت قرضی در اختیار وستهام قرار داده است. در همان زمان اعلام شد که صاحب مدیا اسپورتس برای خرید باشگاه وستهام با مدیران آن باشگاه وارد مذاکره شده است.

به دنبال باشگاه وستهام

صاحب مدیا اسپورتس، کیاوش جورابچیان، یک بازرگان 35 ساله ایرانی است که در عین حال سهامدار اصلی باشگاه کورینتیانس برزیل هم هست. او به مطبوعات بریتانیا گفته از آنجائی که دو بازیکن اصلی کورینتیانس را به انگلستان آورده است، دیگر نمی‌تواند مالکیت کورینتیانس را داشته باشد و از این رو سهام آن باشگاه را واگذار کرده و اکنون می‌خواهد باشگاه وستهام را به مالکیت خود درآورد.

جورابچیان همچنین گفته است که خود شخصا قادر نیست که تمام مبلغ 60 میلیون پوند را برای خریدن وستهام بپردازد، اما سرمایه‌گذاران زیادی را می‌شناسد که حاضرند به او برای خرید این باشگاه که در دسته برتر باشگاه‌های انگلستان است، کمک کنند.

به نوشته مطبوعات بریتانیا کیاوش جورابچیان که قبلا در زمینه خرید و فروش نفت فعال بوده با بسیاری از صاحبان صنعت نفت در روسیه و سایر کشورهای شوروی سابق مربوط است. قبلا گفته می‌شد که بوریس برژوفسکی، که زمانی در روسیه سلطان نفت خوانده می‌شد و پس از اختلاف با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری آن کشور و مصادره شرکت‌هایش به لندن نقل مکان کرده، یکی از سهامداران اصلی مدیا اسپورتس است. اما جورابچیان تکذیب می کند که برژوفسکی یا رومن آبراموویچ صاحب روس باشگاه چلسی از او حمایت مالی می‌کنند.

برژوفسکی هم که اخیرا با شریک سابق خود، آبراموویچ اختلاف پیدا کرده است، در این هفته تلاش کرد که خود را با جریان خرید وستهام مربوط نکند. او با انتشار بیانیه ای گفت که هیچگونه دخالت مالی یا غیر مالی در معامله بر سر باشگاه وستهام ندارد.

خانواده تاجر و ایرانی

کیاوش جورابچیان در یک خانواده بازرگان ایرانی تربیت شده است. پدر او، محمد جورابچیان، در ایران در صنعت واردات و تولید خودرو بود. پس از انقلاب اسلامی ایران محمد جورابچیان خانواده و تجارت خود را به انگلستان انتقال داد و در آن کشور نیز به تجارت خودرو پرداخت. کیاوش نیز در سنین جوانی تحصیلات دانشگاهی را نیمه کاره رها کرد و به تجارت روی آورد.

او مدتی در نیویورک با تاسیس یک شرکت معاملات نفتی فعالیت کرد. او اخیرا شرکت آمریکائی خود را به مبلغ 50 میلیون دلار فروخت و پس از آن فعالیت های خود را بر ورزش به ویژه در آمریکای جنوبی متمرکز کرد. شرکت مدیا اسپورتس که جورابچیان آن را تاسیس کرد، در نقل و انتقال بازیکنان فوتبال در باشگاه‌های برزیل فعالیت زیادی کرده است.

جورابچیان در اولین سالی که باشگاه کورینتیانس را خرید توانست درآمد باشگاه را با عقد قراردادهای جدید تبلیغاتی پنج برابر کند. او اکنون می خواهد که همین تحولات را در باشگاه وستهام نیز ایجاد کند. ترنس براون رئیس هیات مدیره وستهام نیز گفته است که آن باشگاه از پیشنهاد هرکسی که توانائی مالی برای به پیش بردن باشگاه را داشته باشد استقبال خواهد کرد.

در هرحال به دنبال هجوم روس ها و آمریکائی ها برای خریدن باشگاه های فوتبال انگلستان، بعید نیست که تا چند هفته دیگر یک ایرانی هم در انگلستان صاحب باشگاه فوتبال شود.

فرنگیس محبی

Share/Save/Bookmark