رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۴ مرداد ۱۳۸۵

آمریکا به اعضای انجمن دانشگاه شریف اجازه ورود نداد

حدود 40 نفر از دانش‌آموختگان دانشگاه شریف که برای شرکت در یک همایش به آمریکا دعوت شده بودند، از سه فرودگاه این کشور به تهران بازگردانده شدند.
"مرکوری نیوز" خبر داده که این افراد، از سفارت آمریکا ویزای قانونی دریافت کرده بودند اما پس از نشستن هواپیما برزمین، در فرودگاه‌های سانفرانسیسکو، نیویورک و لوس‌آنجلس برای مدتی کوتاه در یک مکان شبیه زندان نگهداری شدند. سپس به‌ آنان گفته شده که ویزاها باطل است و باید از کشور خارج شوند.

این نشریه، تعداد افراد اخراج شده را بین 40 تا 50 نفر اعلام کرده است.

فریدون هژبری، از اعضای موسس انجمن دانشگاه صنعتی شریف در آمریکا که برگزارکننده گردهمایی اعضای شریف است، توضیح داده است:« ما متعجب هستیم از اتفاقی که افتاده است. از 140 نفر در ایران برای شرکت در چهارمین گردهمایی که هر دو سال یک بار برگزار می شود، دعوت کردیم. برای 120 نفر ویزا صادر شد. مشخص نیست چرا دولت تصمیم گرفته در آخرین دقیقه، ویزاهایی را که خود صادر کرده، باطل کند در صورتی که می‌شد از اول برای این افراد ویزا صادر نکند.»
"لورا تیشلر" سخنگوی دفتر امور کنسولگری‌ وزارت امور خارجه آمریکا نیز درباره این اتفاق گفته است:« دولت آمریکا می‌تواند با وجود صدور ویزا، هر زمان که نشانه‌هایی از احتمال فقدان شرایط لازم برای دریافت ویزا مشاهده کرد، آن‌ را باطل کند.»

او از اظهار نظر بیشتر خودداری و تاکید کرده‌است که این موضوع محرمانه است.

برگزارکنندگان مراسم، تا زمان برگشت مسافران، از این اتفاق اطلاع نداشتند.

به گفته پناهنده، تمام افراد دعوت شده به گردهمایی انجمن شریف، از متخصصان برجسته و استادان دانشگاه‌های ایران هستند.

گردهمایی قبلی انجمن دانشگاه صنعتی شریف، دو سال قبل، در آلمان برگزار شد که 200 نفر از اعضای انجمن از ایران و حدود 100 نفر از سایر کشورها در آن شرکت کردند.

چهارمین گردهمایی دانش‌آموختگان و اعضای انجمن دانشگاه شریف، 4 آگوست شروع شده و تا 6 آگوست ادامه دارد.

Share/Save/Bookmark