رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۴ شهریور ۱۳۸۵

يک مطلب بودار؛ يا راهنمای استفاده از عطر و ادوکلن

بسياري از مردم فكر مي‌كنند كه براي باكلاس بودن بايد عطر و ادكلن‌هاي گران‌قيمت بخرند چون مرغوب‌تر و خوش‌بوترند. اين فكر از جهاتي غلط است. هر كسي مي‌تواند با هزينه‌‌اي اندك عطر مناسب خود را بخرد كه از آن راضي باشد.

عطر يا ادكلن مرغوب و گران‌قيمت هم خوب است اما وقتي با بدن شما سازگار نباشد، فايده‌اي ندارد. يكي از آشنايان عطر بسيار گران‌قيمتي خريده بود كه به شدت پز قيمتش را مي‌داد اما وقتي آن را به خودش مي‌زد بويي شبيه آب پياز داشت! پس اين واكنش پوست شماست كه ملاك است نه جيب شما!

اين شايد نكات مفيدي در اين زمينه باشد. مطمئناً ديدگاه شما نسبت به استفاده از عطر و ادكلن عوض خواهد شد.

سازگاری با بدن شما مهمترين مساله است

چرا گفتيم سازگاري با بدن شما؟ عبارت دقيق‌تر «سازگاري با پوست شما»ست. باز هم بسياري از مردم طرز استفاده غلطي از ادكلن و عطرها دارند: آنها را به لباس خود مي‌زنند! نمي‌دانم شايد عطرهايي مخصوص لباس هم وجود داشته باشد ولي مساله اين است كه عطر بايد روي پوست جواب بدهد. ما دكتر پوست نيستيم ولي به تجربه بيشتر ما دريافته‌ايم كه پوست افراد با يكديگر متفاوت است. شايد بوي بدن افراد مانند خطوط سرانگشتان مخصوص همان فرد باشد. بنابر اين هر عطري احتمال دارد روي پوست افراد مختلف، واكنش‌هاي شيميايي متفاوت و در نتيجه بازتاب مختلفي داشته باشد. اين در اصطلاح علمي يعني PH و ميزان اسيدي بودن يا قليايي بودن پوست افراد متفاوت است.

عطرها چه بويي دارند!؟ ما مجبوريم از همان معيار چشايي براي شناسايي نوع بوي عطر استفاده كنيم: «شيرين»، «تلخ»، «ترش». چند رده‌بندي‌ ديگر مانند انواع رايحه‌ي گل‌ها يا ميوه‌ها يا حتي بوي چوب درختان و شكلات و توتون نيز وجود دارد ولي اين سه نوع رايحه به اضافه‌ي «سرد» و «گرم» ساده‌ترين معيارهاي ما براي شناسايي عطرها هستند. (شور!؟ عطر شور كجا بود؟) علاوه بر صفات «تند» و «ملايم» شايد بشود صفت‌هاي «سنگين» يا «سبك» را هم به كار برد.
برخي از عطرها تركيبي از اين سه رايحه به اضافه‌ي سردي و گرمي هستند مثلاً: عطرهاي گرم و شيرين يا سرد و تلخ يا تند و شيرين با تندي و ملايمت‌هاي مختلف.

از عطر گرم و شيرين تا سرد و ترش

چه فايده‌اي دارد شناسايي اين بوها!؟ خب چندين فايده! اولي اين كه عطر را آگاهانه انتخاب مي‌كنيد و دوم اين كه ذائقه‌ي بويايي خود و مكاني را كه از آن عطر استفاده مي‌كنيد مي‌توانيد تعيين كنيد و حتي ذائقه‌ي دوستان و نزديكان‌‌تان را شناسايي كنيد و عطر مناسب به آنان هديه بدهيد و بعد اين كه دوست‌تان را كه بوي آب پياز مي‌دهد متوجه كنيد كه پول به تنهايي خوشبويي نمي‌آورد!

عطرهاي گرم و شيرين و تلخ = مناسب براي فصول سرد يا مناطق سردسير
عطرهاي سرد و تلخ يا ترش = مناسب براي فصول گرم يا مناطق گرمسير و مجالس دوستانه

عطرهاي تند از هر نوع = براي ميهماني‌ها و مجالس

نوع و فصل استفاده هم البته اول بستگي به ذائقه‌ي بويايي شما دارد.

اصلاً عطر چيست و ادكلن كدام است؟ ميزان در شناسايي عطر 40% است. همان طور كه طلاي 18 تا 24 عيار يا نقره 80 تا 100 مرغوب تا خالص خوانده مي‌شود، معيار عطر نيز 40% است يعني از عصاره‌ (اسانس، جوهره) به دست آمده 40% عطر خالص باشد ومابقي آن آب و الكل و ديگر افزودني‌ها كه آن خالص‌ترين و گران‌ترين عصاره‌هاست. حالا معياربندي عطرها از همين ميزان غلظت شروع مي‌شود:
- 20 تا 40% عطر مرغوب تا خالص يا Perfum

- اگر عطري بين 10 تا 20% از اين مواد معطر را داشته باشد به آن مي‌گويند: عطر يا اودوپرفيوم Eau de perfume

- اگر بين 5 تا 10% مواد معطر باشد به آن مي‌گويند Eau de toilette اودوتوالت

- اگر 2 تا 4% داشته باشد به آن مي‌گويند Eau de cologne اودوكلن يا ادكلن

و اين بود فرق عطر با ادكلن كه البته روي شيشه‌ي آنها با علامت FL.OZ نوشته شده كه هر كدام در چه رده‌اي هستند و اين عدد هم هيچ ربطي به مرغوبيت و كيفيت يك ادكلن ندارد. ادكلن و اودوتوالت نيز فرق چنداني از نظر مصرف با هم ندارند و اينجا فقط يك طبقه‌بندي تجاري و نوع استفاده مورد نظر بوده است. به طور معمول ما به ادوتوالت هم ادكلن مي‌گوييم.

اصالت عطر و گياهی و حيوانی بودن آن

به نام‌هاي معروف زياد توجه نكنيد. اگر چه ادكلن‌هاي معروف و محبوب بسيار خوبي پيدا مي‌شوند ولي چه بسا يك عطر يا ادكلن كمتر معروف از نظر تجاري، موجب رضايت شما شود. تقريباً در بازار ايران هم اينك به حدي نمونه‌هاي بدلي و تقلبي از مارك‌هاي معروف ساخته شده كه تشخيص آن واقعاً دشوار است. مگر اين كه به فروشنده كه بايد خود كارشناس باشد، كاملاً اطمينان داشته باشيد كه مثلاً ادكلن محبوب شما به جاي فرانسه در يكي از كارگاه‌هاي زيرزميني دوبي يا پاكستان پر نشده باشد!

شما مي‌توانيد طبق سليقه يا ذائقه‌ي بويايي خود انتخاب كنيد كه چه نوع عطرهايي را مي‌پسنديد آيا عطرهاي گياهي با منابع گل‌ها و درختان و صمغ درختان و دانه‌ها و ميوه‌ها را دوست داريد يا عطرهاي با منابع حيواني نظير مُشك كه از آهو گرفته مي‌شود يا عنبر كه از نهنگ عنبر به دست مي‌آيد يا منابع و فرآورده‌هاي آلي و نفتي. به كلمات و نوع رايحه‌اي كه معمولاً روي جعبه يا شيشه‌ها نوشته مي‌شود بيش از زيبايي و ظاهر شيشه توجه كنيد.

کی چه نوع عطری را می پسندد؟

وقتي به عطرفروشي رفتيد هر بار بيش از دو سه نوع عطر را امتحان نكنيد چون بعد از چند دقيقه شامه‌ي شما از تشخيص ميزان احساس‌تان نسبت به عطرهاي آخري عاجز مي‌شود. تازه سگرمه‌هاي عطرفروش را كه جعبه‌ي سي چهل عطر و ادكلن را براي شما بازكرده و روي پيشخوان گذاشته نمي‌بينيد!؟

يك چيز جالب بر اساس تجربه شخصي دريافته‌ام كه شايد به طور كامل صدق نكند اما در بسياري موارد اين طور به نظر رسيده است كه افراد مايل به چاقي يا چاق يا افرادي كه غذاهاي گرم و شيرين و يا بستني و شيريني‌جات را دوست دارند به عطرهاي شيرين و افراد لاغر يا كساني كه به غذاها و خوراكي‌هاي تند و شور و ترشي‌جات علاقه دارند به عطرهاي سرد و تلخ بيشتر تمايل دارند. شايد برمي‌گردد به ارتباط بويايي و چشايي و نزديكي اين دو.

با عطر دوش نگيريد!

گفتيم عطر بايد روي پوست جواب بدهد. دقيقاً كجا؟ چند نقطه از بدن هست كه داراي نبض است: پشت گوش‌ها در قسمت زير آن و كناره‌هاي بيني و مچ دست و مچ پا. گردن هم هست ولي سعي كنيد به گردن نزنيد چون پوست گردن مقداري حساس است. همان كناره‌هاي بيني و پشت گوش و نبض مچ دست از همه مناسب‌تر است. ضربان نبض باعث مي‌شود كه رايحه‌ي عطر بيشتر در هوا پخش شود. اگر به فاصله ساعد و بازو يعني ميان آرنج و يا پشت زانوي پا و كنار قوزك پا نيز دقت كنيد آنجا نيز يك نبض هست و مناسب زدن عطر. اگر پوست شما خشك است مي‌توانيد قبلاً از كرم‌ يا لوسيون‌ استفاده كنيد تا ماندگاري عطر بيشتر شود.

يك قلق يا تجربه‌ي جالب به شما بگويم. لازم نيست حتماً با عطر دوش بگيريد. اگر مي‌خواهيد ميزان پايداري عطرتان بيشتر باشد، بعد از اين كه مقداري به پوست‌تان زديد، كمي منتظر بمانيد تا خشك شود و جذب پوست شود و بعد يكي دوبار ديگر به همين ترتيب انگار كه بخواهيد چند لايه روي هم بكشيد اين كار را تكرار كنيد. اين‌طور مواد معطر بيشتر جذب پوست مي‌شود. در حقيقت الكلي كه به عطر اضافه مي‌شود عطر را با خود متصاعد كرده و موجب پخش شدن آن در فضا مي‌شود.

در گرما يا تابستان از عطرهاي سرد و به ميزان بيشتر استفاده كنيد. الكل موجود در ادكلن‌هاي مختلف در گرما سريع تبخير مي‌شود. احساس خنكي و سردي عطر نيز براي ديگران خوشايند است.

سعي كنيد اسپري و ادكلن‌ها تا حد امكان به موي سر شما نپاشد. آن طور كه مي‌گويند و احتمالاً درست باشد برخي تركيبات موجود در آن ممكن است باعث سفيدي زودرس موي سر شما شود.

شيشه‌هاي عطر و ادكلن خود را پشت پنجره و جلوي نور آفتاب قرار ندهيد. مخصوصاً اگر شيشه‌ي آنها شفاف و سفيد يا غيررنگي است.

عطر خودتان را کشف کنيد

يك توصيه‌ي شخصي كه اگر دوست داشتيد جدي بگيريد: هميشه سعي كنيد يك يا حداكثر دو نوع عطر يا ادكلن مخصوص به خود داشته باشيد. وقتي احساس كرديد آن يك يا دو نوع عطر به شما سازگار بودند و خودتان و ديگران از آن راضي بوديد، سعي كنيد آن عطرها را به عنوان «شاخصه» يا معرف و يكي از نشانه‌هاي شناسايي خود حفظ كنيد و تنها از آن استفاده كنيد. اين پرستيژ خاصي به شما مي‌دهد و ضمن آن استفاده گوناگون از عطر و ادكلن‌هاي مختلف زياد خوشايند نيست و حتي شايد برخي از آنها با پوست شما سازگار نباشد.

چطور و از كجا بفهميم عطري كه استفاده كرديم خوب است؟ خب بپرسيد! از دوستان و نزديكان. ولي اين نكته را داشته باشيد كه معمولاً اگر عطري نزد ديگران خوشايند باشد خودبخود نزديكان يا دوستان از شما خواهند پرسيد: اين ادكلن يا عطر شما چيه؟ احساس خوشايند آنها را در نظر داشته باشيد. معمولاً بيشتر افراد عطرهاي ملايم را مي‌پسندند تا عطرهاي تند.

از همان ادكلني كه هميشه استفاده مي‌كنيد اسانس يا عطر آن يا اشانتيون‌هاي آن را بگيريد و هميشه در سفر يا جاهاي مختلفي كه رفتيد همراه خود داشته باشيد. اصلاً مي‌توانيد تست ادكلن‌هاي مختلف روي پوست‌تان را به جاي خريد شيشه‌هاي بزرگ از همين اشانتيون‌هاي كوچك و ارزان‌قيمت شروع كنيد و لازم نيست شيشه‌ي بزرگ صد سي سي و گران قيمت يا يك خمره يا يك بشكه بزرگ بگيريد كه بعداً متوجه شويد به درد نمي‌خورد!

شما به خاطر ديگران عطر می زنيد

يادتان باشد كه شما «عطر را به خاطر ديگران مي‌زنيد» چون بعد از چند دقيقه شما به خاطر عادت به آن ديگر بويي نمي‌شنويد. پس عطر براي ايجاد احساس بهتر از شما در نظر ديگران است. در هر شغل و سمتي هستيد عطر را فراموش نكنيد. دوستي دارم كه كارگر يك كارخانه است بعد از اتمام كار هميشه به خودش ادكلن مي‌زند بعد وارد جمع مي‌شود. واقعاً آدم باكلاس و فهميده‌اي است. برعكس او آشناي ديگري دارم كه كلاس مي‌گذارد اما ترجيح مي‌دهم يك راكون به من نزديك شود تا او! شايد هم اين مطلب را بيشتر از حرص او نوشته باشم هر چند كه مي‌دانم وبلاگ نمي‌خواند! به هر حال بيشتر افراد تقريباً روي يك چيز نقطه اشتراك دارند و آن اين كه براي بوي خوش احترام قائلند.

اين بود برخي تجربيات شخصي بنده در مورد عطر و ادكلن! شايد بسياري افراد بسياري از اينها را مي‌دانستند و بيشتر از آن هم. اگر خودتان هم عطرباز هستيد كه فبهاالمراد. ولي بد نيست تجربيات شخصي را كه احساس مي‌كنيم به‌دردبخور است بنويسيم. هيچ وقت پيش‌بيني نخواهيد كرد نقطه ته خط چه خواهد نوشت!

در انتهاي جهان
به يادت گلي مي‌كارم

تا پايان دنيا عطرآگين شود

نوشته ناصر خالديان
برگرفته از نقطه ته خط

عناوين داخلی اضافه شده است

Share/Save/Bookmark