رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۴ شهریور ۱۳۸۵

تایلند، سلطان کاندوم جهان


نشریه "فورچون"در گزارشی تایلند را بزرگ‌ترین صادرکننده کاندوم در دنیا معرفی کرده است. به نوشته این نشریه تجاری، تایلند در دو سال اخیر با سبقت گرفتن از هلند، اسپانیا، بریتانیا و هند سالانه سه میلیارد کاندوم تولید می کند که بیش از سه چهارم آن، صادر می شود.

بزرگترین خریدار کاندوم‌های تایلندی، آمریکا (12 درصد) است. حجم صادرات کاندوم این کشور در سال گذشته 16 درصد رشد یافته و ارزش آن با 23 درصد جهش، به 46 میلیون دلار رسیده است. انتظار می رود تولید کاندوم تایلند امسال نیز 20 درصد رشد کند و به بیش از  55میلیون دلار در سال بالغ شود.

تاکسین شیناواترا، نخست وزیر میلیاردر تایلند را می تواند مشوق بزرگ توسعه تولید کاندوم در این کشور آسیایی دانست. او از صاحبان صنایع خواست مازاد تولیدات پلاستیک خود را به کاندوم تبدیل کنند تا کشورشان بتواند با بیماری ایدز مبارزه کند. بنا به اعلام سازمان ملل در سال 1996 میلادی، 97 درصد کارگران جنسی تایلند اظهار می کردند از کاندوم استفاده می‌‌کنند، حال آن که این رقم در سال 1989، تنها 14 درصد بود.

در کنار مهار این اپیدمی، دولت تایلند قصد رقابت با رقیبش مالزی را نیز داشت که در اکثر سال‌های قرن بیستم، بزرگ‌ترین تولیدکننده پلاستیک در دنیا بود. در دهه 1990 به دلیل بالا رفتن هزینه تولید، مالزی برتری خود را ابتدا به اندونزی و سپس تایلند واگذار کرد.

 البته هنوز تایلند سالانه معادل یک میلیون دلار کاندوم وارد می‌کند که بیشتر از انواع طعم دار و بسیار حساس است که در کارخانه‌های پیشرفته در آمریکا و ژاپن تولید می‌شود. اما سال پیش واردات این دسته از محصولات 25 درصد در تایلند افت کرد، چرا که تولیدکنندگان داخلی کوشیدند تقاضای مصرف کنندگان دارای سلیقه خاص را تامین کنند.

شرکت "دورکس" Durex که در سال 2001 به مدد مشوق‌های دولت تایلند خطوط تولیدش را از شش به 15 خط افزایش داد، 70 درصد بازار داخلی کاندوم را در سلطه دارد. تایلند قصد دارد میزان ابتلا به ویروس اچ آی وی را ظرف سه سال آینده از 15 هزار به 7500 مورد تازه کاهش دهد و برای همین پیش‌بینی می شود بازار داخلی رشد کند. در حالی که سال پیش چهار میلیون مورد جدید ابتلا به این ویروس مرگبار در جهان گزارش شده، مجله "فورچون" برآورد می کند بازار کاندوم تایلند، آینده‌ای تلخ و شیرین در پیش داشته باشد.

Share/Save/Bookmark