رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۴ آبان ۱۳۸۸

پدر علیرضا افشار: دیه نمی‌خواهیم

خاموش کردن بقایای هواپیما- عکس: فارسجلسه مقدماتی دادگاه ویژه رسیدگی به سانحه سقوط هواپیمای C-130 هشت ماه پس از این اتفاق،در تهران برگزار
شد.

این جلسه به بررسی وضعیت حقوقی و مالی شاکیان پرونده اختصاص داشت.

عباس افشار، پدر علیرضا افشار، خبرنگار کشته شده صدا و سیمای ایران در این سانحه، به زمانه گفت،« در این جلسه از 5 شاکی این پرونده پرسیده‌اند چرا دیه 30 میلیون تومانی کشته‌شدگان را دریافت نمی‌کنید؟»

خانواده 5 خبرنگار کشته شده در این حادثه، از دریافت دیه خودداری کرده‌اند.
آقای افشار در این جلسه به قاضی دادگاه گفته است که دریافت دیه یا قبول نکردن آن ارتباطی با پیگیری علت حادثه ومجازات افراد مقصر ندارد، و خانواده‌ها به دنبال پیگیری قضایی هستند که حدود 8 ماه است به تعویق افتاده است.

قرار است، در جلسات بعدی، به شکایت اصلی شاکیان پرونده رسیدگی شود.

به گفته، آقای افشار در صورت پرداخت دیه هم، مبلغی باید به خانواده‌های بازماندگان پرداخت شود که سازمان بین‌المللی حمل ونقل هوایی"یاتا" تعیین کرده است؛ هرچند، مشکل خانواده‌ها، رسیدگی به جرایم افراد خطاکار در این پرونده است نه دریافت دیه.
تاکنون، به ازای هر فرد کشته شده در حادثه سقوط هواپیما در مجتمع توحید تهران، 30 میلیون تومان پرداخت شده در حالی که طبق قانون یاتا ، خسارت پرداخت شده به ازای هر مسافر هوایی کشته شده باید حدود 150 میلیون تومان باشد.

آقای افشار همچنین گفت، معرفی افراد خاطی در این پرونده، فرزندان آنان را زنده نمی‌کند اما دست کم، این پرونده را شفاف خواهد کرد؛ چون، برخلاف قانون، از یک هواپیمای نظامی فرسوده برای انتقال مسافر و خبرنگاران استفاده شده است.

در 15 آذرماه 1384، براثر سقوط یک هواپیمای C-130 در نزدیکی فرودگاه مهرآباد تهران، 94 سرنشین آن، از جمله خبرنگارانی که برای پوشش اخبار یک مانور نظامی به خلیج فارس می رفتند، کشته شدند.
15 نفر از ساکنان شهرک توحید تهران نیز براثر سقوط هواپیما جان خود را از دست دادند.

از مجموع بازماندگان حادثه، 5 نفر از خانواده خبرنگاران، حاضر به دریافت دیه نیستند و از مقصران سانحه، شکایت دارند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

(( بنام خدا ))

سلام عليكم ،
احتراماً همانگونه كه استحضار داريد در روز سوم شهريور ماه سال جاري برابر با 24 آگوست سال 2008 ميلادي بروز يك سانحه هوايي در آسمان قرقيزستان منجر به فاجعه اي عميق گرديده كه طي آن گروهي از هموطنان ايراني نيز جان خود را از دست داده و گروهي ديگر مجروح و مصدوم گرديده كه حال همگي آنها از نظر روحي رواني بسيار وخيم است .
اين هواپيما مستند به بليت هاي پيوست متعلق به خطوط هوائي آسمان جمهوري اسلامي ايران بوده كه در شهر بيشكك قرقيزستان توسط يك شركت ايراني با نام پرشيا بمديريت آقايان مهدي عرب و كمال محمدزاده وطنچي نمايندگي مي شده است .
ما خانواده هاي قربانيان حادثه مرگبار بيشكك - تهران كه هنوز اندوه جانكاه مرگ عزيزانمان را در دل داريم ، در زمره خيل افرادي هستيم كه به دليل سابقه و گذشته خطوط هوايي آسمان به اين شركت اعتماد نموده و در سفر خارجي براي پرواز ، اين كادر پروازي را برگزيده ايم . لذا انتظار داريم با استناد به شواهد و قرائن و مستندات موجود ، مساعدت فرماييد رفتار سهل انگارانه نمايندگان اين شركت كه از بدو وقوع سانحه هوايي در كشور خارجي (قرقيزستان) آغاز و به رغم گذشت ماهها ، همچنان تداوم دارد را مورد بررسي دقيق قرار گرفته و حق خانواده قربانيان براساس قوانين بين المللي و مقررات داخلي اعاده گردد .
جنابعالي مستحضر هستيد كه مديريت مورد قبول نظام ما ، عمل به تعهدات به مثابه تمامي مجموعه هاي بين المللي با تاكيد بر اخلاق و عدالت است كه متاسفانه در ادبيات مديران آسمان علاوه بر عدم مشاهده اين مولفه ها ، قدرت انكار و مسئوليت گريزي به طور محسوسي مشاهده مي شود .
1- بي دقتي در انتخاب هواپيما كه براساس مستندات موجود ، جزو هواپيماهاي از رده خارج امارات بوده و بعد از رنگ آميزي و ظاهر سازي در مسيرهاي مختلف بكار گرفته شده از مصاديق بي توجهي به تعهدات در قبال سلامت جان مسافران است .
2- اصرار بر پرواز با اين هواپيما با وجود نشانه هاي جدي از نقص فني در پروازهاي قبلي آن بويژه بهنگام انتقال نمايندگان مجلس قرقيزستان در مسير بيشكك - اوش كه اعتراض آنها به بروز نقص فني در رسانه هاي اين كشور بازتاب داشته است ، مصداقي از مسئوليت گريزي مديران آسمان محسوب مي شود .
3- ايجاد مشكل جدي در زمان وقوع حادثه كه در 30 كيلومتري فرودگاه بيشكك رخ داده بود و مبادرت به قطع ارتباط تلفني به جاي حضور همه جانبه از سوي نمايندگاه آسمان در فرودگاه بيشكك مستندي بر عدم كفايت اين افراد و بكارگيري افراد غير متخصص در مسئوليت تخصصي است .
4- عدم همكاري با خانواده ها از طريق حضور نيافتن در پزشكي قانوني و مشاركت در انجام تشريفات مربوط به انتقال اجساد ، بازتابي از ناتواني مديران آسمان در منطقه در عرصه مديريت بحران است كه علاوه بر صدمه جدي به روحيه خانواده قربانيان ، موجب تعجب مسئولان قرقيزي شد كه قطعاً اين امر خدشه به نظام محسوب مي شود .
ضمن ابراز احترام به تمامي كساني كه در انتقال مناسب اجساد عزيزانمان با تابوتهاي مزين به پرچم جمهوري اسلامي ايران همدلي لازم را مبذول داشتند و با تشكر از هيئت ديپلماتيك ايران مستقر در بيشكك به خاطر پشتيباني اين عمليات توام با اشك و آه و اندوه و بلاتكليفي كه طي 20 روز بر چشم انتظاران گذشت ، شكايت خود را از شركت هواپيمايي آسمان به خاطر :
الف - سهل انگاري در خصوص جان مسافران
ب - بي توجهي به خانواده هاي قربانيان و مصدومین در هنگام حادثه و بويژه انتقال آبرومند و عزتمدار اجساد
ج - طفره از انجام وظايف حقوقي در حوزه بررسي - تعيين و پرداخت خسارت به خانواده هاي قربانيان ، ومصدومین اعلام و تقاضاي رسيدگي قضايي به موضوع را داريم .
د- بی توجهی به نجات یافتگان پس از ترخیص از بیمارستان .قابل ذکر است دراثر بی توجهی به تعدادی از صدمه دیدگان امکان نقص عضو دائمی وجود دارد.

با احترام
خانواده قربانیان مجروحان و مصدومين
از طرف حازمی نجات یافته

-- علی حازمی ، Feb 8, 2009 در ساعت 08:35 PM

با سلام به همه
آقاي علي حازمي لنگرودي ياداشت شما را مطالعه نموددم خداوند مهربان شما و آنهايكه زنده ماندن خيلي دوست داشت اما از شما گله دارم چرا چون شما در حق شركت آسمان خيلي بي انصافي كردين از شما مي پرسم همه مصدومين را از قرقيزستان به تهران كي انتقال داد و با كدام هواپيما همه مصدومين در بيمارستانهاي مشهد و بيمارستان مهر با هزينه كي انجام شد آيا اسمان براي شما هواپيما اختصاصي با كادر پزشكي به قرقيزستان نفرستاد بيمارستان مهر براي شما هزينه نكرد و همين الان به مصدومين جهت مداوا كمك نكرده چرا ما همه چيز را زود فراموش ميكنيم خدا رحمت افراد اين سانحه را اجساد اينها كي به ايران منتقل نمود كارهاي اين عزيزان را همه را آسمان در قرقيزستان انجام داد با كمك سفير ايران از شما و تمام مصدومين محترم تقاضا دارم واقعيت را بيان كنيد نه اينكه بخاطر يكسر مسائل بخواهيد شركت و يا آدمها را خراب كنيد
خداحافظ به اميد روزي كه همه ما راستگو باشيم

-- ع ، Apr 7, 2009 در ساعت 08:35 PM

بنده به جرات نام خود را بیان نمودم اما نمیدانم این نویسنده برجرات چه کسی است که بهتر است در مجله گل آقا متن می نوشت تا پاسخ مرا بدهد. قضاوت با خوانندگان
حازمی

-- علی حازمی ، Nov 15, 2009 در ساعت 08:35 PM