رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۴ مرداد ۱۳۸۵

فستيوال ادينبورگ، رقص، موسیقی و نشاط جوانی

هوای ادينبورگ امروزابری است، با اين حال درجه حرارت کمی بالاست و حدود 24 درجه است. خيابان‌ها لبريز از جمعيت است و مردمی که برای ديدن برنامه های فستيوال از راه های بسيار دور آمده اند، سخت در تلاش اند

تا حداکثر استفاده را از مدتی که در اين شهر به سرمی برند ببرند و تا می توانند نمايش و فيلم ببينند و به موسيقی ملل مختلف گوش دهند. گروه های نمايشی، موسيقی و رقص، از صبح بساط خود را در خيابان های رويال مايل و های استريت پهن کرده اند و هريک تکه هائی از کار خود را که شب در سالن های شهر به اجرا در می آيد، به نمايش می گذارند. آنها بايد تمام قدرت خود را به کار بندند تا بتوانند با بقيه گروه ها رقابت کرده و عده بيشتری را جذب برنامه خود کنند.

edinburg1.jpg


سوپرانو

به محوطه ای می رسم که سه دختر جوان سرگرم اجرای موسيقی اپرائی هستند. فليسيتی و تيفانی دو خواننده جوان سوپرانو هستند که با هم می خوانند و دختر ديگری به نام السپث با پيانوی خو آنها را همراهی می کند.
هر سه تحصيل کرده موسيقی و کنسرواتوارند و کنسرت های سولو و جمعی موفقی داشته اند.

بگ پايپ

بگ پايپ (bag pipe) يا به قول خودمان نی‌انبانی، ساز سنتی و ملی مردم اسکاتلند است. در گوشه ای مرد جوانی را می بينم که کلت(لباس سنتی اسکاتلندی) پوشيده و قطعه فولکلوريک بسيار زيبائی را با بگ پايپ خود می نوازد و عده بسياری را مجذوب ساز و هنرنمائی خود کرده است.

شعبده باز ژاپنی

همينطور گروهی از نوازندگان جوان ژاپنی با موسيقی خود که ترکيبی از سازهای کوبه ای است، شعبده باز جوانی را که با حرکات سحرآميز خود همه را شگفت زده کرده، همراهی می کنند.
خلاصه اينکه روز بسيار زيبا و پرنشاطی است و شهر آکنده از نواهای موسيقی است.

پرويز جاهد
ادينبورگ


گزارش تصویری زمانه از جشنواره ادینبورگ

Share/Save/Bookmark