رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۶ مرداد ۱۳۸۷

«بدون ایران، هرگز اسراییل وجود نمی‌داشت»

مارک هالتر، نویسنده و جامعه‌شناس یهودی لهستانی - فرانسوی در سال ۱۹۳۶ در لهستان متولد شد. در جریان جنگ دوم جهانی خانواده او به روسیه فرار کردند و در مدت جنگ در روسیه و بعد در ازبکستان ماندند.

بعد از اتمام جنگ او به همراه خانواده خود به لهستان بازگشته و در سال ۱۹۵۰ به فرانسه مهاجرت کرده و در پاریس مقیم شده است.

مارک هالتر در پاریس پانتومیم خوانده و مدتی هم زندگی خود را از راه نقاشی می‌گذرانده که بعدها نمایشگاه‌های بسیاری از نقاشی‌های او در سطح بین‌المللی برپا شده است.

او نوشتن را از سال ۱۹۷۰ آغاز کرده است. از جمله کارهای او می‌توان «بانو و پادشاه»، «مسیحا»، «رازهای اورشلیم»، «کتاب ابراهیم»، «فرزندان ابراهیم» و چندین کتاب دیگر نام برد.

در سال ۱۹۹۱ مارک هالتر و آندره ساخاروف یک دانشکده فرانسوی در مسکو سازماندهی کردند که هالتر هم چنان به عنوان رییس دانشکده باقی مانده است.

من با مارک هالتر در فستیوال رنسانس دوم میلان آشنا شدم. در سخنرانی او شرکت کردم و در همان لحظه احساس کردم این آدم با خیلی‌های دیگر فرق دارد. آدمی است بسیار باسواد، باهوش، دقیق و یک روشنفکر به تمام معنا.

شب هنگام در هتل گپی با او زدم و وقتی نام ایران را بر زبان آوردم؛ چهره‌اش به تمامی می‌خندید و نشان می‌داد که ایران را دوست می‌دارد. ما با هم آلمانی حرف می‌زدیم و هنگام مصاحبه وقتی که دکمه‌ی ضبط صوت را فشار دادم من به آلمانی از او می‌پرسیدم و او به انگلیسی پاسخ می‌داد.

Download it Here!

از او پرسیدم، آقای مارک هالتر ایران برای شما یعنی چه؟

برای من ایران بخشی از تاریخ من است. برای این که من یهودی هستم و همان طور که شما می‌دانید، پارس‌ها و داریوش به یهودی‌ها برای ساختن و بازسازی کشورشان کمک کردند.

بنابراین بدون ایران، هرگز یهودی و اسراییل امروز وجود نمی‌داشت. این یک پارادوکس و دوگانگی است که الان ایران می‌خواهد اسراییل را نابود کند.

سرزمین پارس بخشی از تاریخ من است و به طور حتم ایران فرهنگ فوق‌العاده‌ای دارد. نقاشی‌ها، طرح‌ها، موزیک، ادبیات.

من اصلاً از احمدی‌نژاد نمی‌ترسم. ولی فکر می‌کنم این برای مردم ایران واقعاً غم‌انگیز است؛ همان طور که استالین برای روسیه و هیتلر برای مردم آلمان غم‌انگیز بود.

تراژدی این است که زندگی ما کوتاه است و تاریخ بلند. در ۲۰ سال آینده چه کسی در مورد احمدی‌نژاد صحبت خواهد کرد؟ چه کسی احمدی‌نژاد را به یاد خواهد داشت؟ مسلماً هیچ کس.

ولی ما مطمئن نیستیم که در ۲۰ سال آینده باشیم؛ برای همین دلواپس هستیم و آن را همین الان می‌خواهیم. این یک مشکل بزرگ است برای بشر.

چند سال است که احمدی‌نژاد در قدرت است؟ سه سال. و سه سال در تاریخ جهان چه می‌تواند باشد؟ هیچ چیز. برای بشر آری. مردم دارند در تهران رنج می‌کشند. سه سال هم سه سال است ولی در کتاب‌های مدرسه این دوران فقط یک خط خواهد بود و شاید هم نباشد.

من خیلی نسبت به این مسأله مثبت فکر می‌کنم؛ یعنی به آینده مطمئن هستم. ولی تاریخ هم لازم دارد که طبیعی و سالم پیش برود و الان به صورت معمولی پیش نمی‌رود.


مارک هالتر، نویسنده و جامعه‌شناس فرانسوی (عکس: زمانه)

بنابراین همین کاری که شما دارید در تبعید انجام می‌دهید، مهم است. برای این‌که شما این کار را به زبان خودتان انجام می‌دهید و من فقط می‌توانم به شما کمک کنم و هستم.

من معتقدم که هر شخصی محصول خودش است و اگر ایرانی‌ها آینده را در دست بگیرند، ما از خارج می‌توانیم برای آن‌ها مفید باشیم؛ ولی نمی‌توانیم این کار را به جای آن‌ها برای آن‌ها انجام بدهیم.

جورج بوش این مسأله را نمی‌فهمد؛ برای همین است که می‌خواهد این کار را به جای عراقی‌ها برای آن‌ها انجام بدهد و این غیر ممکن است.

او آمده و می‌خواهد به عراقی‌ها دموکراسی بدهد. عراقی‌ها راه خودشان را برای رسیدن به دموکراسی پیدا خواهند کرد که البته آن راه، راه آمریکایی‌ها نخواهد بود و همین طور برای ایران.

و آفرین برای کاری که شما انجام می‌دهید و آفرین برای کتاب شما. اگر به کمک من هم احتیاج داشتید، من هم هستم.

به مارک هالتر گفتم، می‌خواستم بگویم که احمدی‌نژاد، یک هیتلر مضحک است. خب هیتلر باهوش بود و مارک هالتر گفت:

او آدم‌های زیادی را به سوی مرگ می‌فرستد. این مسأله کمدی نیست. شاید برای ما مضحک باشد؛ چون این‌جا هستیم ولی برای مردم آن‌جا نه اصلاً.

همان‌طوری که به شما گفتم، اگر احمدی‌نژاد بمب اتم داشته باشد، می‌تواند مردم دنیا را بترساند؛ ولی من او را قبول ندارم.

او ممکن است که خیلی هم باسواد نباشد، اما احمق نیست. او خوب می‌داند که اگر در یک لحظه دکمه‌ای را فشار بدهد، در آن واحد، هم‌زمان سه دکمه‌ی دیگر فشار داده می‌شود؛ چون دنیا دارد کنترل می‌شود؛ کنترلی که امروزه خیلی هم قوی شده است.

صدها ماهواره و سفینه در حال کنترل ما هستند و در آن لحظه‌ای که احمدی‌نژاد یک چیزی را به سوی تل‌آویو بفرستد، خوب می‌داند که نیمی از ایران هم نابود خواهد شد؛ همراه با خودش و آن مسیحی که ما منتظر او هستیم و آن مهدی که مسلمان‌ها انتظار او را می‌کِشند. بنابراین او چنین کاری نخواهد کرد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

آقای معروفی عزیز،

گفت و گوی شما با این هنرمند گرامی برای من بسیار دردناک بود. می بینم که به مدد رسانه های نو و امپراتوری رسانه ای غرب حتا ذهن های روشنفکرها و هنرمندان هم مانند مردم کوچه و بازار "غرب" پر از جهل و دروغ و خرافه است. می بینم که دیگر برای همه ی مردم از روشنفکر چپگرا تا سرمایه دار و معلم و نقاش و راننده ی تاکسی جا افتاده است که ایران در حال ساخت بمب است و فردای روزی که آن را ساخت اسراییل را هدف قرار می دهد.
غم انگیز است. چرا که اگر جرثومه های قدرت و سرمایه چه در ایران و چه در "غرب" حرف هایی از این دست در راستای منافع سیاسی خودشان می زنند، پس کجاست آن تعهد روشنفکرانه که می خواست دنیای بهتری به پا کند. کجاست عقل سلیم که این همه مدعی دارد و دریغ ... هر روز دایره ی گفت و بحث برای من با دوستان هنرمند و نویسنده ی غیرایرانی تنگ تر و تنگ تر می شود، چون می بینم همان دروغ های رسانه ای را تکرار می کنند. دلم می خواست کمی آب سرد روی گریم این دوست پانتومیم باز یهودی تبار شما بریزم. شاید به خودش بیاید.
شاید به خودمان بیاییم هم شما و هم من.

-- مراد ، Aug 4, 2008 در ساعت 03:04 PM

اگر فرض کنیم که سردمداران در ایران دیوانه اند میشود قبول کرد که این همه بازی که راه انداخته اند برای ساخت بمب نیست. واقعیت های اطرافمان را تنها با "تعهد روشنفکرانه" و حرف های زیبا زدن نمیتوانیم عوض کنیم.
بهتر است قبول کنیم که ما در کشوری زندگی میکنیم که به دلایل واهی با دنیا سر لج دارد و مشغول حرکات مشکوک است! و البته خارجی های روشنفکر و غیر روشنفکر حق دارند به ما چپ چپ نگاه کنند! هیچکدام از اینها به "امپراتوری رسانه ای غرب" یا "جرثومه های سرمایه داری" ربطی ندارند. بس است پنهان شدن پشت این توهم ها برای پنهان کردن نیمه ی تاریکمان!

-- فرهت ، Aug 5, 2008 در ساعت 03:04 PM

az nazare man moshkel baraye irani kam savadi ast o taghlid

-- wolfgang ، Aug 5, 2008 در ساعت 03:04 PM

"جرثومه های قدرت " از اون واژه‌هاست که در نظر بالا آمده و دقیقاً عده‌ی خاصی عادت به استفاده آن دارند که فراموش می‌کنند این لهجه آدم را لو می‌دهد. خب چه بگویم از آن نظر که وادارم کرد به نوشتن. من در ایران، تهران هستم و فکر می‌کنم که ایران نه! حکومت حاکم بر ایران قطعاً در حال ساخت سلاح اتمی‌ست فقط یک‌مقداری بی‌سواد است، طول می‌دهد!

-- خاطره‌ها ، Aug 5, 2008 در ساعت 03:04 PM

agha in jaryane bomb ra khode in sahyonistha be rah andakhtan!mozoo energie va manafeye maddi ast ke khode yahoodiha poshte on hastand?magar Sarkozy yahoodi nist va darad be tamame donya az jomle arabha niroogah miforooshad.ma kambood bargh darim va energiye hasteyi mikhahim.in aghaye Maroofi ham behtar bood chand sali be daneshgah beravad.in chizha halish nist.albate shakki nist ke Ahmadinejad ba oon jomleye ahmaghane bishtarin khedmat ra be Esrail kard.vali moghayeseye ahmadinejad ba Hitler harfe moft ast.kami bahoosh bashim

-- Doctor kafi ، Aug 5, 2008 در ساعت 03:04 PM

به پروردگار سوگند یاد میکنم که هرگز در ایران یک دشمن واقعی اسرائیل را هم ندیده ام و از آنطرف تا دلتان بخواهد دشمن اعراب وجود دارد حتی در میان افرادی که " سید " خوانده می شوند و از نوادگان پیامبرند و اصلیتشان عرب است . از دیدگاه من ایرانی هرگز نمی تواند با اسرائیلی دشمن باشد چون یک قاعده منطقی میگوید : " دشمن دشمن ما دوست ماست " ولی ما با مردمان اسرائیل دوستان قدیمی هستیم و دشمن مشترکی بنام اعراب داریم .اسرائیل که حق آنها را کف دستشان گذاشت امیدوارم در آینده ایران هم حق آنها را کف دستشان گذاشته و انتقام میلیونها کتاب سوزانده شده و به آب داده را بگیرد.

-- آرش ، Aug 5, 2008 در ساعت 03:04 PM

اقای مراد ، یادتان میاید که
رفسنجانی در زمان زمامداریش گفت : اگر ما یک بمب بر سر اسرائیل بیندازیم همه اش ( هفت ملیون ) از بین میرود ، اما اگر انها ده تا بمب هم بر سر ما بیندازند چندان تأثیری به ما نخواهد داشت !. بگذریم از انکه هر بمب اسرائیلی هم میتواند همان کار را بر سر ( هفت میلیون ) بیاورد که در مجموع یعنی خدای نکرده نابودی « هفتاد میلیون !! » و بعد از ان بسیار روشنتر و صریحتر و بقول انجائیها شفافترش را بارها احمدینژاد بیان کرده و اسرائیل را تهدید به نابودی کرده است !!. من نوعی باید قول « شما » که در مملکت هیچگونه مسؤلیت دولتی ندارید و با استهزا میفرمائید « . می بینم که دیگر برای همه ی مردم از روشنفکر چپگرا تا سرمایه دار و معلم و نقاش و راننده ی تاکسی جا افتاده است که ایران در حال ساخت بمب است و فردای روزی که آن را ساخت اسراییل را هدف قرار می دهد » را قبول کنم و یا سخنرانیهای یک در میان بزرگان مملکت « ایت الله ها. وزیران ، فرماندهان سپاه و بسیج ، شخص شخیص رئیس جمهور که در مورد محو اسرائيل از صفحه جغرافیا عربده سر میدهند » و ازمایشهای موشکی ( دور برد و کوتاه برد ) و تصاویر سایتهای متعدد پرورش پروژه های اتمی در نقاط مختلف وطنم را که در هر سایت اینترنتی میتوان انان را یافت !. حالا ، باز هم دلتان میخواهد کمی آب سرد روی گریم این دوست پانتومیم باز « یهودی تبار » اقای معروفی بریزید و یابهتر میبینید که کمی از انرا بر روی گریم کهن دیرینه «‌ مسلمان تبار » خود بریزید ؟!.
داوید

-- داوید ، Aug 6, 2008 در ساعت 03:04 PM