تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«ایران یعنی خانه‌ من»

مائده طهماسبی، بازیگر تئاتر و سینما، دو فوق لیسانس گرفته. یکی در رشته تئاتر و بازیگری و دیگری در رشته علوم سیاسی. دو رشته‌ای که به شدت از هم فاصله دارند و به شدت به هم نزدیک هستند.

علاوه بر این او در دانشگاه برلین نیز تحصیل کرده است. مائده سال‌ها یکی از چهره‌های مطرح در سینما و تئاتر ایران بوده. مائده طهماسبی فعالیت سینمایی‌اش را با فیلم «دایره» به کارگردانی جعفر پناهی آغاز کرد.

من یادم است که سال‌ها مائده در تئاترهایی به کارگردانی همسرش، فرهاد آییش، کار می‌کرد و بازی می‌کرد. اگر یک نگاهی به پرونده کاری مائده طهماسبی بیندازیم، می‌بینیم حضورش پرکار و پربار بوده است.

بخشی از فیلم‌هایی که مائده بازی داشته یا نقش داشته عبارتند از سنتوری، مارمولک، زندان زنان، دایره، نورا و ماهی‌ها عاشق می‌شوند.

مائده چند روز پیش به برلین آمده بود. طبق رسم رفقا سری هم به من زد. از او پرسیدم؛
مائده ایران یعنی چه؟


مائده طهماسبی

Download it Here!

ایران یعنی وطن، ایران یعنی خانه‌ام، یعنی زندگی‌ام. بازهم بیشتر توضیح بدهم؛ جایی که الان دارم در آن زندگی می‌کنم و دیگر مال من است و الان دیگر ده سال است که خاک من است مال من است و بعد از مدت‌های زیادی که خارج از کشور زندگی کردم حالا دوباره برگشتم انجا و زندگی ادامه دارد.

بدترین تجربه‌ای که تو عمرت داشتی چه بوده؟

نمی‌توانم الان بگویم که ... بدترین تجربه همیشه نتیجه خوبی داشته. یعنی به نظر من یکی از بدترین تجربه‌هایی که در زندگی‌ام انجام دادم باعث شد که بعد از آن خیلی زیاد رشد کنم.

در زندگی‌ام می‌دانید که من بیست سال در آلمان زندگی کردم و تجربه‌ی بد من اینجا در آلمان بود، ولی بعدش در مراحل زندگی‌ام پیشرفت کردم و خودم را پیدا کردم و خیلی هم دوست داشتم. و این تجربه بد تجربه خانوادگی بود که برای من پیش امد.

خصوصی است برای تو به هرحال؟

بله خصوصی است.

قشنگترین تجربه زندگی‌ات چیست؟

فکر می‌کنم قشنگترین تجربه زندگی‌ام آشنایی با فرهاد آییش بود که همسر من است و ما در خارج از کشور با هم آشنا شدیم و الان در زمینه تئاتر با هم کار کردیم، کار می‌کنیم و کار خواهیم کرد که الان هم ده سال است ایران هستیم و آنجا به فعالیت‌مان ادامه می‌دهیم و فکر می‌کنم بهترین اتفاقی که در زندگی من افتاد تا به امروز، که نیم قرن از آن گذشته، آشنایی من با فرهاد آییش بود.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

مائده طهماسبی و فرهاد آئیش هر دو هنرمندان خوب و توانمندی هستند و به جرات میشه گفت کارهای قابل قبول و ارزنده ای داشته اند
...
این که آدمها روان و راحت به سوالها ، پاسخ میدهند ، همیشه زیبا و دلنشین بوده و هست
...
مرسی
.

-- آرش ، Jun 6, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)