رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۸ آبان ۱۳۸۸
بزگ‌ترین جایزه ادبی فرانسه برای یک زن سیاه‌پوست

«سه زن پر قدرت»

ونداد زمانی

ماری دیایه، از مهاجرین به دنیا آمده در فرانسه، فرزند یک مادر فرانسوی و یک پدر سنگالی است.

ماری اولین داستانش را در ۱۷ سالگی به چاپ رسانده است و پس از آن، طی ۲۵ سال، مجموعه‌ی کاملی از داستان‌های بلند، نمایشنامه و داستان‌های کوتاه را در عرصه ادبیات فرانسه خلق کرد.


خانم دیایه که کتابش از بین چهار کتاب مرحله نهایی، جایزه پر ارزش را از آن خود کرد به تلویزیون شبکه دو فرانسه گفت: «خیلی خوشحالم که به عنوان یک زن توانستم این جایزه را به دست آورم.»

ماری در سال ۲۰۰۷ در اعتراض به انتخاب سارکوزی به ریاست جمهوری فرانسه که به اعتقاد او فرانسه را به موجودی «خشن و هیولایی» تبدیل کرده بود، به اتفاق همسر و سه فرزندش به برلین نقل مکان کرد.

ماری در باره‌ی رمانش «سه زن پر قدرت» که مهم‌ترین جایزه ادبی فرانسه، گون کورت را برایش به ارمغان آورد می‌گوید:

«این رمان بازگو کننده زندگی سه زنی است که هرکدام قدرت مخصوص به خود را دارند، اما یک نیروی درونی، آن‌ها را به هم ربط می‌دهد، یک باور به خود، باور به این‌که هرگز تحت هیچ شرایطی به انسانیت خود شک نکنند.»

به گفته‌ی گالیمارد، کمپانی انتشاراتی رمان «سه زن پر قدرت»، داستان خانم ماری دیایه روایت‌گر تلاش سه شخصیت زن با نام‌های نورا، فانتا و خدی است که درگیر مبارزه جانانه‌ای برای حفظ منزلت انسانی‌شان در وانفسای زندگی هستند که چیزی بیشتر از حقارت نصیب‌شان نکرده بود.

نورا، یک وکیل فرانسوی است که پیشینه خانوادگی‌اش به آفریقای جنوبی بر می‌گردد. فانتا، یک زن سنگالی ساکن فرانسه است و خدی نیز یک زن دیگر سنگالی است که می‌کوشد به هر شکل ممکن خود را به اروپا برساند.


بنا به سنت ۱۰۵ ساله، هیات داوران گون کورت، برای اعلام برنده جایزه سال، به رستوران «درو آنت» می‌روند و در آن‌جا بهترین کتاب سال فرانسه را بر می‌گزینند.

خانم دیایه که کتابش از بین چهار کتاب مرحله نهایی، جایزه پر ارزش را از آن خود کرد به تلویزیون شبکه دو فرانسه گفت:

«خیلی خوشحالم که به عنوان یک زن توانستم این جایزه را به دست آورم.»

همچنین وقتی که از خانم دیایه، سوال شد که فکر می‌کند چرا داستان او انتخاب شده است، گفت:

«من فکر می‌کنم تلفیقی از جذابیت قصه و سبک روایت، هیات داوران را به این امر تشویق کرده است.»

با وجود آن‌که وجه نقدی ضمیمه این جایزه نمی‌باشد، ولی اعتبار ادبی که این جایزه برای نویسنده به همراه خواهد آورد باعث فروش فوق‌العاده کتاب می‌شود.

مارسل پروست، سیمون دوبوار و مارگریت دوراس؛ از جمله نویسندگان معروفی هستند که این جایزه ادبی را به دست آورده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

خبرخوشحال کننده ای بود. به دخترم فکرمی کردم که اینجا توی لیسبن به دنیا آمده ....

-- یک مادر ، Nov 9, 2009 در ساعت 02:20 PM