رادیو زمانه > خارج از سیاست > بازار داستان > جایزه هوشنگ گلشیری، سرانجامِ ششمین دوره | ||
جایزه هوشنگ گلشیری، سرانجامِ ششمین دورهماکان انصاری
ششمین دوره جایزه ادبی هوشنگ گلشیری عصر امروز در تالار ناصری خانه هنرمندان ایران برگزار شد. سالنی نسبتا کوچک که ظرفیت پذیرش همه شرکت کنندگان در مراسم را نداشت و اساتیدی همچون بابک احمدی و دکتر عباس پژمان مجبور شدند که ایستاده به نظاره مراسم بنشینند. فرزانه طاهری به عنوان مدیر بنیاد گلشیری در همان ابتدا از تردیدی سخن گفت که بنیاد برای برگزار کردن و یا نکردن این دوره از جایزه با آن دست به گریبان بوده است. قلع و قمع آثار داستانی در سالی که گذشت بنیاد را به این شک کشانده بود که شاید اصلا فضایی برای رقابت ایجاد نشود. شکی که با فرا رسیدن نمایشگاه کتاب و مجوز گرفتن تعداد قابل قبولی از کتابهای پشت ممیزی مانده، برطرف شد. بعد از فرزانه طاهری نوبت به عبدلعلی عظیمی دبیر جایزه هوشنگ گلشیری رسید تا گزارشی از روند برگزاری جایزه قرائت کند. بنا به گفته عظیمی در این دوره از جایزه تنها سی نفر با داوری آثار در مرحله نخست موافقت کردند و به این ترتیب، تعداد داوران مرحله اول نسبت به سال گذشته به نصف تقلیل پیدا کرده است. از میان این سی داور نیز پنج داور در ادامه کار انصراف دادند و در نهایت تعداد داوران مرحله اول جایزه ادبی هوشنگ گلشیری به بیست و پنج نفر رسید (هرچند که در بروشور توزیع شده در مراسم تنها نام بیست و چهار داور دیده میشود و نفر بیست و پنجم غایب است.) عظیمی معتقد بود که این شکل داوری در مرحله اول (به صورت نظرخواهی) بسیار موفق بوده و جوابگوی انتظارات بنیاد است؛ هرچند که ممکن است در بعضی از موارد، یک داور فقط سه یا چهار اثر را خوانده باشد اما با توجه به تعداد داوران امکان دیده نشدن اثری خوب بسیار ضعیف است. بنا به گفته دبیر جایزه، اعلام نام داوران به صورت رسمی این امکان را به نویسندگان میدهد که اگر از دیده نشدن کتابشان هراس دارند خود شخصا کتابها را به دست داوران برسانند و به این ترتیب از خوانده شدن کتابشان مطمئن شوند. ادعایی که به نظر نمیرسد از اعتبار چندانی در عرف معمول داوری جوایز در دنیا برخوردار باشد. «باغهای شنی» انتخابی که همه میدانستند نسترن موسوی نیز برای اعلام نام بهترین مجموعه داستان غیر اول به پشت تریبون رفت. این بخش شاید یکی بحث برانگیز ترین بخشهای جایزه گلشیری به حساب میآمد. هرچند که بسیاری کتاب «بلبل حلبی» نوشته محمد کشاورز را شانس اول دریافت جایزه این بخش میدانستند. نویسندهای که به دعوت بنیاد گلشیری از شیراز به تهران سفر کرده بود تا در مراسم حضور یابد. اما کتابی که موسوی به عنوان برگزیده اعلام کرد مجموعه داستان «سمت تاریک کلمات» نوشته حسین سناپور بود. این کتاب که دومین مجموعه داستان منتشر شده به وسیله سناپور است از فضایی شهری بهره میگیرد و به روانکاوی انسانهای محبوس در این اتمسفر دست میزند. کتابی که به نظر میرسد مناقشات بسیاری را در مورد نحوه داوری این دوره جایزه هوشنگ گلشیری به راه خواهد انداخت. در ادامه مراسم بنا به سنت گذشته این جایزه، بسیاری از حاضران منتظر اعلام نام بهترین تک داستانهایی بودند که در مجموعه نقش 84 بنیاد به چاپ خواهند رسید. انتظاری که بیپاسخ ماند و مجری مراسم اعلام کرد که به دلیل تمام نشدن مراحل انتخاب تک داستانها، اعلام نام آنها به زمان دیگری موکول خواهد شد. نمایی نزدیک از هوشنگ گلشیری در بخش بهترین رمان منتشر شده در سال 1384، هیات داوران جایزه هوشنگ گلشیری از میان هفت رمان راه پیدا کرده به مرحله نهایی (آب و خاک نوشته جعفر مدرس صادقی، آهسته وحشی میشوم نوشته حسن بنی عامری، از شیطان آموخت و سوزاند نوشته فرخنده آقایی، چهار درد نوشته منیرالدین بیروتی، خانم نویسنده نوشته طاهره علوی، رویای تبت نوشته فریبا وفی و کی ما را داد به باخت نوشته فرهاد کشوری) دو رمان «چار درد» و «رویای تبت» را به طور مشترک به عنوان آثار برگزیده معرفی کردند. همه مردان آقای نویسنده مرتبط: |