رادیو زمانه > خارج از سیاست > برنامه رادیویی خاک > کشتن خود روی مصرع آخر | ||
کشتن خود روی مصرع آخرحسین نوشآذرمجموعه شعر تازه سید مهدی موسوی که همزمان با نمایشگاه کتاب تهران تحت عنوان «پرنده کوچولو، نه پرنده بود، نه کوچولو» توسط انتشارات سخنگستر در تهران منتشر شد، نمونهی کاملی از غزل پست مدرن ایران در همنشینی با تصویر است. اشعار سید مهدی موسوی سرشار از لحظههای عاطفی، برانگیزاننده و در همان حال بسیار صمیمی است.
به جرأت میتوان گفت هر خوانندهای که به شعر فارسی علاقمند باشد، میتواند با اشعار موسوی ارتباط بگیرد و از لحظههای شاعرانهای که در میان سطرهای کتاب او وجود دارد بهره ببرد. با این حال غزل پست مدرن ایران مفهومی است مناقشهانگیز و کم نیستند کسانی که این نوع از شعر نوظهور فارسی را رجعت به گذشته و گامی به سوی شعر پیش از مشروطه میدانند. سید مهدی موسوی در گفتوگو با دفتر خاک غزل پستمدرن را «برادر ناتنی شعر آزاد» میخواند. برنامهی رادیویی امروز دفتر «خاک» به شعرخوانی سید مهدی موسوی اختصاص دارد.
«قرص ضدحاملگی، چند مورچه» با صدای سید مهدی موسوی را میشنویم: تکلیف شک دقیقاً وقت عبور چه؟ غزلیات سید مهدی موسوی زمزمهپذیر و طنزآمیز است و حتی در برخی سطرها استعداد آن را دارد که مانند مثلهای فارسی، سر زبانها بیفتد. آقای موسوی در گفتوگو با «دفتر خاک» از سرخوردگی نسل جوان صحبت میکند. او اعتقاد دارد که نسل جوان در ایران خود را از دسترفته و تباهشده میپندارد و فکر میکند «نه عشق، نه دین، نه عقل و نه هیچ چیز دیگر او را نجات نخواهد داد.» غزل «خدا» با صدای سید مهدی موسوی را میشنویم: دو جسم نیمه برهنه میان یك پوستر اهمیت شعر سید مهدی موسوی در سرایتپذیری آن به نسل جوان است. تجربههایی که او در دنیای شعریاش بیان میکند، تجربههای خاص و عام است. خاص است چون بسیار شخصی است. عام است، چون میتواند عمومیت داشته باشد.
در این میان گاهی دیده میشود که انسانِ شعر او با صراحت غریبی خودش را تحقیر میکند: «شعر میگویم گه روی ورق میآید/ از همهی زندگیم بوی عرق میآید»؛ یا در این بیت که میگوید: «مثل یک «اندماغ» میمانم که به یک میز کهنه چسبیده/ که به این زندگی بگیر و بچسب، که به این زندگی بگیر و بشاش.» سید مهدی موسوی اعتقاد دارد که به دلیل عوارض پس از جنگ است که نسل جوان خود را چنین تحقیر میکند. موسوی نسل جوان را اینگونه معرفی میکند: «نسلی که بعد از جنگ و مدرنیزاسیون ناگهانی، آرمانهای خویش را از دست داده است، گاهی خشم خود را متوجه دیگران میکند و تمام مقدسات را به مبارزه میطلبد و میگوید «خدا کجاست؟ منم که به هیچ میگیرم...» اما بعد از طی این مرحله در انتها خود را مقصر اصلی ماجرا دانسته و «بودن» را نشانه میگیرد و در انتها به مرگ فکر میکند» مشروح گفتوگو دفتر خاک با سید مهدی موسوی در روزهای در راه، در دو نوبت همراه با شعر بلند «مهدی موسوی بدبختیست» با صدای شاعر منتشر خواهد شد. |
نظرهای خوانندگان
ممنونم
-- سید مهدی موسوی ، Oct 4, 2010 در ساعت 03:55 PMاز لطف جناب نوش آذر
و دوستانمان در رادیو زمانه
سید جان
-- زاویه ، Oct 4, 2010 در ساعت 03:55 PMدیدی هنوز هست تریبونهایی که صدات برسه به گوشمان بذار هی فیلتر کنند هی فیلتر کنند ..بذار به همون بگیم که تو اینجایی شاید اینجا رو هم ...
از الآن منتظر مشروح گفت و گو و شعرهای بیشتر هستیم
-- الهام حیدری ، Oct 5, 2010 در ساعت 03:55 PMممنون
سلام خوشحالم بی نهایت خوشحال می دانستم باز راهی پیدا خواهد شد تا مهدی موسوی کلمات را منظم در کنار هم بچیند و شاهکار خلق کند
-- حدیث افشار ، Oct 5, 2010 در ساعت 03:55 PMمرسی از شما
-- محسن عاصی ، Oct 5, 2010 در ساعت 03:55 PMمشتاقانه منتظر بخش بعد می مانم
بعد از زمانی دراز سرانجام با یک صدای تازه روبه رو هستیم شعر ساده است شعر سادگی ست شعر یک صدای تازه و ساده و در اوج سادگی ست و از حسین نوش آذر ممنون که شاعر را به ما که در ایران نیستیم آشنا میکند
-- shamim ، Oct 6, 2010 در ساعت 03:55 PMآقای نوش آذر این مصاحبه آشکارا سفارشی ست من با کارهای شما آشنا هستم و کمی هم با دیدگاهاتان شما را ارجاع می دهم به مقاله ای که خودتان در سایت گویا در خصوص ابتذال نوشته بودید و اتفاقا مثال جالبی هم برای ابتذال ذهنی (هنر و ادبیات ) آورده بودید من نمی دانم مصاحبه شما با مهدی موسوی از سر دوستی ست یا سفارش دوستانش و تلاش مستمرشان برای مطرح کردن مهدی موسوی و ای کاش حتی دغدغه مطرح کردن کارشان - غزل پست مدرن - را داشتند شما به خوبی می دانید تناقض جاری در نوشته های مهدی موسوی که به عنوان شعر و غزل پست
-- بهنام شبگیر ، Oct 6, 2010 در ساعت 03:55 PMمدرن به خورد خواننده داده می شود خود گواهیست بر ابتذال در ادبیات
_________________________
آقای شبگیر عزیز، از داوری عجولانه شما متأسفم. سفارشی یعنی چی؟ کی به من سفارش کرده که با آقای موسوی مصاحبه کنم؟ در ضمن از کجا معلوم که مصاحبههای دفتر خاک را من حتماً و الزاماً باید انجام داده باشم و نه همکار دیگری؟ در هر حال هدف ما اطلاعرسانی فرهنگی و حمایت از چهرههای مستقل ادبی است و نه ایجاد خیزشهای ادبی و فرهنگی. من در زمانه صرفاً به وظیفهام که اطلاع رسانی است عمل میکنم. سلیقهی شخص من هیچگونه دخالتی در گزینشها ندارد، هر چند که به شعر آقای موسوی شخصاً علاقه دارم.