رادیو زمانه > خارج از سیاست > کارگردانها > همه فکر میکنند مستندساز شدهاند | ||
همه فکر میکنند مستندساز شدهاندپرویز جاهد
مايکل آپتد مستندساز برجسته انگليسی که مهمان فستيوال فيلم آمستردام است و با آخرين ساختهاش ازدواج در آمريکا در اين فستيوال شرکت کرده است در يک کنفرانس مطبوعاتی به شدت به فرهنگ ستارگان سينما و موسيقی حمله کرد و آن را پوچ و توخالی خواند. شيوه مستندسازی آپتد اين است که برای بررسی يک موضوع يا پديده چند نفر را انتخاب کرده و روی آنها مطالعه میکند و پس از ثبت نظرات و ديدگاههای آنها بر روی فيلم دوباره با فاصله چند سال به سراغ آنها رفته و تاثير گذشت زمان را بر افکار و انديشههای آنها میسنجد و شرايط جديد آنها را به تصوير میکشد. او نخستين بار اين کار را در فيلم هفت به اضافه هفت انجام داد که تاثير زيادی بر مستندسازان سراسر جهان گذاشت و بعد از او فيلمسازان روسی، مکزيکی و شيليائی اين شيوه را در کشورهای خود دنبال کردند. مایکل آپتد میگوید دوربين ديجيتال به دمکراتيزه کردن فضای فيلم مستند کمک کرده است- عکس: پرویز جاهد اين شيوه مستند سازی در واقع نوعی مطالعه پداکوژيکی درباره انسان و جامعه است و آپتد اين کار را با مهارت و دقت فوق العادهای انجام میدهد. آپتد در فيلم ازدواج در آمريکا (قسمت اول) در سال ۲۰۰۲ به سراغ ۹ زوج آمريکائی از نژادها و مذهبهای مختلف رفته و با آنها درباره زندگی گذشته آنها، پسزمينه خانوادگی و فرهنگیشان و اينکه چطور با هم آشنا شدند و با ازدواج چه چيزی را میخواهند به دست آورند گفتگو کرده است. حال در سال ۲۰۰۶ در قسمت دوم اين فيلم، بعد از 5 سال دوباره به سراغ آنها رفته و تغييراتی را که در زندگی و افکار آنها پيش آمده ثبت کرده است. برخی از هم جدا شدهاند، برخی بعد از جدايی موقت دوباره به سمت هم برگشتهاند و بعضی نيز زندگی زناشوئیشان مستحکمتر شده است. ازدواج در آمریکا تکنيک آپتد در اين فيلم ها غالبا مصاحبه است و مطلقا از نماهای آرشيوی يا آلبوم خانوادگی استفاده نمیکند. به همين دليل ريتم فيلمهای او بسيار کند و تا حدی ملالآور است و تماشای آنها تحمل زيادی میخواهد. با اينکه در اين فيلمها هيچگاه آپتد را نمیبينيم اما حضورش را به شدت حس میکنيم، از طريق پرسشهائی که مطرح می کند و يا با تفسيری که به شکل Voice Over بر روی تصاوير فيلم میآورد. تکنيک او ظاهرا ساده است اما در عين حال بسيار سهل و ممتنع است و هميشه جواب نمیدهد و نيازمند يک پژوهش وسيع و ژرف در رفتار و افکار آدمها و مهارت در مونتاژ و نتيجهگيری است. مايکل آپتد در کنفرانسی که روزدوشنبه از سوی فستيوال آمستردام (IDFA) برگزار شد به سوالات خبرنگاران و منتقدان درباره فيلمهايش پاسخ داد. وی در پاسخ به اين پرسش من که چرا فقط روی افراد عادی متمرکز شده است و تکنيکاش را در مورد افراد مشهور و ستارگان سينما و عالم موسيقی به کار نمیگيرد گفت: نمایی از فیلم هفت به علاوه هفت ساخته آپتد با اين حال آپتد بر نقش و تاثير فيلم مستند بر فرهنگ امروز آمريکا خوشبين است. او گفت: از آپتد درباره تاثير دوربين ديجيتال سوال شد و او از اين بابت اظهار رضايت کرد و گفت به اعتقاد او دوربين ديجيتال به دمکراتيزه کردن فضای فيلم مستند کمک کرده است اما اين خطر وجود دارد که همه فکر میکنند مستندساز هستند، چون می روند بيرون و با دوربين از هر جنبندهای که رد میشود فيلم میگيرند. او گفت اين وظيفه نهادهائی مثل فستيوال فيلم آمستردام است که به مردم آموزش دهد که فيلم مستند يک تخصص و مهارت است. در يک سو دمکراتيزه شدن و در سوی ديگر کارهای بیفايده قرار دارد اما او اميدوار است که اين وضع تغيير کند. |