رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۵ مهر ۱۳۸۹

هفدهم اکتبر: روز جهانی ریشه‌کنی فقر

امروز، هفدهم اکتبر، «روز جهانی ریشه‌کنی فقر» است. این روز برای نخستین بار در سال ۱۹۸۷ با گردهم آمدن حدود صد هزار نفر در میدان تروکادروی پاریس، گرامی داشته شد و در سال ۱۹۹۲ با ثبت در سازمان ملل متحد، در سراسر جهان رسمیت یافت.

ژوزف ورسینسکی، پایه‌گذار کمپین بین‌المللی جهان چهارم (ای.دی.تی.) بانی این حرکت بود. ورسینسکی که خود در خانواده‌ای فقیر به دنیا آمده بود، البته یک سال پس از گردهمایی پاریس درگذشت و رسمیت یافتن روز هفده اکتبر را به عنوان «روز جهانی ریشه‌کنی فقر» ندید.


در این تلاش، بسیاری از نهادهای اجتماعی و گروه‌هایی که با اهداف انسان‌دوستانه فعالیت دارند تلاش می‌کنند که صدای فقرا را به گوش مردمی که در شرایط بهتری زندگی می‌کنند برسانند.

سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای به بهانه روز هفدهم اکتبر، همه ملت‌ها را به تلاش برای گسترش فرصت‌های شغلی و پدید آوردن محیطی امن برای مشاغل فراخواند. در این بیانیه آمده: « این موضوع اکنون از هر زمانی مهمتر است، چرا که بحران جهانی اقتصاد، حدود ۶۴ میلیون نفر را دچار فقر کرده است.»

ظهر امروز در کشور مالتا، کلیساها برای گرامیداشت این روز، ده دقیقه ناقوس‌هایشان را به صدا درآوردند. نشریه «مالتا ایندیپندنت آنلاین» می‌نویسد: «این کار برای یادآوری کردن حقیقت فقر و محرومیت‌های اجتماعی است.»

آژانس خبری صوفیه در بلغارستان نیز در روز جهانی ریشه‌کنی فقر، گزارش کرده، بلغارستان فقیرترین کشور اتحادیه اروپاست و بیش از نیمی از مردم این کشور روزانه با مشکلات مالی گوناگون دست و پنجه نرم می‌کنند.


برخی از مدافعان تامین مالی خُرد (مایکروفایننس)، ارائه قرض‌های مختصر را یکی از راه‌های موثر برای نجات از فقر پیشنهاد می‌کنند ولی مخالفان این طرح معتقدند که این کار، تنها گروه‌هایی از افراد گرفتار فقر را تحت پوشش قرار می‌دهد.

مراسم ویژه روز جهانی ریشه‌کنی فقر، فردا، دوشنبه در مقر اصلی سازمان ملل در نیویورک، برگزار می‌شود.

Share/Save/Bookmark