رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۹ خرداد ۱۳۸۹

یک‌هفته سرکوب جنبش دانشجویی

حسن زارع زاده اردشیر

بازتاب اخبار اعتصاب غذای دو دانشجوی زندانی، مجید توکلی و کوهیار گودرزی در سراسر جهان چنان چشمگیر بود که واکنش‌های زیادی به دنبال داشت و نقطه‌عطفی را در تاریخ مبارزات دانشجویی ایران ثبت کرد.

Download it Here!

ایرانیان در سراسر دنیا برای همبستگی با مجید توکلی و جنبش دانشجویی در ایران، خود را مجید توکلی صدا زدند و در تماس‌های تلفنی با مادر او در شیراز، بر همراهی و همبستگی‌شان با مجید تاکید کردند. آن‌ها خواستار پایان اعتصاب غذای مادر مجید شدند، چرا که او نیز یک روز پس از اعتصاب غذای مجید، اعلام اعتصاب غذا کرد.


کوهیار گودرزی، عضو بازداشتی کمیته‌ی گزارش‌گران حقوق بشر

مهدی کروبی و میرحسین موسوی نیز در تماس تلفنی با مادر مجید، ضمن ابراز تاسف نسبت به عدم رعایت حقوق ابتدایی مجید توکلی و افزایش فشار بر وی، خواستار پایان بخشیدن به اعتصاب غذای وی و مادر مجید شدند.

مجید توکلی، صبح روز یکشنبه‌ی گذشته به سلول انفرادی منتقل شد و در آن‌جا دست به اعتصاب غذای خشک زد.

دستور انتقال مجید توکلی به سلول انفرادی، توسط داستانی تهران صادر شده است. چرا که نماینده‌ی دادستانی، صبح روز یکشنبه، پس از حضور در زندان اوین برای بازجویی از زندانیان سیاسی، با مجید به بحث و جدل پرداخت و در نهایت به‌دلیل ایستادگی بر مواضعش به انفرادی منتقل شد.

مجید توکلی هم‌چنین نامه‌ای تفصیلی پیرامون وضعیت کنونی در ایران نوشته که باعث واکنش شدید ماموران امنیتی شده است.

مجید توکلی، عضو انجمن دانشجویان دانشگاه امیرکبیر از ۱۶ آذرماه گذشته و پس از سخنرانی در دانشگاه امیرکبیر به مناسبت روز دانشجو، بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. وی پیش از این نیز دوبار در سال‌های ۸۶ و ۸۷ بازداشت شده بود.

مادر مجید می‌گوید که مقامات امنیتی و قضایی در مورد وضعیت فرزندش جوابی به او نمی‌دهند و فقط می‌گویند با رسانه‌ها صحبت نکنید.

مادر مجید از این‌که فرزندش به دلیل یک ربع سخنرانی به هشت‌سال و نیم حبس محکوم شده گله می‌کند و می‌گوید که نگران سلامتی فرزند بیمارش است.

آخرین اخبار از وضعیت مجید حاکی از آن است که او دچار خونریزی معده شده و به بیمارستان منتقل شده است.
کوهیار گودرزی، دیگر دانشجوی زندانی، در اعتراض به وضعیت نگهداری خود در زندان اوین و نیز اعتراض به اعدام پنج زندانی سیاسی، دست به اعتصاب غذا زده است.

او عضو کمیته‌ی گزارشگران حقوق بشر و دانشجوی اخراجی دانشگاه صنعتی شریف است که روز ۲۹ خرداد، در حالی که عازم شهر قم برای شرکت در مراسم خاکسپاری آیت‌الله منتظری بود، بازداشت شد.

یکی از هم‌بندیان کوهیار در تماسی از زندان با مادر او گفته است که کوهیار در اثر اعتصاب غذا بی‌هوش و به بیمارستان منتقل شده است. مسئولان زندان اما پاسخی در این زمینه به او نداده‌اند.


پروین مخترع، مادر کوهیار می‌گوید: «من به تنهایی فرزندم را بزرگ کردم، و به مدرسه‌ی تیزهوشان فرستادم تا این که وارد دانشگاه صنعتی شریف شد، اما این بود دستمزد من به‌عنوان یک مادر؟»

این در حالی است که در چند روز گذشته، روند سرکوب دانشجویان و فعالیت‌های دانشجویی، صعودی است.
سینا گلچین، دانشجوی رشته‌ی عمران دانشگاه آزاد تهران در واحد مرکز، یکی از متهمان حوادث روز عاشورا، در دادگاه تجدید نظر به چهارسال و شش‌ماه حبس محکوم شد.

حمید پیروزفام، دانشجوی دانشگاه آزاد قزوین و دیگر متهم این روز، در دادگاه تجدید نظر به شش‌ماه حبس تعزیری محکوم شد.

دیگر دانشجوی متهم حوادث عاشورا، آرمان رضاخانی به سه‌سال حبس و پرداخت۱۰۰ هزار تومان جریمه‌ی نقدی محکوم شد. آرمان رضاخانی، یک دانشجوی نخبه است که پس از دستگیری و شکنجه، با وعده‌ی آزادی و به اجبار، در دادگاه‌های نمایشی، تن به اعترافات ساختگی داد.

کیارش کامرانی، یکی دیگر از بازداشت شدگان حوادث عاشورای سال گذشته، توسط دادگاه تجدیدنظر تهران، به شش‌سال حبس و چهار میلیون رالا جریمه‌ی نقدی محکوم شد.

آن‌سوتر، ‌علی سالم، دانشجوی کارشناسی ارشد پلیمر دانشگاه امیرکبیر که در جریان بازداشت‌های گسترده‌ی دانشجویان طیف چپ در آذرماه ۸۶ دستگیر و پس از مدتی بازداشت و با قرار وثیقه آزاد شده بود، در دادگاه انقلاب به دوسال حبس محکوم شد.

در کرمان، بامداد روز ورود محمود احمدی‌نژاد به این شهر، ۱۷ تن از فعالان دانشجویی دانشگاه شهید باهنر کرمان بازداشت شدند و بیش از سی‌نفر از دانشجویان مورد تهدید ماموران امنیتی قرار گرفتند که در صورت حضور در دانشگاه و یا هرگونه حضور در مسیر استقبال رئیس دولت، مورد پیگرد قضایی قرار می‌گیرند.

در همدان، یک دانشجوی دانشگاه بوعلی سینای به نام صیادی پس از گذراندن دوران زندان خود به مدت دوسال و نیم، اینک در آستانه‌ی اخراج از دانشگاه قرار دارد.

سیامک میرزایی، دانشجوی دانشگاه رشت و اهل اردبیل، توسط اداره‌ی اطلاعات رشت بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات اردبیل منتقل شده است. منزل پدری این دانشجو در پارس‌آباد مغان قرار دارد که از سوی اطلاعات مورد بازرسی قرار گرفته است.

کمیته‌ی انضباطی دانشگاه آزاد شهر ری، بیش از ۷۰ دانشجو و کمیته‌ی انصباظی دانشگاه علامه طباطبایی بیش از ۲۰ دانشجو را به‌علت «عدم رعایت شئونات اسلامی» در دانشگاه احضار کرده است.

دانشجویان دانشگاه علامه اعلام کرده‌اند که اگر این روند ادامه داشته باشد دست به تجمع خواهند زد. این روزها دولت تلاش می‌کند فضای دانشگاه‌ها را به بهانه‌ی برخورد با بدحجابی به‌شدت امنیتی کند. در بسیاری از دانشگاه‌ها، گزارش‌های مشابهی از برخورد به بهانه‌ی بدحجابی منتشر می‌شود.

در همین ارتباط در دانشگاه آزاد واحد کرج دختران و پسران زیادی به بهانه‌ی بدحجابی و بدپوششی اجازه‌ی ورود به دانشگاه را پیدا نکرده‌اند که به عصبانیت دانشجویان منجر شده است. به‌طوری که میان ماموران حراست و دانشجویان درگیری پیش آمده است. هم‌چنین دانشجویان دانشگاه امیرکبیر طی پیامی اعلام کرده‌اند که اگر مسئولان دانشگاه به فشار و رفتار توهین‌آمیز خود در برخورد با دانشجویان بر سر مسئله‌ی حجاب ادامه دهند، آن‌ها نیز در یک حرکت اعتراضی پاسخ مسئولان را به کوبنده‌ترین شکل خواهند داد.

در این میان، موضوعات دیگری نیز وجود دارد که دانشجویان را به‌شدت نگران کرده است. در راستای ایجاد دو دسته‌گی در میان دانشجویان، وزیر علوم، کامران دانشجو اعلام کرده است که ارائه مجوز تاسیس مراکز آموزش عالی تک جنسیتی در دستور کار قرار گرفته است.

معاون اداری مالی وزیر علوم، در خصوص برنامه‌ی این وزارتخانه برای کاهش جمعیت دانشجوی شهر تهران گفته است: سیاست اول ما کاهش دانشجویان در سطح کلان‌شهرها و اولویت بعدی انتقال دانشگاه‌ها از شهر تهران است.

در پی اعتراض گسترده‌ی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی تهران به‌حضور پنهانی محمود احمدی‌نژاد در آن دانشگاه، تعداد زیادی از دانشجویان دانشکده‌های مختلف دانشگاه به کمیته‌ی انضباطی احضار شده‌اند.

روز بیستم اردیبهشت‌ماه، دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی، پس از ورود به دانشگاه متوجه حضور گسترده‌ی نیروهای امنیتی در اطراف دانشگاه شدند. بلافاصله مشخص شد همایشی با حضور رئیس دولت در حال برگزاری است و دانشجویان معترض به این مسئله، در میدان اصلی دانشگاه به اعتراض پرداختند.

به‌نظر می‌رسد رفتار سرکوب‌گرانه با دانشجویان به هدفی مشخص و به‌صورت سیستماتیک دنبال می‌شود و دولت جمهوری اسلامی تمایلی به تحمل صدای مخالف و منتقدانه ندارد.

با این حال تشکل‌های دانشجویی با صدور بیانیه‌های متعدد این سرکوب‌ها از جمله صدور احکام سنگین به دانشجویان زندانی از جمله میلاد اسدی و بهاره هدایت را محکوم کرده و با حمایت از مجید توکلی‌ها به تداوم کوشش‌های خود در راه جنبش دانشجویی پای می‌فشارند.

Share/Save/Bookmark