رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۷ خرداد ۱۳۸۹
گفت‌وگو با خانم توکلی، مادر مجید توکلی درباره‌ی اعتضاب غذای فرزند او در زندان

مجید توکلی و مادرش همچنان در اعتصاب غذا

ایرج ادیب‌زاده
adibzadeh@radiozamaneh.com

نگرانی نسبت به وضعیت سلامت مجید توکلی در پی ادامه¬ی اعتصاب غذای خشک او در زندان اوین افزایش پیدا کرده است.

Download it Here!

مجید توکلی از فعالین جنبش دانشجویی ایران، از شانزدهم آذرماه گذشته، پس از یک سخنرانی انتقادی به مناسبت روز دانشجو، بازداشت و به زندان اوین منتقل و بعد محکوم به هشت سال و نیم زندان شد.

وی پیش‌تر هم دوبار در سال‌های ۸۶ و ۸۷ بازداشت شده بود و روی هم نزدیک به دوسال و نیم در زندان بوده است.

مجید توکلی از صبح روز یکشنبه به دلیل اظهار عقیده و نوشتن نامه‌ای درباره‌ی اوضاع کنونی ایران به سلول انفرادی در زندان اوین منتقل شده است و از آن پس دست به اعتصاب غذا زده است.

گروهی از دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر، امروز با انتشار بیانیه‌ای، ضمن ابراز نگرانی نسبت به سلامتی مجید توکلی که دست به اعتصاب غذای خشک زده، هرگونه آسیب جسمی به وی را متوجه آیت‌الله خامنه‌ای دانستند.

در همبستگی با مجید توکلی، خانم توکلی مادر او هم با وجود بیماری، دست به اعتصاب غذای خشک زده است. امروز بعدازظهر با خانم توکلی در شیراز که به دلیل اعتصاب غذا و ضعف، صدای ضعیفی داشتند، تماس گرفتم.


مجید توکلی

ابتدا از ایشان پرسیدم چه خبر تازه‌ای از پسرشان مجید توکلی بعد از اعتصاب غذای خشک او در زندان انفرادی اوین دارد؟

آخرین خبری که با مجید توکلی داشتیم، همین دیروز یک نفر زنگ زده بود گفت که مجید خیلی وضعیتش در زندان خراب است ، هیچ‌چیزی هم نمی‌خورد. اعتصاب غذای خشک است حتی هرکاری هم می‌کنیم آب هم نمی‌خورد.

مجید که دست به اعتصاب غذا زده است؛ شما هم در همبستگی با او به اعتصاب غذا دست زده‌اید. این‌طور نیست؟

بله. دیگر یک مادر چه کار می‌تواند بکند. یک مادر که دستش از همه‌جا کوتاه است. هیچ‌جا. هرجا زنگ می‌زنم، هرجا می‌روم جوابی به من نمی‌دهند. دیگر مجبور شدم که اعتصاب غذا کنم.

الان چند روز است؟

سه روز است.

سه روز؟

بله.

شما می‌دانید که برای چه او را به زندان انفرادی منتقل کرده‌اند؟

نه من اصلاً دلیلش را نمی‌دانم. به من نگفتند اصلا.ً فقط می‌دانم گفتند مجید را بردند انفرادی و اعتصاب غذا کرده.

شما در طی این مدتی که مجید زندانی شده، یعنی از شانزدهم آذر تا به‌حال، آیا با او ملاقاتی داشته‌اید؟

نخیر. من چون بیمار هستم، نمی‌توانم به هیچ عنوان مسافرت کنم. چهارماه و نیم که انفرادی بود که هیچ تماسی با من نداشت. وقتی که او را آوردند بند عمومی، فقط با من یک تماس تلفنی داشت. همین. دیگر من هم خیلی خوشحال بودم که صدای مجید را می‌شنیدم. صدای مجید به گوشم می‌رسید. برای مادر خیلی خوشحال کننده بود. ولی الان نه. چهار روز است که من نمی‌دانم چه بگویم؛ انتظار زنگ مجید را دارم. انتظار صدای مجید را دارم. دیگر نمی‌دانم.

خانم توکلی آیا برادرش و پدر مجید توکلی برای ملاقات با او به تهران رفتند؟

بله. برادرش خیلی می‌رفت و پیگیری می‌کرد. خوب جوابی بهش نمی‌دهند. پدرش هم به ملاقاتش رفت. بعد خواست که با آقای دولت‌آبادی ملاقات کند، اجازه ندادند. گفتند ملاقات نمی‌دهیم. چندین بار هم خودم زنگ زدم، گفتم که می‌خواهم با آقای دولت‌آبادی تلفنی صحبت کنم، بازهم اجازه ندادند.

گفته می‌شود که مجید توکلی نامه‌ای در زندان اوین نوشته است در اعتراض به اعدام پنج زندانی سیاسی و همین باعث شده است که او را به زندان انفرادی منتقل کنند و او دست به اعتصاب غذای خشک بزند. شما در این مورد خبری دارید؟

نه من اصلاً در این زمینه اطلاع ندارم. اصلاً هیچ¬گونه اطلاعی ندارم.

خانم توکلی آیا خانواده‌ی مجید هم تحت فشار مقام‌های امنیتی بودند که در این مورد صحبتی نکنند؟

خب به ما گفته‌اند که با رسانه‌ها صحبتی نکنید. ولی وقتی آن‌ها جوابی به ما نمی‌دهند، صدای‌مان را با رسانه‌ها بهشان می‌فهمانیم تا جوابمان را بدهند. دیگر ما چه کار کنیم؟ ما صدایمان را از کجا به گوش آن‌ها برسانیم اگر با رسانه‌ها صحبت نکنیم؟ چون ما هرچه زنگ می‌زنیم و هرچه مراجعه می‌کنیم جوابی به ما نمی‌دهند.

در همبستگی با مجید توکلی، امروز گروهی از دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر، بیانیه‌ای منتشر کرده‌اند و نگران سلامتی مجید توکلی هستند و گفتند اگر آسیب جسمی به او برسد، این را متوجه مقام‌های بالا ازجمله آیت‌الله خامنه‌ای می‌دانند. شما درباره‌ی این بیانیه چه فکر می‌کنید؟

والا من که تا حالا اطلاعی نداشته‌ام. چه می‌دانم. من از اینها می‌خواهم که مشکل مجید را حل کنند. چون مجید هیچ گناهی، خلافی نداشته است. پانزده دقیقه سخنرانی بوده. نمی‌خواستند که این‌جور فضایی به‌وجود بیاورند. دیگر برای پانزده دقیقه سخنرانی چرا این‌جور فضا باید به‌بار بیاید؟

برای پانزده دقیقه سخنرانی، او را به هشت سال و نیم زندان محکوم کرده‌اند. این‌طور نیست؟

بله. بله برای پانزده دقیقه سخنرانی، هشت سال و نیم زندان برای مجید داده‌اند.

قبلاً دوبار هم مجید در سال‌های ۸۶ و ۸۷ بازداشت شده و روی هم نزدیک به دوسال و نیم در زندان بوده است. آیا وضعیت جسمی‌اش تا قبل از این که دست به اعتصاب غذا بزند، بد نبوده؟

وضعیت جسمی‌اش که خیلی ضعیف شده بود. ولی روحیه‌اش ماشاءالله خیلی خوب بود. روحی هرچی بگویم کم گفته‌ام. روحیه‌اش خیلی خوب بود. به من روحیه می‌داد و انرژی به من می‌داد. می‌گفت مادر ناراحت نباش. مادر خدا کریم است، خدا بزرگ است. من که گناه یا خلافی نکردم. من روزشانزده آذر، روز دانشجو بوده، صحبت کردم. هیچ گناهی یا خلافی هم ندارم. این را به من می‌گفت.

خانم توکلی آیا مجید توکلی وکیل یا وکلایی هم دارد که دنبال کارهایش باشند؟

بله. آقای دادخواه هستند. آقای علیزاده طباطبایی جدیداً آمده‌اند روی پرونده‌اش کار می‌کنند. آقای علیزاده مثل این که می‌تواند برود داخل و او را ببیند، اما آقای دادخواه، نه. اجازه نمی‌دهند که او وارد شود.

این وکلا با شما تماس داشته‌اند؟

با آقای دادخواه دیروز صحبت کردم. گفت اجازه بدهند می‌روم. با آقای علیزاده هم صحبت کردم، گفت: چشم پیگیری می‌کنم، می‌روم.

شما چقدر امیدوار هستید که وضعیت مجید بهتر شود، او را از انفرادی آزاد کنند یا از زندان آزاد شود؟

من خیلی امیدوارم. چون هیچ گناه و خلافی نداشت. مگر چه گناه و چه خلافی کرده است که در زندان، آن‌جوری زیر نظر خودشان است. حالا هم هیچ گناه یا خلافی ندارد که او را در انفرادی انداختند. من خیلی امیدوارم. من امیدوارم که خدا آزادی برای مجیدمان بیاورد.

بعد از اعلام وضعیت وخیم جسمانی مجید توکلی، خیلی از فعالین حقوق بشر و سیاسی و دانشجویی در شهرهای مختلف جهان در همبستگی با مجید توکلی امروز دست به اعتصاب غذا زده‌اند. فکر می‌کنید در حال حاضر این همبستگی‌ها به هر حال یک مقدار موثر باشد در وضعیت مجید توکلی؟

امیدوارم که تاثیرگذار باشد. آنها هم، کسانی که پرونده مجید زیر دستشان است مسئول این کار هستند عدالت را رعایت کنند و پرونده‌ی مجید من را هم بررسی کنند و از انفرادی بیرون ببرند که اعتصاب غذایش را بشکند. من خیلی تشکر می‌کنم از کسانی که از مجید من حمایت می‌کنند. چون همه‌ی جوان‌ها برای من مجید هستند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

مادر جان، امروز تمام جوانها مجید شما هستند.

-- مجید توکلی ، May 27, 2010 در ساعت 03:55 PM

این کسی که خودش را مجید توکلی جا زده ممکن است توضیح بدهد: اولا چگونه میتواند در شرایطی کاملا متفاوت و حتا متعارض با او زندگی کند و خود را در او ببیند؟ آیا ایشان دسترسی به نیرویی خدایگونه دارند و یا بازجوی او هستند که از زبانش نوشته‌اند ( مثل وبلاگنویسی بازجوی ابطحی)؟ ثانیا از کجا اطلاع دارند که همه، مادر مجید توکلی را با مادر خود اشتباه میگیرند؟
این جوان در بدترین شرایط است....

-- بدون نام ، May 27, 2010 در ساعت 03:55 PM

« خودنویس» یک مصاحبه با مادر مجید توکلی انجام داد. مادر مجید نمیداند که خود نویس با همین مصاحبه فرمان مرگ مجید را از وزارت اطلاعات درخواست کرد!

اشک شمع

-- بدون نام ، May 28, 2010 در ساعت 03:55 PM