رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۹

حقوق بشر در ایران و حمایت جوامع اروپایی

ناصر غیاثی

جمعه‌ی گذشته، چهاردهم ماه مه، تارنمای «مهرایران» و «کمیته‌ی بین‌المللی برای حقوق دانش‌جویان و درویشان در ایران»، کنفرانسی در شهر کلن آلمان با عنوان «حقوق بشر در ایران، حمایت جوامع اروپایی» برگزار کردند. این دو پیش از این نیز در فوریه چنین کنفرانسی در برلین و بروکسل به انجام رسانده بودند. گزارش مختصری از این کنفرانس را در اختیار شما قرار داده‌ام.

مهرایران

هلموت ان. گابل Helmut N. Gabel در آوریل سال ۲۰۰۹، تارنمایی ایجاد کرد که در آن ضمن درج مقاله، گزارش، ویدئو، موسیقی و تصاویری از ایران، خواستار هم‌بستگی با مبارزات مردم ایران برای دمکراسی و حقوق بشر شد و از آن حمایت کرد.

در این تارنما آمده، هدف از ایجاد چنین تارنمایی از یک سو تاکید بر اهمیت حمایت جوامع غربی از مبارزات مردم ایران و از سوی دیگر، جلب توجه جوامع اروپایی به‌خطری است که از جانب حکومت ایران متوجه‌ی آن‌هاست.

گردانندگان این تارنما ملیت آلمانی دارند و از جمله می‌خواهند این اشتباه احتمالی را که برخی ایران را مترادف حکومت ایران می‌دانند، تصحیح کنند.


پوستر کنفرانس

کمیته‌ی بین‌الملی برای حقوق دانش‌جویان و درویشان در ایران

اعضای این کمیته‌ از ملیت‌های مختلف تشکیل شده و وظیفه‌ی خود را اطلاع‌رسانی در جوامع غربی در مورد اتفاق‌های داخل ایران، پایمال شدن حقوق بشر و مسایل پشت پرده در ایران تعریف کرده است و با برگزاری آکسیون‌های اعتراضی، تظاهرات و برپایی کنفرانس در غرب با مبارزات مردم ایران اعلام هم‌بستگی می‌کند.

این کمیته اعتقاد به جدایی دین از دولت دارد و خواهان یک همه‌پرسی برای تعیین نوع حکومت در ایران است.

شرکت‌کنندگان

سباستیان سسینو، فیلم‌ساز و عکاس از فرانکفورت، شهلا باورصاد نویسنده از هایدلبرگ، ابراهیم نبوی، روزنامه‌نگار و طنزنویس از بروکسل، دکتر مصطفی آزمایش از پاریس، مهرناز اسدی مستندساز از دویسبورگ و علی صمدی‌احدی فیلم‌ساز ایرانی – آلمانی از کلن، میهمان این کنفرانس بودند.

کنفرانس

کنفرانس «حقوق بشر در ایران، حمایت جوامع اروپایی» در سه بخش و به‌مدت شش ساعت انجام گرفت. در بخش نخست مهمانان کنفرانس نظر خود را به اختصار در مورد چگونگی حمایت جوامع غربی از جنبش دمکراسی‌خواهی اعلام کردند و پس از آن به پرسش‌های خبرنگاران دعوت شده به کنفرانس پاسخ گفتند.

در بخش دوم، گفت‌وگو بین میهمانان کنفرانس و شرکت‌کندگان به عمل آمد و در بخش پایانی قسمت‌هایی از فیلم سباستین سسینو به نام Children of the Revolution و دو فیلم ِ «سلام دنیا» و «قدرت» از مهرناز اسدی به نمایش درآمد و شهلا باورصاد برای حاضرین داستان خواند.


تصویری از شرکت‌کنندگان کنفرانس

نظریات ارائه‌شده

پس از پایان یافتن بخش اول برنامه به پیش‌نهاد یکی از شرکت‌کنندگان، سالن کنفرانس به‌یاد اعدام شدگان اخیر در ایران برای یک دقیقه در سکوت فرورفت. پس از آن گفت‌وگویی بین میهمانان و شرکت‌کنندگان کنفرانس درگرفت.

میهمانان کنفرانس معتقد بودند، ایستادگی در برابر حکومت ایران فقط وظیفه‌ی ایرانی‌ها نیست و خطری که از جانب رژیم متوجه‌ی اروپا و بقیه‌ی جهان است، هم‌بستگی مردم اروپا و شرکت آن‌ها در مبارزه‌ با جمهوری اسلامی را نیز می‌طلبد. آن‌ها این خطر را، از جمله، صدور خرافات، اخبار دروغ و اجبار به‌تحمیل یک ایدئولوژی در تمام حوزه‌های زندگی خواندند.

تمام شرکت‌کنندگان بر این نظربودند که هم اروپایی‌ها و هم ایرانی‌ها باید هم‌راه یک‌دیگر برای برقراری حقوق بشر و ایجاد دمکراسی در ایران مبارزه کنند.

آن‌ها این مبارزه را در وهله‌ی اول کمک برای رساندن اخبار و اطلاعات داخل ایران به ایرانی‌های داخل کشور دانستند. میهمانان تاکید داشتند جوامع اروپایی با وسعت بخشیدن به افق دیدشان قادر خواهند بود به این امر حیاتی پی ببرند که اوضاع زندگی مردم در ایران برای زندگی انسان‌ها در اروپا نیز اهمیت داشته و بی‌تاثیر بر آن نیست.

شهلا باورصاد، سباستین سسینو و مهرناز اسدی در گفتاری، با توجه به تجارب‌شان با سانسور، به تعقیب هنرمندان ایرانی و ابعاد سرکوب خشن مردم توسط رژیم پرداختند.

بهزاد نبوی خواستار تلاش هرچه بیش‌تر برای رساندن اخبار داخل ایران به مردم داخل ایران شد و مصطفی آزمایش به حمایت دولت جمهوری اسلامی در ترویج خرافات پرداخت.

بخش هنری کنفرانس

در این بخش قسمت‌هایی از فیلم آقای سباستیان سسینو و مهرناز اسدی به نمایش درآمد که در آن‌ها چهره‌ی انسان‌هایی که قربانی تبلیغات خرافی رژیم بودند یا برای آزادی مبارزه می‌کردند، نمود یافت. در پایان برنامه شهلا باورصاد چند صفحه از یکی از داستان‌های کتاب‌اش Albtarumkater را برای شرکت‌کنندگان روخوانی کرد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

با درود

لطفا توجه فرمائید که با این جمله " مصطفی آزمایش به حمایت دولت جمهوری اسلامی در ترویج خرافات پرداخت." نظارات آقای دکتر آزمایش کاملا اشتباه انعکاس داده میشود. لطفا جهت تصحیح اقدام فرمائید.

-- roxana ، May 19, 2010 در ساعت 11:30 PM

خانم رکسانا با سلام و تشکر از توجه شما. من در سراسر جلسه حضور داشتم. بخش عمده ی سخنان آقای آزمایش به نقش دولت در حمایت از ترویج خرافات و به ویژه در مورد جمکران توسط دولت ایران بود. ایشان ممکن است نظرات دیگری در دیگر موارد هم داشته باشند، اما در آن جلسه بحث محوری آقای آزمایش در مورد خرافات بود.

-- ناصر غیاثی ، May 19, 2010 در ساعت 11:30 PM