تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
نقدی بر اظهارات دادستان قزوین مبنی بر اعمال قطع دست

«قطع انگشت و دست مجرم چه دردی را دوا می‌کند»

وکیل دادگستری
محمد مصطفایی

دادستان قزوین در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایسنا بر اعمال و اجرای قطع دست برای پیش گیری از وقوع جرم سرقت تاکید کردند.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام صادقی نیارکی با بیان این‌که برخی جرایم در قزوین در حال افزایش است، اظهار کرد: مواد مخدر، سرقت و ضرب و جرح عمدی به ترتیب بیشترین جرایم را به خود اختصاص داده است که با احکام صادر شده و اجرای فوری آنها مطابق با قانون درصدد کنترل این جرایم هستیم. صادقی با تاکید بر این‌که اجرای احکام با جدیت و حتمیت پیگیری می‌شود، گفت: در اجرای احکام در حال حاضر ۱۵ هزار رای در جریان است که ۷ هزار مربوط به اجرای احکام انقلاب و بقیه در حوزه مواد مخدر است.

دادستان قزوین به آمار بازداشت شده‌های سال گذشته اشاره کرد و گفت: در دو ماهه سال گذشته ۸۰۲ نفر بازداشت و روانه زندان شده‌اند که این رقم در مدت مشابه سال جاری هزار و ۸۱۹ نفر است. به گفته وی، در زمینه مبارزه با بزهکاری و مجرمان 126 درصد رشد وجود داشته است. صادقی خاطرنشان کرد: درباره توزیع کنندگان و فروشندگان مواد مخدر احکام سنگین تری اجرا می‌شود و قرار است اجرای احکام سرقت بر مبنای قطع دست پیگیری شود وی تاکید کرد: در اجرای احکام در همه جرایم با شدت و حتمیت بالاتری عمل خواهد شد. دادستان قزوین گفت: در سال گذشته ۳۸ هزار و ۶۳۶ پرونده در شعبات مختومه اعلام شده است.

این اظهارات را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد. بخش اول مربوط به جدیت در اعمال و اجرای مجازات است و بخش دوم در خصوص پیش گیری از وقوع جرم صرفا با اعمال مجازات های سنگین و خشونت بار است.

در خصوص بخش اول مناقشه ای نیست. اینکه دستگاه قضایی در راستای پیش گیری از وقوع جرم و با مجرمین برخورد نماید عملی شایسته و در خور توجه و گاها در صورتی که دادرسی عادلانه ‌ی برای متهمین و مجرمین صورت گرفته باشد در خور تقدیر است.

اما اینکه صرفا مجازات کردن متهمین را بدون ریشه‌یابی علت‌های آن، تنها راه خروج از بحران افزایش جرم بدانیم سخنی نسنجیده و کارشناسی نشده است. چرا به این که جرم می‌تواند نشات گرفته از اعمال و کردار مسئولین حکومتی باشد توجهی نمی‌کنیم و صرفا می‌خواهیم با پاک نمودن صورت مساله، مساله را از بین بریم. قطع انگشت و دست مجرم چه دردی را دوا می‌کند. کسی که ناتوان از پرداخت اجازه مسکن و هزینه‌های تحصیل و زندگی متعارف یا حتی پرداخت کرایه تاکسی یا اتوبوس است را مجازات و انگشتان دست و یا دست وی به طور کامل قطع کنیم آیا مشکل سرقت حل و فصل می‌گردد. آیا شکم سارق با قطع دست وی سیر می‌شود و دیگر به فکر سرقت نمی‌افتد و زندگی جدیدش را – بدون انگشت و دست – با خیال راحت سپری می‌کند و بدون انگشت و دست به شغل مناسبی که در ذهن دارد می‌پردازد.

چرا باید به جای جایگزین کردن عصبانیت و خشونت به دنبال ترویج خشونت باشیم. چرا نباید به جای اعمال مجازاتهای اینچنینی به دنبال تادیب و تربیت مجرم و ایجاد انگیزه شروع زندگی سالم برای او باشیم.

آیا بهتر نبود دادستان محترم قزوین به جای سوق دادن متهمین به سمت و سوی کار و تلاش و ایجاد انگیزه برای داشتن محیطی آرام و بدون جرم، آنها را تهدید به اعمال مجازاتی کند که قانونگذار برای جزای آنها، شرایط خاصی پیش بینی کرده است. مضاف به اینکه دادستانها در مقامی نیستند که بخواهند و یا بتوانند حکم به مجازات احدی صادر کنند.

دادستان صرفا و طبق قانون محق است تا از دادگاه اعمال مجازات برای متهم را نماید نه اینکه به قاضی تکلیف کند تا وی از مواد قانونی استفاده کند که در طول سه دهه گذشته کاربرد چندانی نداشته و به دلیل حساسیت‌هایی که ایجاد خواهد شد محاکم دادگستری از اعمال اینگونه مجازتها پزهیز می نمایند. یا اینکه به بهانه پیش گیری از وقوع به دنبال اعمال اینگونه مجازاتها باشیم.

عدالت ایجاب می‌کند تا همه ما به دنبال این باشیم که مجرم را به جامعه بازگردانیم و برای او شرایطی را فراهم کنیم تا از فکر ارتکاب جرم پرهیز نمایند. به فکر داشت خانواده، ایجاد بستر مناسب برای فرزندانش و اشتغال به کار مفید باشد. با تهدید و ارعاب و زور و خشونت نه می توان مجرم را اصلاح کرد و نه می توان مجرم را به راه راست هدایت کرد و انگیزه جرم را از وی گرفت. بنابراین بیاییم و بیشتر فکر کنیم و چاره ای اندیشیم که مفید به حال متهم و مجرم و در نهایت جامعه باشد. بیاییم دست از اعمال خشونت برداریم تا دیگران از ما نیاموزند که خشونت ارزش است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

بسیار درست می فرمایند این وکیل دلیر. به امید روزی که قوانین سکولار بر ایران ما حاکم گردد و ننگ احکام عصر حجری شریعت از دامان دادگستری ایران زدوده گردد.

-- فرهنگ دلدار ، May 24, 2010

چه دردی را؟ درد دین را. در دل علما و ارباب قدرتِ دین. تا "عوام الناس" خوف کنند از آنها و خدا. اطاعت نموده خمس و ذکات و سهم امام داده و شورش و شورش و شورش نکنند.

-- بیدار ، May 24, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)