تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
نگاه هفته به رویدادهای حقوق بشر

آزادی‌های موقت نشان‌گر کاهش فشارها نیست

حسن زارع زاده اردشیر

روند سرکوب مدافعان حقوق بشر و فعالان مدنی در ایران همچنان ادامه دارد.

Download it Here!

در طی هفته گذشته اگرچه تعدادی از زندانیان، از جمله بهزاد مهرانی، آزاد شده‌اند اما این آزادی‌های موقت نشان‌گر کاهش فشارها نیست. عبداله مؤمنی، عضو سازمان دانش‌آموختگان ادوار تحکیم در دوره‌ی آزادی خود در چند روز گذشته به شدت از سوی وزارت اطلاعات تحت فشار قرار داشت تا علیه جنبش دانشجویی و فعالیت‌های خود موضع‌گیری کند اما به دلیل آنکه تن به خواست مأموران اطلاعات دولت پادگانی نداد به زندان بازگردانده شد. این روند به روشنی با برخوردهای گسترده به شکل‌های مختلف دنبال می‌شود.


عبداله مؤمنی، عضو سازمان دانش‌آموختگان ادوار تحکیم

هفته گذشته، علی‌رغم گذشت بیش از یک ماه از بازداشت میترا عالی دانشجوی فعال دانشگاه شریف، و انجام تشریفات اداری توسط خانواده برای ملاقات در زندان، مأموران زندان به دستور وزارت اطلاعات از آوردن او به سالن ملاقات خودداری کردند. بر اساس گزارش کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی، میترا عالی سردبیر سابق نشریه دانشجویی سیمرغ، در بند ۲۰۹ اطلاعات برای اعترافات دروغین تحت فشار است. مدافعان حقوق بشر از طولانی شدن مدت بازداشت او در سلول انفرادی ابراز نگرانی می کنند.

در همین حال گزارش‌ها از وخامت حال مدافعان حقوق بشر زندانی حکایت دارد. قرار بازداشت راضیه عالی یک فعال حقوق بشری که ۱۳ اسفند ماه گذشته توسط اطلاعات سپاه دستگیر شده است، به مدت یک ماه دیگر تمدید شد، به‌ رغم وعده‌ی مسئولان برای آزادی عبدالرضا احمدی وبلاگ‌نویس و فعال حقوق بشر که از تاریخ ۱۲ اسفند ماه در بازداشت است، او همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برد، ابوالفضل عابدینی دیگر فعال حقوق بشری که اخیرا به ۱۱ سال زندان محکوم شده در اثر ناراحتی‌های حاصل از شکنجه به بهداری زندان اوین منتقل شد.

بر اساس گزارش سایت هرانا، این فعال حقوق بشر از همان ساعات اولیه ورود به بند ۲ الف زندان اوین به شدت مورد ضرب و شتم نیروهای امنیتی قرار گرفته و بعد از چند ساعت مقاومت در برابر شکنجه‌های فیزیکی و به دلیل عارضه شدید قلبی «افتادگی دریچه میترال» و تاب نیاوردن در مقابل ضربات شدید جسمی راهی درمانگاه زندان اوین شد. همچنین وضعیت جسمی چند زندانی دیگر از جمله علی بیکس، بهروز جاوید تهرانی و پیمان عارف نیز وخیم گزارش شده است چنان که آنها نیاز به درمان فوری در بیرون از زندان دارند.

سه زندانی سیاسی آذربایجانی، بهروز علیزاده و ودود سعادتی فعالین مدنی و رحیم غلامی روزنامه‌نگار آذربایجانی که از ۱۲ فروردین ۸۹ در زندان اردبیل دست به اعتصاب غذا زده‌اند پس از ۱۱ روز اعتصاب غذا در شرایط وخیم جسمی به سر می‌برند. انجمن زندانیان سیاسی آذربایجانی معتقد است که فشار بر زندانیان سیاسی آذربایجانی در زندان‌های ایران افزایش یافته و آنها به خاطر عقایدشان از سوی مسئولین زندان تحت فشار قرار گرفته و از حقوق اولیه یک زندانی محروم می‌شوند.

در زندان مرکزی ارومیه نیز هفده تن از زندانیان سیاسیِ، در اعتراض به وضعیت زندان و توزیع آزادنه و سیستماتیکِ مواد مخدر در آن زندان، دست به اعتصاب غذا زدند که همگی آنها به سلولهای انفرادی منتقل شده و کماکان از وضعیت سلامتی آنان خبری در دست نیست.

از طرفی برخی از زندانیان سیاسی که برخلاف آئین‌نامه‌ی سازمان زندان‌ها به زندان‌های دیگر تبعید شده‌اند در وضعیت نامناسبی قرار دارند. همسر احمد زیدآبادی، پیرامون وضعیتِ این فعال مدنی که به زندان گوهردشت برده شده است گفته است که وضعیت ایشان در شرایط بسیار بدی است. به طوری که آقای زیدآبادی را در زندان رجایی شهر در شرایطی که ۳ هم‌بند وی محکوم به قتل و یکی دیگر از آنها به خاطر قاچاق مواد مخدر محکوم شده است، نگاه داشته‌اند و دیگر اینکه اخذ ملاقات با ایشان را بسیار مشکل کرده‌اند.

احمد زیدآبادی، دبیرکل سازمان ادوار تحکیم و از حامیان انتخاباتی مهدی کروبی است که یک روز پس از انتخابات ریاست جمهوری دستگیر شد و دادگاه تجدید نظر در دی ماه گذشته محکومیت او مبنی بر «شش سال زندان، پنج سال تبعید به گناباد و محرومیت مادام‌العمر از هر گونه فعالیت سیاسی» را تأیید کرد.


احمد زیدآبادی بیش از ۹ ماه است که در زندان بسر می‌برد

و در ادامه صدور حکم‌های سنگین برای فعالان سیاسی، شعبه ۵۴ دادگاه تجديدنظر استان تهران محسن صفايی فراهانی را به پنج سال حبس تعزيری محکوم کرد و حکم محکوميت علی تاجرنيا را به يک سال حبس تعزيری کاهش داد.

در تعطیلات نوروزی شهروندان بهایی نیز از خطر زندان در امان نبودند. آرتین غضنفری تنها پس از یک هفته آزادی از زندان در روز ۲۲ فروردین ماه بار دیگر دستگیر شد. پیش از این او در ۱۳ دی ماه ۸۸ به همراه ۱۲ شهروند بهایی دیگر بازداشت شده و مدتی را در زندان اوین و رجایی شهر سپری کرده بود.

از سوی دیگر وضعیت دانشجویان زندانی نیز نامناسب است چرا که مجید توکلی، عضو انجمن دانشجویان دانشگاه پلی تکنیک با وجود گذشت بیش از ۵ ماه از زمان بازداشتش، همچنان در سلول انفرادی نگه داری می‌شود و مهدیه گلرو دانشجوی محروم از تحصیل دانشگاه علامه هفته گذشته به تحمل دو سال و چهار ماه حبس تعزیری محکوم شده است. مهدیه گلرو، عضو شورای دفاع از حق تحصیل، در تاریخ ۱۲ آذرماه بازداشت شد.

در حال حاضر ضیاء نبوی، مجید دری، شیوا نظرآهاری، پیمان عارف و مهدیه گلرو اعضای دربند شورای دفاع از حق تحصیل هستند. در بیرون از زندان نیز فشار بر فعالان دانشجویی تمامی ندارد. تنها در دانشگاه تربیت معلم سبزوار، نزدیک به ۷۰ دانشجو به دلیل شرکت در مراسم دانشجویی، حکم‌های سنگین محرومیت‌های تحصیلی دریافت کرده‌اند. در دانشگاه قزوین فعالان دانشجویی مورد حمله قرار گرفته‌اند و در دیگر دانشگاه‌ها برخوردهای کمیته انضباطی با دانشجویان ادامه دارد. ضمن آنکه روند اخراج اساتید دانشگاه‌ها نیز متوقف نشده است. هفته گذشته سیدعلی اصغر بهشتی و محمدشهری دو تن از اساتید دانشگاه علم و صنعت حکم کتبی اخراج خود را دریافت کردند.

و سخن آخر اینکه جمعی از زندانیان عقیدتی سیاسی زندان اوین طی نامه سرگشاده‌ای اعلام کرده‌اند که از اول اردیبهشت تا سالگرد آنچه آنان انتخابات «مهندسی شده‌ی ریاست جمهوری» خوانده‌اند و تا زمان تحقق پنج خواسته‌ی قانونی خود به اعتراض در زندان ادامه خواهند داد.

این گروه از زندانیان درخواست‌های قانونی خود را به ترتیب «لغو و تقلیل احکام علیه زندانیان سیاسی، امنیتی و مطبوعاتی در دادگاه‌های فرمایشی پس از خرداد ۸۸» ، «آزادی فوری کلیه بازداشت شدگان تا زمان برگزاری دادگاه‌ها ، با قید وثیقه و کفالت»، «رعایت اصل ۱۶۸ قانون اساسی در کلیه محاکم»، «رسیدگی به روند غیرقانونی و غیرعادلانه‌ی بازجویی‌ها، دادرسی‌ها و مجازات متخلفان در تمامی سطوح» و نیز «بهبود وضعیت غذایی، بهداشتی، رفاهی و تفریحی کلیه زندانیان و بازداشت شدگان» عنوان کرده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

من از برنامه شما لذت میبرم

ولی‌ logo خوبی‌ برای بالای صفحه نگذاشتید

با تشکر

-- azad ، Apr 17, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)