رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۱ آذر ۱۳۸۹
گزارشی در باره‌ی تیم تراکتورسازی تبریز

«یاشاسین تراکتور»

اردوان روزبه
a.roozbeh@radiozamaneh.com

اگر به خاطر داشته باشید، در دیدار محمود احمدی‏نژاد از شهر تبریز، یکی از موضوعاتی که موجب خنده و تعجب مردم شد، این بود که مردم تبریز در این دیدار بیش از آن که با شعارهای خود از رییس جمهور یاد کنند و او را تشویق کنند، با شعار «پیروز باد تراکتور» از او استقبال کردند.

Download it Here!

«تیم تراکتورسازی تبریز»، به ویژه در ماه‏های گذشته، بیشترین محبوبیت را در میان مردم تبریز کسب کرده‏ است. اما موضوع این است که چرا مردم تبریز تا این حد به این تیم علاقه دارند؟

به نظر می‏رسد علاقه به تیم تراکتورسازی از حد یک علاقه‏ی صرفاً ورزشی فراتر رفته و امروز این تیم به عنوان نمادی از اعتراض و بهانه‏ای برای طرح مطالبات ملی در آذربایجان مطرح است.

توجه و ارزش دادن به جایگاه زبان مادری در حال حاضر به یکی از خواسته‏های جدی مردم آذربایجان تبدیل شده است و در این راستا، ارزش‏های تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز بیشتر حول محور مسائل قومی‏ای می‏گردد که بسیاری از آذربایجانی‏ها نسبت به آن اعتراض دارند.

چندی پیش زمانی که این تیم در استادیوم آزادی تهران بازی داشت، با استقبال حدود ۴۰هزار تماشاگر از غرب ایران روبرو شد. حتی به روایتی، در پی این بازی ترافیک سنگینی در جاده‏های منتهی به غرب کشور ایجاد و جاده‏ها تقریبا بسته شده بودند.


روز جمعه ۳۰ بهمن تیم تراکتورسازی تبریز در ورزشگاه انقلاب کرج در مقابل تیم سایپای کرج بازی کرد. جالب این‏جاست که حدود ۲۰هزار تماشاگر ترک‏زبان از غرب ایران برای دیدن این بازی به کرج آمده بودند.

گفت‏وگوی مستقیمی با دو تن از تماشاگران این مسابقه در استادیوم کرج در جریان بازی داشتم و از آن‏ها در باره‏ی حال و هوای بازی و فضای حاکم بر استادیوم پرسیدم:


تراکتور و سایپا در ورزشگاه انقلاب کرج در حال بازی هستند. حدود ۲۵ تا ۳۰هزار تراکتوری آمده‏اند. روی یک پرچم بزرگ نوشته‏اند «روز جهانی زبان مادری مبارک باد» و یا به زبان آذری شعار می‏دادند «مدرسه‏ی ترکی باید برای همه ایجاد شود».

حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر از نیروهای یگان ویژه بیرون ورزشگاه ایستاده‏اند و مراقب‏‏اند که اگر اتفاقی بیفتد و یا درگیری‏ای ایجاد شود وارد ورزشگاه بشوند و تماشاگران را کنترل کنند.

دو سه تا از پارچه‏نوشته‏های تماشاگران را نیروهای امنیتی از آن‏ها گرفتند و بردند. فضای بسته‏ای است، اما چون تعداد تماشاگران خیلی زیاد است، تقریبا کاری نمی‏توانند بکنند.

تراکتورسازی هشت سال پیش که در لیگ برتر بود، طرف‏دار زیاد داشت ولی به این صورت نبود که در کرج ۳۰هزار تماشاگر داشته باشد. به نظر ما، این قضیه بیشتر به این خاطر است که آذربایجانی‏ها امروز ورزشگاه را فضایی می‏دانند که بیایند حرف‏های‏شان را بزنند و از این موقعیت استفاده کنند برای این که به خواسته‏های‏شان برسند.

اما یکی دیگر از طرف‏داران این تیم معتقد بود که فضای استادیوم بیش از اندازه امنیتی است و شعارها و پلاکاردهای آذربایجانی‏ها، توسط نیروهای انتظامی جمع‏آوری شده است:

چند لجظه پیش از تماس شما، نیروهای امنیتی به تماشاگرانی که پارچه‏نوشته‏ای را که روز جهانی زبان مادری را یادآوری می‏کرد در دست داشتند، حمله کردند. درگیری‏ای بین مردم و نیروهای امنیتی به وجود آمد که به علت تعداد زیاد تماشاگران، نیروهای امنیتی عقب‏نشینی کردند. تماشاگران شعار «مدرسه به زبان ترکی باید برای همه باشد» را مرتب تکرار می‏کنند. نیروهای امنیتی به شدت با این مساله برخورد می‏کنند. اما تا به حال تماشاگران پس ننشسته‏اند.


یاشار حکاک‏پور، سخن‏گوی دفاع از زندانیان ترک در مورد ارزش‏های تیم تراکتورسازی تبریز در میان مردم این منطقه می‏گوید:

در شرایط کنونی، تراکتور‏سازی فقط یک تیم ورزشی نیست و آذربایجانی‏ها با حضور در ورزشگاه‏ها و سردادن شعارهایی، خواست‏های ملی خود را بیان می‏کنند. در حقیقت، بازی‏های تیم تراکتورسازی محلی برای طرح این خواسته‏ها شده است.

این مطالبات که در خارج از ورزشگاه‏ها سرکوب می‏شوند، به داخل ورزشگاه‏ها آمده و با صدایی رساتر و توسط تعداد بیشتری از مردم اعلام می‏شوند.

واقعیت این است که جامعه‏ی آذربایجانی‏ها مدت‏ها است به تبعضیات زبانی‏ای که در ایران وجود دارد، معترض است و به مبارزات مدنی خود در این راه ادامه می‏دهد. این مبارزات اکنون به داخل ورزشگاه‏های آذربایجان و تهران کشیده شده و آذربایجانی‏ها به صورت یک صدا و متحد، خواست‏های ملی خود را در حین بازی‏ها مطرح می‏کنند.

به هرحال تراکتورسازی تبریز یکی از تیم‏هایی است که فراتر از اندازه‏های ورزشی مورد توجه طرف‏دارانش قرار گرفته است. این روزها در بین مردم آذربایجان شعار «یاشاسین تراکتور» جایگاه خیلی بیشتری از تشویق رییس جمهور یا حتی شعارهای سیاسی دارد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

بازآب سربالارفت,غورباقه ها شروع کردندبه ابوعطاخوندن!٣٠سال پیش یک عده به کردی ابوعطا خوندند,نتیجه این شدکه الان اگه یک کردفلک زده یک وبلاگ برای حمایت ازسنجابهای کردستان هم راه بندازه به جرم تجزیه طلبی(!)به اعدام محکوم می شه.فکر می کنیدچند گورستان نظیرخاوران درمناطق کردنشین وجودداشته باشه ؟حالانوبت ترکهاست؟نمادپان ترکیستهاروی پرچم طرفداران فوتبال چه می کنه؟
یک سری به سایت بیزیم تبریز...بزنیدخزعبلات حضرات رودرمدح پیشه وری ببینید.
یعنی حیدرعلیف واوباش حکومتش مثلاازخامنه ای(که ترک هم هست)بهترند؟شماروبخدانظرات این موجودات رودرموردکورش بزرگ،نژادآریایی ونمادنژادترک روبخونیدتادست وپای اضافی دربیارید!
حق تحصیل به زبان مادری درقانون اساسی هم هست وباپیگیری نهادهای مدنی قابل پیگیریه.البته اگه جیره خواران علیف اجازه بدهند.

-- Fatemeh ، Feb 20, 2010 در ساعت 06:11 PM

چه تبعیض زبانی؟!؟!؟؟!؟!؟!؟!؟!
مثل اینکه جدی شهر شلوغ شده!

-- بدون نام ، Feb 20, 2010 در ساعت 06:11 PM

با فاطمه خیلی موافقم.
ترک ها چی کم دارن؟ همه جا هستند. همه جا نفوذ دارن.
به زور می خوان بگن ترک ها از فارس ها بیشترن! خوب نیستند. مثل بچه ها برخورد می کنند. یه سری به سایت های ترکی بزنید...... آدم فکر میکنه جوک نوشتن. همه دنیا داره یکی میشه ترک ها میخوان مستقل بشن............

-- بدون نام ، Feb 20, 2010 در ساعت 06:11 PM

پان ترکیسم اگر بد باشد هم نتیجه پان تهرانیسم مستتر در جک درست کردن برای ترک ها و گیلانی ها و لرها و عرب ها و تحقیر افغان هاست.

حواسمان باشد حکایت مان حکایت دیگ به دیگ می گوید رویت سیاه نشود.

ولو اینکه اقلیت ها قومی در این مملکت مدت هاسا به شدت سرکوب شده اند متاسفانه از سوی حکومت مرکزی به خصوص در جمهوری اسلامی.

-- میثم ، Feb 21, 2010 در ساعت 06:11 PM

فاطمه شما... حالیتون نیست چه بلایی سر مردم آوردید... جیره خوار علیف نیستند اینها! اینها همونهایی هستند که نهاد های مدنی که میگید رو راه انداختند و پیگیر حقوق مردمشون بودند که یهو سر از زندان در آوردند! خودتم حالیت نیست چی داری میگی :|

-- امين ، Feb 21, 2010 در ساعت 06:11 PM

فقط به نظر اون نفر اولی میخوام بنویسم
اول بگم که اون در حدی نیست که در مورد موقعیت ترک ها نظر بده یعنی در این اندازه نیست چون این انها هستند که بعد از ما امدند یعنی تاریخ غنی ترکها که دارن اینا حتی نمیتونن راجبش حرف بزنن این از این
دوما انگار ستارخان و باقرخان و بابک ما نبودند انگار قیام 29 بهمن ما نبود که حکومت رو عوض کرد اگه شما میتونستین که نتوستین این کار رو میکردین نه تنها شما بلکه کل ایران نتونستن به خاطر اینه که ما به شما ملحق نشدیم تا بیاییم تظاهرات و حرمت عاشورا رو بشکنیم شما همیگیتون ادم های تازه به دوران رسیده هستید امیدوارم دوست عزیزمون جواب منو خونده باشه
همین
لطفا مطالب منو منتشر کنید و به حقوق ترک ها و اذری ها هم احترام بگذارید

-- پدرام ، Feb 21, 2010 در ساعت 06:11 PM

براستی نماد گرگ خاکستری که نماد پان ترکیستها برای ایجاد حکومت واحده ترکستان است در پرچم تیم تراختور چکار میکند.

-- بدون نام ، Feb 21, 2010 در ساعت 06:11 PM

اینان براستی خواهان حقوق به حق مدنی قومی نبوده چه این در حرکت آزادی خواهانه ملت ایران جنبش سبز نهفته است

-- بدون نام ، Feb 21, 2010 در ساعت 06:11 PM

اینان خواهان نابودی ایران و ایرانی بوده و در این راه از تحریف تاریخ گرفته تا مظلوم نمائی بیش از حد قوم تورک ابائی ندارند

-- بدون نام ، Feb 21, 2010 در ساعت 06:11 PM

. من دیدم این آقایان چطور بر ضد جنبش سبز و به نفع احمدی نژاد فعالیت میکردند چون چیزی بیشتر از دمکراسی نمیتواند شمع بیفروغ این دشمنان آزادی و ایران را خاموش نماید

-- بدون نام ، Feb 21, 2010 در ساعت 06:11 PM

ملت ایران زنده است و اگر نیاز بداند اینان را همچون پیشه وری نوکر روسیه و باقروف در هم بشکند

-- بدون نام ، Feb 21, 2010 در ساعت 06:11 PM

سخنی با سایت شما که بلندگوی جدائی خواهان نژاد پرست پان ترکیست و کردیست شده اید.

-- بدون نام ، Feb 21, 2010 در ساعت 06:11 PM

. آیا چاپ نقشه کردستان با نقشه ایران تجزیه شده و همچنین پرچم گرگ خاکستری که نماد کینورزی قومی و جنگهای قبیله ای است نشانگر دشمنی شما با ایران عزیزم نیست.قطعا اینچنین است

-- بدون نام ، Feb 21, 2010 در ساعت 06:11 PM

باز هم که نماد پان ترکیست ها را بر روی پرچم نشان دادی و از مطالبات ملی به جای خواسته های فومی, دم زدی!
هم میهنان گرامی, به هوش باشید که برخی با گزارش و مقاله های جهت دار, ایران را به سمت تجزیه می کشانند.

-- بدون نام ، Feb 21, 2010 در ساعت 06:11 PM

دوست عزیز، این که گرگ خاکستری نشان توران است ساخته ذهن خودت و برای ترساندن مردم است والا گرک خاکستری همانند نشان شیر و خورشید یک سمبل بیش نیست و صرفا نشان ترک بودن را می رساند.

- ثانیا کسی نه شعار جدایی سر داده و نه کسی صحبت از الهام علی اف کرده که شما انگ جدایی طللب را بلافاصله می چسبانید. مگر تحصیل به زبان مادر برابر با جدایی است. و یا جرم است.

-- بدون نام ، Feb 21, 2010 در ساعت 06:11 PM

دوست گرامی

بهتر نبود بجای این عکس که ترکها را بد معرفی می کنه از این همه عکس زیبا استفاده میکردی

از عکسهای دختران زیبایی که پرچم تراکتور دستشون هست


یاشاسین تورک آزربایجان

-- احمد پوردستان ، Feb 22, 2010 در ساعت 06:11 PM

تماشاگران هم نزدیک نود درصد از اهالی ترک کرج و نظرآباد و هشتگرد بودند نه از تبریز.

من خودم تو پارکینگ گشتم شاید یک بیستم ماشینها پلاک تبریز داشت و همه پلاک کرج و اظراف بودند.

ما خودمون از نظرآباد و روستاهای هشتگرد رفته بودیم

تراکتور بین همه ترکها از قزوین و کرج و زنجان و تبریز و .... طرفدار داره

خواهشا نمایش بدبد نطرات رو

-- احمد پوردستان ، Feb 22, 2010 در ساعت 06:11 PM

گرگ خاکستری توتم افسانه ای ترکهاست که برطبق افسانه ها نسل ترکها را از نابودی نجات داده است. این شعار اشاره ای است به نقش امروزین تراختور در حفظ هویت ترکی آذربایجانیان در ایران و جلوگیری از نابودی آن در پروسه آسیمیلاسیون فرهنگی و زبانی، مشابه همان نقشی که گرگ خاکستری افسانه ای در جلوگیری از نابودی نسل ترکها داشته است. البته باید دقت کرد که این نماد هیچ ربطی به پان ترکیسم ندارد و اینکه برخی احزاب پان ترکیست بویژه در ترکیه از این نماد افسانه ای سوء استفاده کرده اند، دلیلی بر کنار گذاشتن آن نمی شود. گرگ خاکستری، چیزی شبیه سیمرغ در افسانه های فارسی است. برای یک آذربایجانی، نماد گرگ خاکستری که با اشاره انگشتان دست نیز به صورت همزمان در ورزشگاه نشان داده می شود، بیانگر همان شعار «هارای هارای من ترکم» است و نه چیزی بیشتر. در واقع اعتراضی است به تئوریهای ساختگی آریایی نژاد بودن آذربایجانی ها که با هدف آسمیله کردن و نابودی زبان و فرهنگ ترکهای آذربایجانی ابداع شده است و هیچ پشتوانه علمی ندارد و بیشتر با اغراض سیاسی مطرح شده است. از طرف دیگر علامت بوزقورد همان کاربردی را دارد که علامت V انگلیسی برای جنبش سبز دارد و نشان دهنده اتحاد و رمز پیروزی آذربایجانیهاست. به همین دلیل است که ورزشگاه سهند را دره گرگها هم می نامند.

-- آراز افشار ، Feb 22, 2010 در ساعت 06:11 PM

دوستان به نظر من این ها بهانه هایی هست که دولت به دست مردم می دهد برای شروع جنگ و تفرقه های قومی بین مردم که منجر به تجزیه ایران بشود و این حکومت عرب تبار به ارزویش برسد

-- بدون نام ، Feb 22, 2010 در ساعت 06:11 PM

طبق فرموده حکیم توسی تورانیان اقوامی بودند که در شمال شرقی ایران میزیستند و نژادی آریایی داشتند اسمهایشان ایرانی بوده همچون بیژن و فرنگیس.

-- اردوان ، Feb 22, 2010 در ساعت 06:11 PM

که خواستهای به حق ملت ایران را هیمه جنگهای قبیله ای نمایند. مگر زخم استبداد بر تن مردم آذربایجان از مردم گیلان و کردستان بیشتر بوده؟

-- اردوان ، Feb 22, 2010 در ساعت 06:11 PM

جدا نمودن خواستهای قومی ما از خواستهای سراسری ملت ایران این توفیق را خواهد داشت که شکنجه گرانمان هنگام فرود آوردن شلاق بر تنمان به زبان مادریمان ما را دشنام دهند.

-- اردوان ، Feb 22, 2010 در ساعت 06:11 PM

جدا کردن خواستهای قومی و در کنار آن نواختن بر طبل کینورزی زبانی و نژادی (همچون شعار تورک تورکی فارسا ساتماز) در کشوری که کوچکترین خواستهای مردم آن سه ده است زیر پا گذاشته شده

-- اردوان ، Feb 22, 2010 در ساعت 06:11 PM

شده تنها میتواند دریائی از خون در این کشور جاری نماید و آنگاه است که زبان مادری تنها بکار سرودن سوگنامه کشتگان و نابودی همه دارائی های ملت ایران میرود.

-- اردوان ، Feb 22, 2010 در ساعت 06:11 PM

از طرف یک گیلانی که خود نیز طعم تلخ تبعیض را شاید بیشتر از آقایان پان ترکیست چشیده ام.زنده باد ایران. پاینده باد ملت غیور ایران. پیروز باد جنبش سبز ایران.

-- اردوان ، Feb 22, 2010 در ساعت 06:11 PM

مبادا گرفتار تجزیه طلبی بشیم! مبادا بازیچه دست تجزیه طلب ها شویم!
دوست عزیز کی گفته اگر ترک ها نبودن، انقلاب نمیشد؟ همه با هم بودن، همه و همه هیچ افتخار ومنتی هم بر هیچ کس نیست.

دوست عزیز دیگر:
اگر بقیه برای ترک ها جوک میسازن، شما برای بقیه جوک بسازید. جواب جوک ساختن که فحش و جدایی طلبی نیست.
مگه برای اصفهانی ها کم جوک میسازن؟

-- بدون نام ، Feb 22, 2010 در ساعت 06:11 PM

حضرات تورک غیورغیرآریایی!
پدرمن ترک تبریزه ومن هم متولدتبریزم. بیشتردوران کودکیم با قصه های صمدبهرنگی وترانه های عاشیق های آذربایجان گذشت.بامزه ترین جوکهای ترکی روهمیشه ازفامیلهای تبریزیمون شنیدم.بمیرم برای عشق عاشورایی شماکه هنوزصحنه های وحشیانه قمه زنی درتبریز روبه یاددارم که حتی بعدازممنوع شدن علنی توسط خامنه ای به صورت زیرزمینی انجام می شد.کسی معطل یاری سیب زمینی خورهای احمدی نژادی ازیک طرف ونوکران علیف ازطرف دیگر که هنوزدررویای حمله آمریکا به ایران هستندتا یک طالبانی یابارزانی ازبین آنهاظهورکنه نمانده.بدنیست مقاله هایی که درموردعدم تکثرنهادهای مدنی درشهرهایی نظیرمشهدوتبریزنوشته شده بخونید.
من متخصص تاریخ نیستم ولی ظاهراشماهم نیستیدوگرنه درموردتمدن (!)چادرنشینان وجنگ آوران ترک اظهارفضل نمی کردید.پس ازورودآریایی هابه ایران مادهاعمومادرنواحی زاگرس ساکن بودندپس بابک قاعدتا آریایی بوده.طبق یکی ازروایتهامحل تولدزرتشت نیزنزدیک دریاچه ارومیه بوده.آتشکده بزرگ آذربایجان هم که معرف حضورهمه هست.نظریه احمقانه آریایی خالص بودن ایرانیان توسط پان ایرانیستهاامکان پژوهشهای علمی تاریخی درایران رومحدودکرد.ماازقرنهاپیش بانژادهاواقوام مختلف آمیختیم .ملت ایران درایران دوره ساسانی هم به چندین زبان سخن میگفته وپهلوی تنها زبان رسمی مابوده.اقدامات صدساله اخیررژیمهای ایران هم که ازترس تجاوزروسهابوده(مراجعه شودبه عکس پیشه وری زیرتابلواستالین)باعث شدازترس مرگ خودکشی کنیم.
امادرموردتمدن درخشان (!)ترک :ترکهاقرنها برایران حکومت کردندولی تولیدات علمی وحتی ادبی ایرانیان به زبانهای فارسی یاعربی بوده.اگرتالیف علمی یافلسفی به زبان ترکی سراغ داریدلطفامعرفی کنید.البته اگرازجنس اشعارترکی!!!مولوی نباشد.
عثمانیها نیزچندین قرن برنیمی ازاروپاوخاورمیانه حکومت داشتندبااین حال آثارعلمی قلمروآنان به عربی بوده ودانشمندان آن دوره عموماازشمال آفریقایاسایرنواحی عرب زبان بودندنه ترکیه امروزی(اگردانشمندترک باتالیف ترکی سراغ داریدمعرفی کنیدکه به معلومات من هم اضافه شود)اقوام ترک عموما معلومات شفاهی داشتند(مثل اکثراقوام کوچ نشین این کره خاکی).آنهاتازه صاحب رسم الخط شده اند که آنرامدیون آتاتورک هستند.
این یک فاجعه است که مادرایران علی رغم تاکیدقانون اساسی تدریس به زبانهای ترکی وکردی و...نداریم.پدرمن اشعارترکی شهریار،فضولی(ازشعرای قدیمی ترک زبان که به فارسی وترکی دیوان شعردارد)وترانه های قدیمی آذری را برای من می خواند.اوروخوانی زبان ترکی باهمان رسم الخط عربی (قبل ازظهورخط سیریلیک)رادرهیچ مدرسه ای نیاموخته.امامن چطورمیتوانم چنین چیزی رابه فرزندانم یاددهم؟

-- بدون نام ، Feb 22, 2010 در ساعت 06:11 PM

ببخشید,فراموش کردم نامم راپای کامنت قبلی بگذارم.زمانه امکان حذف کامنت بدون نام قبلی رادارد؟
باعرض پوزش

حضرات تورک غیورغیرآریایی!
پدرمن ترک تبریزه ومن هم متولدتبریزم. بیشتردوران کودکیم با قصه های صمدبهرنگی وترانه های عاشیق های آذربایجان گذشت.بامزه ترین جوکهای ترکی روهمیشه ازفامیلهای تبریزیمون شنیدم.بمیرم برای عشق عاشورایی شماکه هنوزصحنه های وحشیانه قمه زنی درتبریز روبه یاددارم که حتی بعدازممنوع شدن علنی توسط خامنه ای به صورت زیرزمینی انجام می شد.کسی معطل یاری سیب زمینی خورهای احمدی نژادی ازیک طرف ونوکران علیف ازطرف دیگر که هنوزدررویای حمله آمریکا به ایران هستندتا یک طالبانی یابارزانی ازبین آنهاظهورکنه نمانده.بدنیست مقاله هایی که درموردعدم تکثرنهادهای مدنی درشهرهایی نظیرمشهدوتبریزنوشته شده بخونید.
من متخصص تاریخ نیستم ولی ظاهراشماهم نیستیدوگرنه درموردتمدن (!)چادرنشینان وجنگ آوران ترک اظهارفضل نمی کردید.پس ازورودآریایی هابه ایران مادهاعمومادرنواحی زاگرس ساکن بودندپس بابک قاعدتا آریایی بوده.طبق یکی ازروایتهامحل تولدزرتشت نیزنزدیک دریاچه ارومیه بوده.آتشکده بزرگ آذربایجان هم که معرف حضورهمه هست.نظریه احمقانه آریایی خالص بودن ایرانیان توسط پان ایرانیستهاامکان پژوهشهای علمی تاریخی درایران رومحدودکرد.ماازقرنهاپیش بانژادهاواقوام مختلف آمیختیم .ملت ایران درایران دوره ساسانی هم به چندین زبان سخن میگفته وپهلوی تنها زبان رسمی مابوده.اقدامات صدساله اخیررژیمهای ایران هم که ازترس تجاوزروسهابوده(مراجعه شودبه عکس پیشه وری زیرتابلواستالین)باعث شدازترس مرگ خودکشی کنیم.
امادرموردتمدن درخشان (!)ترک :ترکهاقرنها برایران حکومت کردندولی تولیدات علمی وحتی ادبی ایرانیان به زبانهای فارسی یاعربی بوده.اگرتالیف علمی یافلسفی به زبان ترکی سراغ داریدلطفامعرفی کنید.البته اگرازجنس اشعارترکی!!!مولوی نباشد.
عثمانیها نیزچندین قرن برنیمی ازاروپاوخاورمیانه حکومت داشتندبااین حال آثارعلمی قلمروآنان به عربی بوده ودانشمندان آن دوره عموماازشمال آفریقایاسایرنواحی عرب زبان بودندنه ترکیه امروزی(اگردانشمندترک باتالیف ترکی سراغ داریدمعرفی کنیدکه به معلومات من هم اضافه شود)اقوام ترک عموما معلومات شفاهی داشتند(مثل اکثراقوام کوچ نشین این کره خاکی).آنهاتازه صاحب رسم الخط شده اند که آنرامدیون آتاتورک هستند.
این یک فاجعه است که مادرایران علی رغم تاکیدقانون اساسی تدریس به زبانهای ترکی وکردی و...نداریم.پدرمن اشعارترکی شهریار،فضولی(ازشعرای قدیمی ترک زبان که به فارسی وترکی دیوان شعردارد)وترانه های قدیمی آذری را برای من می خواند.اوروخوانی زبان ترکی باهمان رسم الخط عربی (قبل ازظهورخط سیریلیک)رادرهیچ مدرسه ای نیاموخته.امامن چطورمیتوانم چنین چیزی رابه فرزندانم یاددهم؟

-- Fatemeh ، Feb 22, 2010 در ساعت 06:11 PM

ما که نفهمیدیم آقای اردوان و بدون نام عزیز ترک چی میخواستن بگن! اما من در اینچنین مقالاتی نشان از جدایی طلبی میبینم. امیدوارم اشتباه باشد.

-- بدون نام ، Feb 22, 2010 در ساعت 06:11 PM

این قبیله گرایان خود را هموند قبیله ترکان میدانند. برای قبیله خود پرچم انتخاب نمودند. مگر گیلها-مازنی ها و.. برای خود پرچم دارند. به امید الحاق آران به ایران

-- بدون نام ، Feb 22, 2010 در ساعت 06:11 PM

یاشاسین ایران. یاشاسین ایرانین ملتین
یاشار از اردبیل

-- یلشار ، Feb 22, 2010 در ساعت 06:11 PM

تورانیان آریایی بودند پس چرا این آقایان که از واژه پروسه آسیمیلاسیون نام میبرند خود را متعلق به توران زمین میدانند و غیر آریایی؟!!

-- یلشار ، Feb 22, 2010 در ساعت 06:11 PM

دو نکته برای یادآوری:
1-آریائیان حدود دوهزار سال پ. م. به شکل قبیله‌های کوچک در دورترین نقطه شرقی فلات ایران و در مغرب فلات پامیر می‌زیستند.
در صورتیکه بابک متولد ۱۷۷ هجری خورشیدی است. پدر بابک مِرداس(در کتب مختلف نام های دیگری نیز ذکر شده) از اهالی تیسفون ، پایتخت ساسانیان ، بود که به آذربایجان مهاجرت کرده بود. مادر او ماه‏رو نام داشت که اهل آذربایجان بود.
بنابر این آریایی خواندن بابک نمی تواند 100 علمی و صحیح باشد.
2- محل تولد زرتشت ارومیه ذکر شده اما این به معنای ترک بودن زرتشت نیست. بیشتر ایرانشناسان،تولد او را ده تا یازده سده پیش از مسیح پیشنهاد می کنند. پس اصل و نسب ترک برای زرتشت هم نمی تواند علمی و درست باشد.

-- بدون نام ، Feb 22, 2010 در ساعت 06:11 PM

آقای عزیز! شما با این ادبیاتتان آب به آسیاب تفرقه طلب ها میریزی. :

"...بهانه‏ ای برای طرح مطالبات ملی در آذربایجان مطرح است..."

ملی؟ این یعنی شما یک "ملت" فارس و یک "ملت" ترک و یک "ملت" لر و... رو به رسمیت میشناسی؟

درستش مطالبات قومیتی است. اگر اشتباها این را نوشته اید که از ملت ایران پوزش بخواهید، والا لابد قصد غرضی دارید.

-- Azad ، Feb 22, 2010 در ساعت 06:11 PM

آقایون و خانمهای ترک، لر، کرد، بلوچ و...... همه آنهایی که جزیی از ایران بزرگ هستید ،

شاه عباس صفوی از سیاست معروف خودش: "تفرقه بنداز و حکومت کن" در خلیج فارس استفاده میکرد ولی آقایون برای حکومت در ایران

گول نخورید آنها از وحدت شما میترسند

-- علی ، Feb 22, 2010 در ساعت 06:11 PM

من فکر می کنم بهتر است در دام تفرقه افکنان نیفتیم و به مطالب زیر توجه کنیم
1- همه ی ما باید تلاش کنیم که زبان و گویش همه ی اقوام ایرانی در مدارس تدریس شود زیرا اولا این یک ظلم بزرگ است و من به عنوان یک فارس زبان تحملش را ندارم که در باره ی زبان فارسی چنین شود بنابراین به هم میهنان دیگرم حق می دهم که چنین باشند. ثانیا باور کنیم که فرهنگ ایرانی رودخانه ای است که سرچشمه هایش در فرهنگ اقوام ایرانی است هرچه این فرهنگ ها زاینده تر باشند این رودخانه پرخروش تر است.
2-من هیچگاه از جدائی طلب ها نمی ترسم چون عده ای می توانند بر این طبل بکوبند که بتوانند مردم آذربایجان و یا مردم کرد را طوری تعریف کنند که حداقل پنجاه درصد با بقیه ی ایرانیان فرق داشته باشند در صورتیکه اقوام ایرانی در یک فرهنگ مشترک چنان بهم امیخته اند که امکان چنین جدا سازی بین آنها نیست
همین ما فارس ها در مقابل یک موسیقی آذری و یا کردی و... چنان از خود بیخود می شویم که انگار تمام کلمات از درون نت های موسیقی مستقیما به قلب و احساس ما وارد می شود پس نمی توانیم بگوئیم که ترک و کرد نیستیم.
3- چه اهمیتی دارد که بگوئیم ترک ها آریایی هستند یا نه؟ چه اهمیتی دارد که زبان ترکی را بومی بدانیم و یا وارداتی . بلکه مهم اینست که ما سالها با این زبان زندگی کردیم شعر گفتیم حرف زدیم حالا دیگر جزئی از ما شده و هرکدام از ما حداقل چند کلمه ای را آموختیم که جلوی قوم و خویش آذری مان کم نیاوریم
4- مردم برای هم لطیفه می سازند و با هم می خندند گر چه توهین به اقوام را کار بدی می دانم اما خدا وکیلی هم ترک ها و هم فارس ها می دانند که جدی نیست وگرنه فارس ها چطور خاضعانه بزرگان آذری خود را احترام می کنند و چطور با آنها وصلت می کنند
دوست اصفهانی من گاهی برایم لطیفه هائی در باره ی ما تهرانی ها نقل می کند و تا به حال نشده است که احساس کنم قصد تحقیر مرا دارد اگرچه باز هم تاکید می کنم تحقیر و توهین در هر صورت مذموم است
5- سخن آخر را با هم میهنان غیر فارس می گویم . عزیزان ما فارس ها مگر چقدر در این کشور حکومت کرده ایم که گمان می کنید ما فارس ها در عدم تدریس زبان فارسی مقصریم ما که سال هاست از حق خود برای حکومت که حق اکثریت است گذشتیم
شما اگر می خواهید در مدارس خود زبان خود را تدریس کنید خوب شروع کنید چه کسی می خواهد جلوی شما را بگیرد فردا دور هم جمع شوید و کتاب تهیه کنید و یک معلم بگیرید و یک کلاس اضافه بگذارید در مدرسه ی بچه تان .
عزیزان حق گرفتنی است. حالا که قانون اساسی هم به شما اجازه داده منتظر چی هستید. والا ما فارس ها خوشحال هم می شویم و چه بسا بچه ی خودمان هم می فرستیم تا با یکی دیگر از زبان های بومی خودمان آشنا شود

-- مهران ارشادی فر ، Feb 22, 2010 در ساعت 06:11 PM

یاشاسین آزاد و اباد ایران یاشاسین آذربایجان محو السون ارتجا همه با هم برای ایران اباد و آزاد و سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی !

-- بدون نام ، Feb 22, 2010 در ساعت 06:11 PM

جنبش موسوم به سبز هنوز نتوانسته است آزادی و دموکراسی را معنی و یا آنرا تعریف کند آنوقت صحبت از آزادی میزند!!!

آزادی واقعی همان چیزی است که ملل و اقوام ایران بعنوان اکثریت جامعه ، سالهاست که بدنبال آنند ولی دریغ از یک مورد حمایت از مدعیان دروغین. آزادی و دموکراسی.

در ضمن در یکی از کامنتهای بالا خواندم که ترس و وحشت خود را از تجزیه ایران مطرح کرده و در ادامه از ترکها خواسته است که آنها نیز برای دیگران جوک بسازند!!! واقعاً این است آن تفکری که در پشت نقاب سبز، دم از آزادی میزند!!!

-- تـئهران تورکو ، Feb 22, 2010 در ساعت 06:11 PM

ياشاسين آزربايجان

-- بدون نام ، Feb 22, 2010 در ساعت 06:11 PM

این مسئله رو باید تمام افراد و اقوام تحت ظلم در این سرزمین بدانند که فقط با روش مدنی و خواست دموکراسی سایه ظلم وستم از سرملت ایران با هر رنگ وزبان ونژادی می شود وبا این مسائل انحرافی مانند تجزیه طلبی و پان... فقط مسئله اصلی که همان جنبش سبز و دموکراسی خواهی است کمرنگ می شود و این به نفع رژیم وبرضرر ما مظلومین است.

-- مهرداد اشکانی ، Feb 22, 2010 در ساعت 06:11 PM

از برخی دوستان خواهشمندم ، اگه در مورد موضوعی مطالعه و اطلاعات کافی ندارند ، از روی تعصب و علاقه جملاتی به زبون نیارن... همین برخوردهای تعصبی بدون مطالعه و بررسی ، باعث ایجاد این شکاف قومیتی در کشور شده. متاسفانه 90% مباحث مطرح شده در اینجا جملاتی بی پایه و از روی تعصبه! از هر دو طرف تقاضا می کنم با این نوع برخورد به مشکلات دامن نزنند!

-- بهنام ، Feb 22, 2010 در ساعت 06:11 PM

آقایان بحث آذربایجانیها بحث تاریخی نیست که بگویند تو کی آمدی و من کی آمدم!!!
بحث اصلی اینه که 30 میلیون آذربایجانی در ایران زندگی میکنند اما از کوچکترین حقوق انسانی شون محرومند.اینها حق دارند که خواهان حقوق انسانیشان باشند.
اعلامیه جهانی حقوق بشر را بالاتر از حرفهای صدتا فردوسی و حافظ و امثالهم می دانم.
اعلامیه جهانی خقوق بشر میگوید هر مردمی حق دارد خواهان آن دسته از نظمهای بین المللی شود که آزادیها و حقوق مندرج در این اعلامیه را برای وی به ارمغان بیاورد.
حق استقلال خواهی یکی از حقوق اولیه هر ملت است که هر انسان دموکراتی باید به آن احترام بگذارد.
فارسها در عرض صد سال اخیر همواره از ترس تجزیه ایران همواره به استبداد پناه برده اند.

-- علی ، Feb 23, 2010 در ساعت 06:11 PM

آیا بهتر نیست که به جای تحت استعمار قرار دادن ترکها، کردها، بلوچها، عربها و ترکنها و ایجاد کشوری به نام ایران که سنگ بنایش با ظلم بر ملیتهای غیر فارس بنا شده کشورهای کوچکی به نامهای آذربایجان، فارسستان،عربستان،بلوچستان و ترکمنستان با مردمی شاد و در راه توسعه و پیشرفت داشته باشیم؟؟؟
چرا فارسها همیشه از ترس تجزیه ایران به افراد دیکتاتور و ضد بشری ای عین رضا پهلوی(پدر محمدرضا پهلوی) متوسل می شوند.
اگر پیشه وری سرکوب شد بعدش هم مصدق رو سرکوب کردن .
تا کی می خواین به این بازی موش و گربه ادامه بدین

-- مهدی ، Feb 23, 2010 در ساعت 06:11 PM

به به! نمردیم و معنای دموکراسی فارسی را هم فهمیدیم. فیلم فارسی، فرهنگ فارسی، دموکراسی فارسی. فقط همه اینها ارزانی خودتان، عیسی به دین خود، موسی به دین خود

-- ت.س ، Feb 23, 2010 در ساعت 06:11 PM

ن نظر خیلی هاتون را خوندم. خوب هر کسی داشتان خود ر نوشته است. هر ملتی تاریخ خود را دارد و ترکها نیز دارای تاریخ بلند خود هستند. کما اینکه انگلیسی ها و یهودی ها 100 سال پیش در جهت رسیدن به اهداف استعماریشان سعی در آسیمیله کردن ایران نمودند و چون می دانستند ترکها در این زمینه یک مانع به شمار می روند سعی کردند با تحقیر آنها را تضعیف کنند. کسانی که در این زمینه اطلاعاتی دارند می دانند که برای ایجاد یک حکومت ناسیونالیستی باید دیگران نابودشوند و یک تاریخ آرمانی حتی با دروغ پردازی و افسانه پردازی ایجاد شود که چنین نیز کزدند. البته این مسلئه در دیگر ملیتها نیز در دوران پهلوی مورد استفاده قرار گرفت و بعد از پهلوی دوران حکومت آخوندیسم نیز ادامه یافت. اما آنچه امروز مهم است پذیرفتن همدیگر است با هر تاریخی که باشد و این مقدمه برقراری دموکراسی است. نه دولت کنونی و نه غرب دوست دارد که بین ملتهای ایران اتحادی وجود داشته باشد، چرا که این اختلافات به نفع آنهاست. بنابراین باید همدیگر را پذیرفت و با اتحاد گام در راه دموکراسی رداشت. چنانچه قرنها ی قرن ملتها در کنار همدیگر مسالمت آمیز می زیستند و در دوران پهلوی متاسفانه غربی ها آن را دچار انحراف کردند. پس به آینده بیندیشیم و بنای یک جامعه دموکراتیک.

-- reza ، Feb 23, 2010 در ساعت 06:11 PM

آنچه از بیشتر این کامنتها بر می آید نویسنده بسیاری از کامنتها یک نفر از پان فارسیستهای خارج نشین است که هنوز هم صدای صدها هزار نفر آذربایجانی رو که در استادیومها فریاد های حق خواهانه سر میدهند نمی شنود.
نگاهی روانشناسانه به این نوشته ها نشان از آن دارد که کامنت گذار حرفه ای ما در خارج از ایران نشسته و بیماری نژادپرستی خود و ترس از استقلال اتنیکها و آزادی آنها از زیر یوغ ستم وی را آشفته کرده است و او به صورت مرتب کامنتهای نژادپرستانه فارسی می نویسد.
آخر نژاد پرستی کور آریائی و استعمار و استحمار اتنیکها در ایران تا کی

-- محمد ، Feb 25, 2010 در ساعت 06:11 PM

همین کامنتها مثل روز روشن می کند که نژادپرستی آریائی در ایران در چه مرحله ای قرار دارد.
عدم وجود حسیات مشترک بین آذربایجان و فارسستان در همین کانتها مشخص است.
از سویی دیگر آذربایجانی وقت و انرژی اش را می تواند برای سر دادن شعارهای ملی در جریان مسابقات فوتبال تراکتورسازی صرف کند اما علیرغم خبرسازی مدیاهای فارسی زبان خارج از کشور همچون بی بی سی و ... از 15 ژوئن تا کنون هیچ تظاهراتی در آذربایجان در حمایت از جنبش موسوم به سبز اتفاق نیافتاده است
همین حسیات را می ستایم و همین حسیات ندای خبرهای خوشی برای آذربایجانیها و دیگر اتنیکهای غیر فارس در ایران است.
یاشاسین موستقیل و دموکراتیک آذربایجان

-- ولی ، Feb 25, 2010 در ساعت 06:11 PM

تورانیان، به پا خیزید،
ترکان آزادند، یونان تباه شد!
کامیاب باد کمال!
جهل را رها کنید
جنگاور جمال
اسلام قایم شد، دشمن نابود
جهان ترکی نورپالا شد

با تلاش کمال پاشا ارتش ترک
تبدیل به ملت ترک شد

یونان تباه شد، ترکان آزادند
شهر استانبول دوباره از ما شد

کامیاب باد سرزمین ترک‌ها!
کامروا باد کمال!
جهل را رها کنید
جنگاور جمال

-- تورانیلر ، Feb 27, 2010 در ساعت 06:11 PM

این فارسها روح شان با استبداد عجین شده .اینها نمی توانند خود را با دموکراسی وفق بدهند چون پدران انها مانند ساسانیان و هخامنشیان هم مستبد بودند.اینها هیچ احترامی به حقوق ملتها نمیگذارند چون قبلا هم همینطور بودند.اینها فرزندام همون ساسانیان ضد فرهنگ بودند که آثار اشکانیان را از بین می بردند وحتی در بعضی جاها روی گچبریهای اشکانیان به گچبریهای خودشان پوشانده اند.برای اینکه برتری نژادی خیالی خود را اثبات کنند.
مات تورک ازربایجان راه خود را پیدا کرده و در راه رسیدن به حقوق پایمال شده همه ملتهای ساکن این مملکت حرکت می کند .
وکاری هم به راستگرایی و چپگرایی موجود در کشور ندارد.
شما جنبش سبز یها هم یه بار در زمان خاتمی امتحان خود را پس دادید و حسابی مردود شدید ونمی تونید دم از دموکراسی بزنید چون حنایتان دیگه رنگ نداره.
حرکت ملت ازربایجان حرکت مستقل از جناح بندیهای موجود در کشور می باشد

-- وطنم آزربایجان ، Mar 13, 2010 در ساعت 06:11 PM

من سرابیم دهات ما 45 شهید داده بنابر این با اذر بایجان تنها مخالفم من همه ایرانو میخام

-- BARAT ، Jun 26, 2010 در ساعت 06:11 PM

باعرض سلام خدمت همه ایرانیهاوبه خصوص آذریها!من امین اهل خراسانم(مشهدمقدس); ازآذریهاخواهش میکنم که درصحبتهایشان از مستندات مورداعتماد استفاده کنند;جمعیت آذریها طبق سرشماری اخیرحدود۱۲میلیون نفراست وبامحاسبه آذریهای مهاجردرسایر نقاط کشوربه ۱۵میلیون نفر میرسند!آماربی طرف جهانی هم این آمار تأیید میکنه!!اگه شک دارید به سایتهای بین المللی سر بزنید;من راجع به این آمار خیلی ازسایتهاراسرچ کردم وکاملامستنداست! من ضدآذریها نیستم بلکه اونارودوست دارم،اما خواهش میکنم دقت کنید! ترکهای شمال خراسان کبیرباآذریهاازنظرنژاد،فرهنگ،زبان وحتی مذهب متفاوتندوالبته به خراسانی بودنشان افتخار میکنندوبرای سربلندی خراسان جانشان راهم میدهند;سوای این مطالب من بانظرشمامبنی بر نژادپرست بودن تهرانیهای بدون تمدن وتاریخ موافقم;تجزیه ایران ضعیف به کشورهای کوچکترمثل آذربایجان جنوبی،کردستان بزرگ، عربستان،***خراسان کبیر***و....به نفع همه ایران است;مشکل حکومتها نیستند مشکل تفکرحاکم برپایتخت است! اگه به آزادی بیان اعتقاد داریدچاپ کنید!!!

-- امین بیات ، Nov 3, 2010 در ساعت 06:11 PM

با سلام. بنده آذری هستم و معتقدم عزیزانی که بر علیه تراختور و آذربایجان نظر داده اند نباید احساس کنند که بر حق اند و بهتر است سو ء نیتها را کنار بگذارند و کاسه داغ تر از آش نشوند و همه را به کیش خود نپندارند ملت ما نه فاشیست هستند، نه توهین می کنند، نه کاریکاتور می کشند،نه جک می سازند، نه تحریف تاریخ بلد هستند، نه اسیر سبزی،نه محتاج تغییر زبان گوشی،نه پناهنده آمریکا و ...

-- بهار ، Dec 12, 2010 در ساعت 06:11 PM