رادیو زمانه > خارج از سیاست > محاکمات > منبرهایی که دادگاه میشوند | ||
منبرهایی که دادگاه میشوندسراجالدین میردامادیseraj.mirdamadi@radiozamaneh.comآیتالله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، یکی از تندروترین و در عین حال بلندپایهترین حامیان جریان اصولگرایان افراطی شناخته میشود. معمولا تندترین سخنان در حمله به مخالفان دولت را باید از زبان او و سید احمد خاتمی شنید. در خطبههای نماز جمعهی یازدهم دیماه، طبق معمول آیتالله جنتی به سختی به مخالفان دولت حمله کرد و در عین حال، در ابتدای خطبهی دوم، برای اولین بار ناخواسته اعتراف کرد که مضمون خطبههای ائمهی جمعه سراسر کشور در یک موضوع مشخص هماهنگ شده است: «خطبهی دوم من و خطبهی دوم همهی ائمهی جمعهی این هفته، موضوعاش روشن است؛ عاشورای امسال! باز هم این از معجزات حسین است. چه عاشورایی بر ما گذشت، چه دلهایی را اینها خون کردند و چه دستهایی را باید بگیریم و آنها بگیرند…».
آیتالله جنتی در ادامه، معترضان شرکتکننده در تظاهرات روز عاشورا را محارب و مفسد فیالارض خواند و گفت: «من اینرا میگویم که مردم ما نجیبیاند و مردمی هستند اهل قانون و احترام به قانون و سیاستهای رهبری میگذارند. اگر این نبود، شما را زنده نمیگذاشتند…». در ادامه، از آقای امید ساعدی، حقوقدان مقیم فرانسه، پرسیدم که جایگاه محارب و مفسد فیالارض در قوانین جزایی جمهوری اسلامی چیست و اساسا چه شروط و مشخصاتی توسط قانونگذار برای شناخت محارب و مفسد فیالارض تعیین شده است؟ اساسا جرم محاربه و افساد فیالارض با انقلاب اسلامی و قانونگذاری حقوق جزایی اسلامی وارد سیستم قانونی ایران شده است. پیش از انقلاب، قانون مجازات عمومی حاکم بود که جرم محاربه و افساد فیالارض در آن وجود نداشت. بعداً با قانون تعزیرات، حدود و قصاص و نهایتا در سال ۷۰ برای اولین بار عنوان محارب و مفسد فیالارض وارد قانون مجازات اسلامی ایران شد. مفسد فیالارض عبارت اخرایی محارب است. محارب و مفسد فیالارض عنوان جرمی است که در مادهی ۱۸۳ قانون مجازات اسلامی و موادی بعدی آن پیشبینی شده است.
مصادیقی که قانونگذار، طبق مادهی ۱۸۳ قانون مجازات اسلامی برای جرم محاربه و افساد فیالارض مشخص کرده است عبارتند از: − هر کسی که برای ایجاد رعب و هراس و سلب امنیت و آزادی مردم، دست به اسلحه ببرد؛ سارق مسلح و قطاعالطریق، یعنی راهزنی که دست به اسلحه ببرد از مصادیق محاربه و فساد فیالارض هستند. − مورد سوم طبق مادهی ۱۸۶ قانون مجازات اسلامی، عضویت یا هواداری در گروه یا جمعیت متشکلی است که علیه حکومت اسلامی قیام مسلحانه بکند؛ تمام اعضا و هواداران این تشکل که علیه حکومت اسلامی قیام کردهاند، عملشان مجرمانه بوده و طبق قانون به عنوان محارب و مفسد فیالارض تحت تعقیب و مجازات قرار میگیرند. − مورد بعدی طرح براندازی حکومت اسلامی و تدارک تسلیحاتی است؛ هر کسی که طرح براندازی حکومت اسلامی را بریزد و برای این منظور اسلحه و مواد منفجره تهیه کند، مصداق دیگر محارب و مفسد فیالارض خواهد بود. هر کسی هم که در این طرح براندازی حکومت اسلامی همکاری مؤثر، آگاهانه و با اختیار داشته باشد و امکانات مالی مؤثر، سایر اسباب کار و سلاح در اختیار آنان قرار بدهد، مفسد فیالارض و محارب خواهد بود. − آخرین مورد نیز طبق مادهی ۱۸۸ قانون مجازات اسلامی، نامزدی برای پستهای حساس در حکومت کودتا، بعد از براندازی حکومت اسلامی است؛ مثلا کسی خود را برای حکومت کودتایی که پس از براندازی حکومت اسلامی به قدرت میرسد، کاندیدای پست ریاست جمهوری کند و این نامزد شدن او در تحقق این براندازی مؤثر واقع شود، محارب و مفسدفیالارض شناخته میشود. اینها پنج موردی است که قانونگذار در قانون مجازات اسلامی به عنوان مصادیق جرم محاربه و افساد فیالارض، مشخص کرده است. عنصر مشترک میان موارد مصادیق محاربه و افساد فیالارض در قانون مجازات اسلامی چیست؟ عنصر مشترک و اساسی، یا در واقع رکن مادی جرم در مواردی که اشاره کردم، دست به اسلحه بردن و قیام مسلحانه است. تنها موردی که استثناً نیازی به دست بردن به اسلحه ندارد، نامزدی برای پست حساس حکومت کودتا پس از براندازی است. این تنها موردی است که برای افسادفیالارض و محاربه نیازی به استفاده از اسلحه و مواد منفجره ندارد. در بقیهی موارد، محارب و مفسد فیالارض کسی است که دست به اسلحه میبرد، اقدام مسلحانه میکند، قیام مسلحانه میکند و از اسلحه و مواد منفجره برای براندازی حکومت اسلامی استفاده میکند. در تحولات و حوادث اخیر صورت گرفته در ایران، اقدامات رهبران معترضان و در سطوح پایینتر، معترضان خیابانی، تا چه حد با مصادیق محارب و مفسد فیالارض تطبیق میکند؟ اعتراضاتی که در ماههای اخیر انجام شده و موضعگیریها و اقداماتی که مردم معترض صورت دادهاند − اعم از سران و غیرسران − به هیچوجه با موارد و مصادیق جرم محاربه و افساد فیالارض تطبیق ندارد. عمل آنها با هر عنوان مجرمانهی دیگری اگر قابل تطبیق باشد که باید در دادگاه صالح و طبق قانون رسیدگی شود، به هیچوجه با جرم محاربه و افساد فیالارض تطبیق پیدا نمیکند. اظهار نظر آیتالله جنتی، سید احمد خاتمی و علمالهدا، به چه میزان میتواند از نظر حقوقی مبنای انتساب اتهام محارب و مفسد فیالارض به معترضان باشد؟ آنچه آقای جنتی گفتهاند، در واقع یک آرزوی سیاسی و اظهارنظر غیر مسئولانهای است و فاقد هرگونه مبنای قانونی. دلیل آن نیز این است که در حقوق جزا، یک اصل پذیرفته شدهی جهانی به نام «اصل قانونی بودن جرم و مجازات» داریم که طبق آن هیچ عملی جرم نیست، مگر این که قانون آن عمل را بهعنوان جرم معرفی کرده و مجازات آنرا نیز تعیین کرده باشد. این اصل جهانی وارد حقوق جزای ایران نیز شده و در مادهی ۲ قانون مجازات اسلامی آمده است: «هر فعل یا ترک فعلی که در قانون برای آن مجازات تعیین شده باشد، جرم است» و نه فتوا و اظهار نظر این یا آن آیتالله. مهمتر از همه نیز اصل ۳۶ قانون اساسی را داریم که طبق آن «حکم به مجازات و اجرای آن باید تنها از طریق دادگاه صالح و به موجب قانون باشد» و نه به موجب فتاوی فقهی یا اظهار نظر روحانیون یا هر شخص دیگری. فقط قانون ملاک تعیین کننده برای جرم و مجازات آن است. از تعریف حقوقی و اینجهانی محارب و مفسد فیالارض که بگذریم، در بررسی عقوبت اخروی و مجازات آنجهانی متهمان به محاربه و افساد فیالارض نیز آیتالله جنتی و دیگر روحانیون تندروی حامی حاکمیت، منشاء اثر نمیباشند. |