رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۸ آبان ۱۳۸۷

همایش مفهوم‌شناسی حکمت در شاهنامه

سعید شکیبا
Saeed@radiozamaneh.com

برنامه‌ی این هفته‌ی رادیو همایش، نشست «مفهوم شناسی حکمت در شاهنامه» است که با سخنرانی دکتر حسن بلخاری رئیس پژوهشگاه هنر فرهنگستان هنر در شهر کتاب مرکزی برگزار شد. این نشست، ادامه‌ی نشست‌هایی پیرامون «درس‌گفتارهایی درباره فردوسی» است که چهارشنبه‌ها در تالار اجتماعات شهر کتاب مرکزی برگزار می‌شود.

این برنامه را از اینجا دریافت کنید. (مدت: 1 ساعت)

Download it Here!

حسن بلخاری در ابتدای این نشست با طرح این پرسش که «آیا می‌توان اساساً حکمت شاهنامه را همان فلسفه‌ی رایج و فردوسی را ابن سینا یا فارابی‌ای دیگر در ساحت اندیشه‌ی ایرانی اسلامی دانست؟» سخنان خود را آغاز کرد. وی در پاسخ به این سوال گفت که امروزه حکمت را مترادف فلسفه دانستن صحیح نیست اما در گذشته چنین بوده است.


نشست «مفهوم‌شناسی حکمت در شاهنامه»|عکس‌ از سعید شکیبا

بلخاری در ادامه افزود: قطعاً شاهنامه كتاب فلسفه نیست، كتاب تاریخ، حماسه و اسطوره است. در هیچ كجای شاهنامه از مسائلی كه به نحوی در ساحت فلسفه مورد بحث است سخن به میان نیامده است. اما این بدان معنا نیست كه شاهنامه كتاب حكمت نباشد، البته نه حكمت مرادف فلسفه. بی تردید حكمت شاهنامه با فلسفه به معنای رایج آن متفاوت است.

بخش دوم سخنان آقای بلخاری، حکمت از دیدگاه فردوسی بود. وی با طرح این پرسش که فردوسی مفهوم حکمت را چگونه بیان کرده است گفت برای پاسخ به این سؤال شما باید ابتدا تعریفی از حکمت داشته باشید و بعد وارد اندیشه فردوسی فرودسی بشوید.


حسن بلخاری

بلخاری سپس به مقدمه‌ای در ارتباط با نسبت فرودسی و شیخ اشراق پرداخت.
آقای بلخاری در ادامه گفت که بین سالهای 480 تا 485 شیخ اشراق در حال نگارش حکمت‌الاشراق بوده و قطعا به شاهنامه رجوع کرده است. به همین جهت می‌توان از تعریف شیخ اشراق برای نزدیک شدن به معنایی که فردوسی از حکمت داشته استفاده کرد. او حکمت ذوقی را در مقابل حکمت بحثی قرار می‌دهد.

آقای بلخاری در ادامه گفت: «در آن زمان شخصی مانند ابن سینا در بحث «خیال» وقتی می‌خواهد کارکردهای مختلف قوه‌ی خیال و قوای نفس را شرح دهد، سراغ قرآن می‌رود و به همین دلیل است که من فلسفه‌ی آن روزگار را غیر مستقیم، تحت سیطره‌ی قرآن می‌دانم.»

در پایان این نشست،‌ بلخاری به سئوالات حضار پاسخ داد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

اين دکتر حسن بلخاری از آن جنس هايی است که فقط در عطاری جمهوری اسلامی و صدا و سيمای آن پيدا می شوند. کارشناس ها و عقل کل هايی همه چيز دان که در باره همه چيز از سينمای ماورايی گرفته تا حکمت ارسطويی تا راکتور اتمی صاحب نظرند و يد طولايی دارند. پس بشتابيد که تراوشات مغز اين روح پرفتوح را از دست ندهيد.

-- بدون نام ، Sep 15, 2008 در ساعت 02:22 PM

متاسفانه لینک فایل صوتی کار نمیکند.

-----------------------------------------
زمانه: سپاس از تذکر شما
تصحیح شد

-- صبا ، Oct 13, 2008 در ساعت 02:22 PM

كاملا با نظر آقاي بدون نام مخالفم.تا به حال سنخ بحثهايي كه من از ايشان شنيده ام همه به نحوي در مورد هنر و نيز فلسفه و حكمت هنر بوده است و اين با دكتراي ايشان كه فلسفه هنر است مطابقت دارد..اين بحث نيز يك بحث حكمي است مگر اين كه ايشان (بي نام) حكمت و فلسفه نداند چيست.

-- بدون نام ، Nov 8, 2008 در ساعت 02:22 PM