رادیو زمانه > خارج از سیاست > هنر > حسین علیزاده: هنرمند نباید بیتفاوت باشد | ||
حسین علیزاده: هنرمند نباید بیتفاوت باشدمحمد تاجدولتیtajdolati@radiozamaneh.comاز هفتهی گذشته، حسین علیزاده موسیقیدان و آهنگساز برجستهی ایران، به همراه کیهان کلهر نوازندهی چیرهدست کمانچه و چند تن از موزیسینهای جوان ایرانی، تور بزرگ ۱۲ کنسرت در آمریکای شمالی، شامل دو کنسرت در کانادا و ۱۰ کنسرت در آمریکا را آغاز کردهاند.
نخستین کنسرت این گروه چند روز پیش در سالن مجلل «رویتامسون هال» در مرکز شهر تورنتو، با حضور بیش از ۲۰۰۰ تن از ایرانیان و غیرایرانیان علاقهمند به موسیقی سنتی ایران، در دو بخش موسیقی سازی و موسیقی آوازی برگزار شد. در فردای این کنسرت با حسین علیزاده و کیهان کلهر دو گفتوگوی جداگانه انجام دادم که در دو قسمت به نظرتان خواهد رسید. در گفتوگو با حسین علیزاده، نخست پرسیدم: در پی رویدادهای چند ماه گذشته در ایران، تور آمریکای شمالی نخستین برنامهای است که گروه شما ارائه میکند. کارهای ارائه شده در این کنسرت تا چه اندازه از نظر فرم و محتوا متأثر از رویدادهای سیاسی− اجتماعی کنونی ایران بوده است؟
هنرمندان در هر دوره و شرایطی که زندگی میکنند، متاثر از محیط و اطراف خود هستند؛ قبل از این که وارد بحث سیاسی شرایط بشوند. یعنی انگیزهای که آن حس را بهوجود میآورد، برداشتی بیرونی است که هنرمند از بیرون میگیرد و آن را به زبان هنرش بیان میکند. خیلی مواقع وقتی آدم به کارهایش برمیگردد و آنها را گوش میکند، میبیند که حتی میشود حس و زمان را، یعنی حس آن زمان را که چه شرایطی بوده، در آن دید. به هر صورت شرایطی که در ایران وجود دارد، قطعاً تأثیر میگذارد و به نوعی خودم تشبیه میکنم، مثل این که بغضی در کل این کارها وجود دارد. البته از نوع دیگری بغض هم وجود دارد؛ چون اولین کاری که روی شعر نیما اجرا میشود، به یاد پرویز مشکاتیان از دوستان ما و از استادان موسیقی که به تازگی درگذشت بود و ما این کنسرت را با یاد او شروع کردیم. همانطور که گفتید، هنرمند از جامعهای که در آن زندگی میکند، تاثیر میگیرد و تحولات جامعه در نوع کار هنریای که خلق میکند، تاثیر مستقیم دارد. اما از سوی دیگر، مردم در یک شرایط هیجانی خاص از هنرمندان انتظار دارند که به نیازهای هیجانی مردم در آن شرایط خاص پاسخ بدهد. آیا هنرمند باید از این خواست گروهی از مردم پیروی کند یا این که نه؛ به مسائل عمیقتری فکر کند و تابع هیجانات روز نشود؟ هنرمند چیزی را برای احساس خود تکلیف نمیکند و در این باره هم نمیتوان مطلق چیزی را گفت. هنرمند میتواند در لحظه متأثر از اتفاق یا شرایطی که وجود دارد، کاری را بسازد و آن را ارائه کند. حال با نگرش و موضعی که حتی دارد. منتها نمیتوان به هنرمند دیکته کرد که مثلا باید در آن لحظه این کار را انجام بدهد یا نه. ضمن این که هنرمند هم نمیتواند آدم خنثایی باشد و هر اتفاقی میافتد، بگوید نه من چون یک هنرمندم، فقط مینشینم کار هنریام را انجام میدهم و این نگاه را هنری نداند.
وقتی به تاریخ نگاه میکنیم و اشعار و ادبیاتمان را که تدوین شده است، یعنی از قرون گذشته باقی مانده و نسبت به خیلی چیزهای دیگر دستنخوردهتر است بررسی میکنیم، میبینیم که حتی میتوانیم زمان حافظ را درک کنیم و میتوانیم بفهمیم حافظ در چه شرایط زندگی میکرده است. در صورتی که اگر حافظ به جای این اشعار، دو تا شعار میساخت، آن شعارها الان دیگر وجود نداشت. ما میتوانیم شعرهای قرنهای پیش را بخوانیم و امروز را هم در آن ببینیم. در موسیقی و هنرهای دیگر هم همینطور است. منتها در کشور ما هنرهای دیگر شرایط مشکلتری داشتند و ممکن است مانند ادبیات خیلی ملموس نباشند. ضمن این که اشعار خیلی به مسائل اجتماعی نگاه داشتهاند، حال هرکدام از شعرا با یک انگیزه و یک دروننگاه خاص. اما آنقدر ارزش هنری و کیفیت این اشعار بالا هستند که تاریخ تمام شدن ندارند. این در تمام کشورهای دنیا و در تمام فرهنگها اتفاق میافتد. البته نباید از آنچه در لحظه اتفاق میافتد، غافل شویم. فرضاً اگر بخواهیم کتاب را با روزنامه و مجله مقایسه کنیم، روزنامه و مجله چیزهای بسیار ضروریای هستند که به مسائل روز میپردازند. روزنامه میتواند فردا منتشر شود و حتی خبر دیروز را هم تکذیب کند. ولی به هرحال نبض جامعه دارد با اینها میگذرد. بخش دیگر هم کتاب است که تاریخ است و نوشته میشود. رمانهای مختلف نوشته میشوند و هر کدام ارزشهای هنری خود و عمری طولانی دارند. اما نمیشود هیچکدام را نفی کرد. اما نقش هنرمند عمیقتر از بررسی وقایعنگارانهی مسائل است. اما باز تاکید میکنم که هنرمند واقعی نمیتواند چشم و گوشاش را ببندد و بیتأثیر از مسائلی که در کنارش اتفاق میافتد بگذرد. هنرمند خیلی واقعی و خوب کسی است که هم بتواند جوابگوی مسائل و شرایطی که در آن زندگی میکند، باشد و هم اثر هنری بهجود بیاورد. البته این حالت دیگر خیلی خاص است و انگشتشمار هنرمندانی در دنیا هستند که این کار را میتوانند بکنند.
هنرمند به عنوان یک شهروند عقاید اجتماعی و باورهای خاص خود را در ارتباط با وقایعی که در جامعه اتفاق میافتند، دارد. ممکن است الان هنرمندی احساس کند که باید به جنبهی خاصی از نیازهای جامعه بیشتر بپردازد. این حالت با آزادی ذهنیای که هنرمند باید داشته باشد تا بتواند خود را رها کند و به یک خلاقیت برسد، در تضاد قرار نمیگیرد؟ قطعاً؛ ولی شرایط هنرمندان در جوامع مختلف متفاوت است. ممکن است هر کشوری آزادی و دمکراسی را به شکلی تعریف کند و در جایی این دو تعریف خاص خود را داشته باشند. در کشورهایی که آنچه در دنیا اسماش آزادی و دمکراسی هست وجود دارد، هیچوقت هنرمند لازم نیست خود را سانسور کند. آقای مایکل مور، فیلمی علیه رییس جمهور کشور میسازد و جایزه هم دریافت میکند. اما در ایران این امکان وجود ندارد. اگر شما چنین فیلمی بسازید، قبل از آن که فیلم ساخته شود و اصلا روی کاغذ بیاید، مجرم هستید. این است که نمیشود مقایسه کرد. به نظر من، تیزبینی، نگاه و شکلی که هنرمند میخواهد کار کند به شرایطاش برمیگردد و این که اگر سانسور هست و آزادی نیست، هنرمند چگونه کار میکند که در ضمن به تعهدات هنریاش هم بپردازد. نمیگویم تعهدات کلی، بلکه هر هنرمندی در درجهی اول تعهد به هنرش دارد و بعد بقیهی مسائل. نمیشود شما به عنوان هنرمند کار بد و کاری که ارزش هنری نداشته باشد ارائه بدهید، ولی اسماش را بگذارید که من یک هنرمندم که دارم یک اثر هنری بهوجود میآورم. هنرمند در درجهی اول به اثر هنریاش تعهد دارد و آن اثر هنری باید در معیارهای هنری بگنجد. هنرمندان میتوانند دو دسته باشند؛ بعضیها به هنر برای هنر نگاه کنند و بعضیها هنر و مسائل اجتماعی را در کنار هم ببینند که آن وقت هنر هم باشد. اما آنچه الان آدم میبیند، جنبهی هنریاش زیاد مطرح نیست، بیشتر جنبهی روزمرگی دارد. مانند همان روزنامه است؛ چیزی ساخته میشود و با وسائلی که وجود دارد، زود به گوش مردم میرسد ولی تقریبا هر هفته ممکن است فراموش شود. آثاری هم هستند که بالاخره دلیلی دارد که در گوش و ذهن مردم میمانند. اگر خیلی هم هنری نباشند، حتما یک حس واقعی و یا حس هنری در آنها هست. ولی بقیه میآیند و میروند و اثری هم از آنها باقی نمیماند. در هر صورت مساله این است که هنرمند در کجا و با چه شرایطی، آنچه را جزو تعهدات خودش میداند بتواند انجام بدهد. نمیشود یک شکل برایش قائل شد و بگوییم کسی که در کانادا است، همانگونه کار میکند، فکر میکند و عرضه میکند که کسی که در ایران و کشورهای مانند ایران است. نکتهی دیگری که به خصوص در دو کار گروهیای که شما عرضه کردید به چشم میخورد، نقشی است که شما بیشتر و بیشتر به موزیسینهای جوانتر میدهید. آیا این یک ضرورت حرفهای خاص یکی از بزرگان موسیقی ایران است که میخواهد آن را منتقل کند یا این که نقش و میزان حضور نسل جوان است که خود به خود در کارهای شما انعکاس پیدا میکند. البته نسل جوان ما، چه برخی از جوانانی که در خارج از ایران و چه تعداد زیادی که در ایران هستند، سرمایههای موسیقی ما هستند. ما بعضی وقتها به خاطر مشکلاتی که هست و این جوانان کمتر میتوانند به کشورهایی مانند آمریکا و کانادا سفر کنند، مجبور میشویم از نوازندههای محلی هم استفاده کنیم. نوازندههای محلی هم با کیفیتهای متفاوتی وجود دارند، اما نوازندههای بسیار بسیار خوبی در ایران هستند که به خاطر مشکلات سفر، خیلی وقتها نمیتوانند همراه ما باشند. ولی آنچه هست، نگاه خیلی سادهاش این است که ما از جوانان کنار دست خودمان انرژی میگیریم. بالاخره سن ما بیشتر از این بچهها است و وقتی آنها هستند، خودبهخود وجودشان انرژی میدهد. عشقشان، امیدشان، حس و اشتیاقی که دارند، خیلی حس خوبی است که در گروه وجود دارد. ضمن این که خود ما هم همینطور یاد گرفتهایم. از ابتدا که بچه یا جوان بودیم، کنار دست استادهایمان مینشستیم و کار ارائه میکردیم.
این سنتی است که در ایران وجود دارد و اگر امکانات سفر بهتر از این بود که هست، تعداد خیلی بیشتری از جوانان که خیلیهایشان از نظر کیفیت کاری اصلا کم ندارند و خیلی نوازندههای خوبی هستند، میتوانستند همراه ما باشند. میتوانم بگویم بدون نسل جوان و نیرویی که با خود همراه میآورند، تقریبا امکانش نیست. هرچه بیشتر آدم بتواند این جوانها را تربیت کند و در کنار خود داشته باشد، در واقع به خودش و به انرژی خودش هم کمک کرده است. همینطور جامعه هم نگاه میکند که بالاخره جوانها هستند که فرهنگاش را ادامه میدهند و آن را به نسل بعدیشان منتقل میکنند. اشارهای هم به زنان و دختران جوان موزیسین داشته باشیم؛ روند پیشرفت و مشارکت آنان در جریان موسیقی ایرانیای که شما دارید کار میکنید، چگونه است؟ بعد از انقلاب میتوان گفت به خاطر سختتر شدن شرایط و بیشتر شدن مشکلات موسیقی، تعداد کسانی که طالب موسیقی بودند، بیشتر شد. هرچیزی به طور غیرطبیعی جلوی آن گرفته شود، بیشتر مشتاق پیدا میکند. تعداد زنانی که امروز در موسیقی ایران کار میکنند، چه در سطح هنرجو و چه در سطح حرفهای، نسبت به گذشته خیلی بیشتر است. در ایران یک سری محدودیتها به خصوص برای خوانندهی زن وجود دارد. ولی حتی در رشتهای که ارائهی کار در ایران تقریباً غیرممکن است، تعداد خوانندگان زنی که در این سالها تربیت شدهاند، خیلی بیشتر از گذشته است. حالا ممکن است گفته شود که «خُب کو؟!ِ» هرچند آنها کارشان را نمیتوانند ارائه کنند، ولی من حداقل به عنوان کسی که تدریس میکنم، این را میبینم. در سطح نوازندگی در میان زنان، سطح بسیار بالا است و خوشبختانه تعدادی از آنان الان در آمریکا و کشورهای مختلف دیگر چه در زمینهی نوازندگی و چه در زمینهی پژوهش موسیقی در دانشگاههای مختلف دنیا تحصیل میکنند. اگر روزی موسیقی با شایستگی تمام در ایران جایگاه خود را داشته باشد و اینقدر نابسامانی نداشته باشد، ما الان سرمایهی خوبی در میان جوانان داریم. در میان زنان هم که تقریباً میتوان گفت بینظیر است. همانطور که برای نمونه تعداد کارگردانان زنی که در ایران هستند را حتی در کشورهای اروپایی نمیتوان دید. یعنی خیلی باید زنهای ایران را ستایش کرد. |
نظرهای خوانندگان
چناب کسی نگفته که شما در کنسرتتان این یا آن را خلق بکنید یا نکنید. هرچه اجرا شد که شما فه البداهه در کنسرت ابداع نکردید که کردید؟ این صرفا یک اجرا بود. اصلاه هدف شما برای ترتیب این کنسرت ها چیست جز داشتن مخاطب و کسب درآمد. حال اگر مخاطبی که هزینه کرده و به کنسرت شما آمده از شما درخواست میکند که برای احترام به خونهایی که امروز در ایران ریخته میشود این و نه آن اثر خود را اجرا کنید کدام آسمان به زمین می آید، چگونه جلوی خلاقیت شما گرفته میشود؟ چگونه از عمق به سطح می آیید؟ آیا این که کمی تکبر و توهین به تماشاچی نیست. از یک طرف ما مخاطبان باید به همه ساز شما برقصیم، پول کنسرت بدهیم، از راههای دور خودمان رابکشیم بییایم که شما محل سگ هم به ما نگذارید و هیچ احترامی برای نه تماشاچیان و نه مردمی که جان بر کف برای دفاع از حقوقشان و اتفاقا انسانی تر کردن شرایطی که جنابعالی و هنرمندان دیگر دارید در آن کار میکنید به خیابان آمده اند قایل باشید. آخر سرور عزیز اگر نمیخواهید هیچ ریسکی بکنید و هزینه همصدایی با تماشاچیان زیاد تمام میشود خوب پس چرا اصلا درست در این زمان شلوغی ها آمده اید خارج؟ مگر نمیتوانستید از فرصت دیگری برای کسب درآمد استفاده کنید؟ کاش یا جرات و شجاعت اخلاقی استاد شجریان را داشتید و یا در خانه خود مانده بودید و ما را هم در عالم خودمان میگذاشتید که با همان سی دی های شما حال کنیم و خوش باشیم.
-- نیاز ، Feb 20, 2010 در ساعت 06:02 PMیک مشت حرفهای کلی و کلیشه ای در باره وظایف هنرمند، فقط برای توجیه انفعال سیاسی خود و گرفتن امتیاز از دولت کودتا برای سفر های هنری و خوردن نان به نرخ روز. آقای علیزاده نوش جان.
-- پرویز ، Feb 21, 2010 در ساعت 06:02 PMآقای تاج دولتی عالی بود از این مصاحبه ها رو بیشتر انجام بدین. منتظر مصاحبه با استاد کلهر هستیم.
-- javad ، Feb 21, 2010 در ساعت 06:02 PMاز انتشار این گزارش خوب سپاسگزارم.
-- رها ، Feb 21, 2010 در ساعت 06:02 PMمزید باد
ممنون. خیلی وقته منتظر مصاحبه استاد علیزاده و استاد کلهر هستم.
بازهم تشکر.
-- آزاده ، Feb 21, 2010 در ساعت 06:02 PM