رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۹ بهمن ۱۳۸۸
گفت و گو با اسد زرین‌مهر، مدیر تلویزیون ۲۴ ساعته ایرانیان کانادا

بازارهای نوروزی به بهانه‌ی دور هم بودن

محمد تاج‌دولتی
tajdolati@radiozamaneh.com

در طول ۱۰سال اخیر با افزایش مداوم ایرانیانی که به کانادا مهاجرت می‌کنند، توجه به آداب و رسوم و جشن‌های فرهنگی ایرانی‌ها نیز نسبت به گذشته بیشتر شده، تا جایی که برخی مناطق ایرانی‌نشین شمال شهر تورنتو که ایرانیان مهاجر بیشتری ساکن آن هستند به‌ ویژه در یکی دو هفته پیش از نوروز حال و هوایی کاملاً ایرانی به خود می‌گیرد.

رسم تشکیل بازارهای نوروزی در بزرگ‌شهر تورنتو اگرچه سابقه‌ای بیش از ۲۰ سال دارد اما حالا به یکی از رویدادهای مهم زندگی ایرانی‌ها در روزهای پیش از سال نو تبدیل شده است.

در بازارهایی که هر سال در سالن‌های بزرگ ورزشی یا سالن هتل‌ها یا تالارهای پذیرایی بزرگ برپا می‌شود، نه فقط صاحبان تجارت و فروشندگان مواد غذایی و شیرینی فروشی‌ها و سوپرهای ایرانی بلکه بسیاری از زنان و مردانی که هنری در حیطه شیرینی‌پزی و مواد مصرفی مراسم نوروزی دارند، با اجاره‌ی میزها و دکه‌هایی در این بازارها تجارت و کسب و کار چند روزه‌ای را به راه می‌اندازند و چند هزار خریدار مشتاق را به‌سوی محصولات خود جلب می‌کنند.

بازارهای نوروزی ایرانیان تورنتو علاوه بر محل خرید آجیل و شیرینی و ضروریات سفره هفت‌سین، محل دیدار دوستان و آشنایانی که یا فرصت دیدار در اوقات دیگر سال را ندارند و یا سال‌ها یک‌دیگر را گم کرده بودند هم هست.

حتی افراد و خانواده‌های ایرانی از شهرهای آمریکایی هم‌مرز با کانادا به تورنتو می‌آیند تا آخر هفته‌ای را در میان هموطنان خود بگذرانند.

بسیاری از موسسات خیریه که هدفشان جمع‌آوری کمک مالی برای سالمندان و یا کودکان و افراد بی‌سرپرست در ایران است از فرصت نوروزی استفاده می‌کنند تا داوطلبانشان با فروش سبزه، سمنو و صنایع دستی پولی جمع‌آوری کنند و در راه هدف‌های خیرخواهانه‌شان به مصرف برسانند.

اگر چه بسیاری از بازارهای نوروزی در تورنتو توسط فعالان اقتصادی برپا می‌شود اما جالب توجه است که یکی از رسانه‌های معروف ایرانیان کانادا یعنی هفته‌نامه و تلویزیون «شهر ما» که چند ماهی است برنامه تلویزیونی یک ‌ساعت در هفته را به تلویزیون ۲۴ ساعته تبدیل کرده نیز چند سالی است که به مناسبت سال نو ایرانی یک بازار نوروزی برپا می‌کند.

Download it Here!

از اسد زرین‌مهر، مدیر تلویزیون ۲۴ ساعته ایرانیان کانادا و هفته‌نامه شهر ما می‌پرسم رسانه را چه به کار برپا کردن بازار نوروزی؟


رسانه رسانه فرهنگی است. حالا چه مدیرش، چه کارمندش چه معاونش خلاصه همه این‌ها در راستای فرهنگ ایرانی کار می‌کنیم. بنابراین وقتی صحبت از بازار نوروزی می‌شود، می‌توانیم از هموطنانمان را به بهانه انگیزه بازار نوروزی دور هم جمع کنیم و هزاران نفر در عرض سه‌ چهار روز از این بازار دیدن می‌کنند.

چه چیزی بهتر از این؟ این یک همبستگی است، به ‌وجود آوردن تقویت در حقیقت عرق ملی و تقویت هویت ملی ما ایرانی‌ها است و ما خوشحال هستیم که چنین کاری می‌کنیم.

من مدیرش هستم، یک وقت‌هایی فیلمبردار و یک وقت‌هایی گزارشگر آن هستم. خلاصه آن مقام مهم نیست. مهم کاری است که داریم انجام می‌دهیم.

دیدم در این بازار نوروزی دوربین تلویزیون‌تان را گذاشته بودید و برای تلویزیونتان برنامه تولید می‌کردید و با مردم صحبت می‌کردید. این برنامه‌ها چقدر مورد توجه بینندگان تلویزیون شما قرار می‌گیرد؟

همه‌ی این‌ها را قبلاً از طریق تلویزیون و همچنین مجله شهر ما اعلام کردیم که پنج روز ویژه‌برنامه‌ی نوروزی خواهیم داشت. و از اول فروردین تا پنجم ادامه خواهد داشت.

لابه‌لای این‌ها همین ‌گزارش‌های که از بازار نوروزی تهیه می‌کنیم تبریکاتی که مردم می‌دهند و خرید و فروش‌هایی که می‌کنند؛ گل، سنبل، لاله، سبزه و چیزهای دیگری را که مربوط به نوروز مربوط می‌شود، فیلم‌برداری می‌کنیم.

این‌ها جلوه‌های زیبایی دارد و در حقیقت یک‌نوع هویت ملی ماست که برای کلیه کسانی که این برنامه‌ها را از طریق تلویزیون می‌بینند، خاطره می‌شود.

به برنامه‌هایی نوروزی تلویزیون ایرانیان کانادایی اشاره کردید‌، این برنامه‌ها شامل چه قسمت‌هایی خواهد بود و اصولاً برنامه‌های شما را فقط در شهر تورنتو و کانادا می‌بینند، یا این‌که ایرانیان و جاهای دیگر هم می‌توانند از طریق ماهواره تماشا کنند؟

از طریق ماهواره در آمریکا‌ی شمالی پخش می‌شود؛ در کانادا، آمریکا و مکزیک می‌توانند از طریق اینترنت از سه سایت برنامه‌های ما را در سراسر جهان ببینند. حدود ۴۰ نمایشنامه آماده کردیم که در این پنج روز حدود ۴۰ رقص است.

با ۷۰ ـ۸۰ نفر از هنرمندان و شخصیت‌های که در شهر تورنتو مطرح هستند مصاحبه خواهیم کرد. صدها نفر تبریک نوروزی می‌گویند و هزار نفر در بازار نوروزی شهر ما شرکت می‌کنند و احیاناً فرصتی می‌شود که از بازار نوروزی دیگری هم فیلم‌برداری کنیم.

آیا ایرانیانی که امسال اولین نوروزی است که در خارج از کشور و در غربت و یا در مهاجرت زندگی می‌کنند، با برنامه‌های تلویزیون ایرانیان کانادا احساس غربتشان و احساس دور بودن از ایران برای اولین بار برای آن‌ها کمتر می‌شود؟

صددرصد. هر چه باشد این برنامه‌ای که ما داریم، محتوای ایرانی دارد و فرهنگ ایرانی در آن جاری است‌. ضمناً همین بازار نوروزی شهر ما برای خیلی از ایرانی‌ها جالب است.

حتی یکی از آن کسانی که تازه‌ وارد و شش، هفت ماه است که به تورنتو آمده با ما همکاری می‌کند و برای خودش، خانمش و دو بچه‌هایش سورپرایز بسیار بزرگی بود.

همه ایرانی‌ها دور هم جمع شدند و چه شادی و نشاطی داشتند، مخصوصاً که عمو نوروز هم دو روز آمده بود که برای مردم خیلی جالب بود. چون معمولاً حاجی فیروز ظاهر می‌شود، بسیار برایشان خاطره‌انگیز بود.

همین‌هایی که تازه آمده‌اند وقتی از طریق تلویزیون ایرانیان کانادا برنامه‌ها را ملاحضه می‌کنند متوجه می‌شوند که تنها نیستند. در حقیقت دور هم هستیم که می‌توانیم بهتر از این باشیم و در ایام نوروزی این‌ها بهتر حس می‌شود.

قرار است از بازارهای نوروزی، از مردم و از تبریک گفتنشان از مصاحبه با هنرمندان فیلم‌برداری کنیم‌ که باعث می‌شود این تجمع و تشکل را بهتر حس کنیم.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

1 سوال داشتم ! برای گرفتن غرفه و تبلیغات در بازار نوروزی به چه شماره ای تماس بگیرم؟

-- علی ، Feb 18, 2010 در ساعت 02:30 PM