تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

چهارشنبه‌سوری ایرانیان کانادا

محمد تاج‌دولتی
tajdolati@radiozamaneh.com

جشن‌های نوروزی ایرانیان مهاجر به کانادا و بزرگ‌شهر تورنتو از شامگاه آخرین سه‌شنبه سال با برگزاری مراسم چهارشنبه‌سوری آغاز شد.

Download it Here!

از ساعت شش بعد از ظهر روز سه‌شنبه تا ساعت ۱۰ شب بیش از هشت هزار تن از ایرانیان ساکن منطقه شمال شهر تورنتو در میدان «مل لستمن»، که به عنوان مهم‌ترین و شناخته شده‌ترین مرکز تجمع ایرانیان تورنتو محسوب می‌شود، گرد آمدند تا مراسم چهارشنبه‌سوری را در هوایی استثنایی و بهاری در کنار هم جشن بگیرند.

کمیته برگزاری مراسم چهارشنبه‌سوری که از چهار سال پیش تاکنون مراسم چهارشنبه‌سوری را منطبق با قوانین و مقرارت اداره آتش‌نشانی و شهرداری تورنتو، بدون برافروختن آتش و پریدن از روی آن، و جایگزین کردن سنت آتش‌افروزی با آتش‌بازی برگزار می‌کند، موفق شد امسال یکی از بزرگ‌ترین گردهمایی‌های ایرانیان کانادا را با برنامه‌هایی متنوع و دیدنی برگزار کند و خاطره‌ای خوش به جا بگذارد.


مراسم چهارشنبه‌سوری در تورنتو / عکس‌ها: محمد تاج‌دولتی

۲۱ مارس در انتاریو «نوروز» نامگذاری شده است

در مراسم برگزاری جشن چهارشنبه‌سوری امسال ایرانیان تورنتو، همچون سال‌های گذشته، تعدادی از نمایندگان مجالس قانونگذاری کانادا و استان انتاریو و مشاوران شهرداری حضورداشتند و با شادی و هیجان بسیار در یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین جشن‌های ایرانیان شرکت کردند.

ویژگی امسال مراسم چهارشنبه‌سوری تقارن آن با جشن سنتی و بسیار مهم «سنت پاتریک» در میان کاناداییان ایرلندی تبار بود. کمیته برگزاری مراسم چهارشنبه‌سوری با تهیه کلاه‌های ویژه جشن «سنت پاتریک» برای اعضای کمیته و میهمانان غیرایرانی، نمایشی از گشاده‌رویی فرهنگی ایرانیان نسبت به آداب و رسوم و جشن‌های غیرایرانیان ارائه کرد.


از سال گذشته با کوشش دکتر رضا مریدی، نخستین نماینده ایرانی تبار مجلس قانونگذاری انتاریو، روز ۲۱ ماه مارس به عنوان نوروز در استان انتاریو نامگذاری و تصویب شده و چند روز پیش هم در محل پارلمان انتاریو مراسم نوروزی با شرکت نخست وزیر انتاریو و اعضای هیأت دولت این استان با شرکت بیش از ۶۰۰ ایرانی و غیرایرانی برگزار شد.


«عمو نوروز» در کنار «حاجی فیروز»

در مراسم چهارشنبه‌سوری امسال در منطقه شمال شهر تورنتو، برای نخستین بار «عمو نوروز»، شخصیت نمادین جشن‌های نوروزی با لباس و آرایشی ویژه با خواندن سرودها و شعرهای بهاری به روی صحنه آمد.

شخصیت آشنا و پیام‌آور نوروز، یعنی «حاجی فیروز» چهارشنبه‌سوری را پسرکی خردسال با لباسی سرخ و دایره زنگی، بی‌آن‌که چهره‌ای سیاه کرده داشته باشد، اجرا کرد.


لابلای بخش‌های مختلف برنامه چهارشنبه‌سوری امسال ایرانیان تورنتو، گروهی از هنرمندان ایرانی با آهنگ‌های بسیار شاد و ترانه‌های خاطره‌انگیز و اجرای رقص‌های کردی و آذری به هنرنمایی پرداختند.

اجرای سرود ملی کانادا و سرود «ای ایران» و مراسم بسیار دیدنی آتش‌بازی، پایان‌بخش جشن چهارشنبه‌‌سوری بیش از هشت هزار زن و مرد و پیر و جوان ایرانی و غیر ایرانی بود.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

اقای تاج دولتی فراموش نموده بودند که برای مراسم باستانی ملی ایران یک پرچم ایران را به مرام بیاورند. تنهادو تن ز شرکت کننده گان پرچم سه رنگ ایران در دست داشتند که با هدایت برگذارکنندگان مراسم پلیس به سراقشان امد. پلیس اعلام کرد که برگذار کنندگان مراسم خواسته اند که پرچم ازمیدان خارج شود که با مقاومت عموم مردم روبروشدند. اگر توجه کنید اقای تاجدولتی نیز هیچ عکسی را از جمعیت نفرستاه ند.

-- shahram ، Mar 18, 2009

And some of those Iranians ended up under my window screaming loud. Well, such civilized people!

-- North York resident ، Mar 18, 2009

عمو نوروز ریش سفید نیست. لطفا این را در برنامه های سالهای آتی در نظر بگیرید. عمو نوروز مردی میانسال است و با ریش تو پرو جو گندمی و نه چندان بلند و کلاه نمدی . این تصویر که متاسفانه دارند ترویج می کنند از عمو نوروز درست نیست. عمو نوروز بابا نوئل یا سانت کلاز نیست که ریش و موی سفید داشته باشد.

-- مریم ، Mar 18, 2009

>And some of those Iranians ended up under my window"screaming loud. Well, such civilized people!"<

And I assume you are not Iranian! I appreciate your interest in Persian language

-- Montreal Resident ، Mar 19, 2009

چهارشنبه سوری بدون پریدن از روی آتش؟عجب چیز مسخره ای!همه چیز را پاستوریزه می کنند و گندش را در می آورند.بی خودی زور می زنید.مهاجر که باشید خودتان را هم که بکشید خارجی هستید.شکوه کیلویی چند؟

-- بدون نام ، Mar 19, 2009

مرسم بسیار باشکوهی بود . ضمنا برگزارکنندگان پرچم ایران را با نصب چندین بادکنک قرمز و سفید و سبز ساخته بودند. عمو نوروز اشعار بسیار پرمعانی خواند و معلوم بود ایشان شخصیت فرهیخته ای دارند.
خانم زیبای خواننده ترانه آمد نوبهار و سرود ای ایران را بسیار خوب اجرا کردند.
از جناب تاج دولتی و بقیه برگزارکنندگان کمال تشکر را دارم و سلامتی را از خداوند متعال برایشان آرزومندم

-- سعید ، Mar 19, 2009

ای کاش ما هم درداخل ایران کمیته برگزاری جشن های آیینی داشتیم که با هماهنگی شهرداری وسایر نهادهامیتوانستیم برگزاری جشن هایمان رانهادینه کنیم وهمچون سایرهموطنانمان در پاریس وتورنتو فضای شاد ومهیجی رادرچنین روزهایی داشتیم اما
شوربختانه بدلیل مخالفتها بابرگزاری جشن هایی اینچنینی بابه انحراف کشیده شدن آنها شاهد لاستیک سوزی وترقه انداختن زیر پای رهگذران هستیم

-- هادی ، Mar 19, 2009

jenab e montreal resident. keyboard farsi nadaram. mamnoon az mizan darketoon. nakhastam pingilish benevisam. khob yek cheshme az gofteman paziri irani ha haminja peida mishe dige. na?

-- north york resident ، Mar 20, 2009

آخ ازدست این هموطنان شاکی!مراسم رادیدم همه چیز عالی بود،دست برگزارکنندگان دردنکند.امیدوارم هرسال باحضوربیشتروبیشترایرانی هاواعمال ابتکارات متنوع تر تبدیل به جشنی عمومی درهمه کاناداشود.سال نو مبارک!

-- مهتاب ، Mar 20, 2009

Parcham Badkonaki?????n digeh vaghean Akhareshe

-- frouzan ، Mar 20, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)