رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۹ شهریور ۱۳۸۶
سینمای آمریکای شمالی

جشنواره‌ای که تورنتو را گرم کرده

نیک‌آهنگ کوثر
toronto@radiozamaneh.com

گزارش جشنواره را اینجا بشنوید

در چند روز گذشته، شهر تورنتو اندکی سرد شده و برای کسانی که با این هوا آشنایی ندارند، تحملش سخت است. ولی فیلم‌های داغ جشنواره فضای مرکز شهر را گرم کرده است.


جشنواره فیلم تورنتو عملا با اعلام جوایز منتخب مردمی پایان یافت و فیلم قول‌های شرقی که اتفاقا همین آخر هفته اکران شده، برنده بزرگ جشبواره اعلام شد. دیوید کروننبرگ کانادایی کارگردان این فیلم است. کروننبرگ در این فیلم کاراکترهای مختلفی را برای بازیگرانش خلق کرده. به عبارتی، یک بازیگر ممکن است بین خیر و شر در جدل باشد، و در هر صحنه‌ای ممکن است بازیگر تحت شرایط خاصی تغییر منطق دهد. نئومی واتس بازیگر زن این فیلم می‌گوید گاهی باید گوشه‌های مختلف یک کاراکتر را نشان دهد. وقتی نقش یک زن افسرده کارمند بیمارستان را بازی می‌کند که ناگهان یک اتفاق، گوشه‌های دیگر زندگی او را می‌گشاید. ویگو مورتنسن می‌گوید که دیوید کروننبرگ بخش‌های پنهان درونی آدم‌ها را بیرون می‌کشد.

فیلم دیگری که این هفته در جشنواره به نمایش در آمد و در آمریکای شمالی اکران شد، شجاع، یا The Brave One بود با بازیجودی فاستر، در نقش زنی که قربانی خشونت در نیویورک قرار گرفت ولی تصمیم گرفت خشونت را با خشونت پاسخ دهد، در این بین با هیولای درونش آشنا می‌شود، با موجود خشنی که در درونش هست و می‌خواهد با خشونت جدال کند. نیل جوردن کارگردان این فیلم است. جوردن در سال ۱۹۹۲ نامزد کارگردانی و فیلم‌نامه نویسی اسکار برای فیلم "بازی گریان"شده بود که تنها اسکار فیلم‌نامه نویسی نصیبش شد.

جودی فاستر که قبلا در فیلم در نقش قربانی خشونت جنسی ظاهر شده بود و اسکار نصیبش شده بود، تلاش می‌کند واکنش جدید زن امروزی به خشونت را نشان دهد، نوعی خشونت که به این راحتی ممکن است دیده نشود. ترنس هاوارد نقش مقابل جودی فاستر، پلیسی را به نمایش می‌گذارد که به عبارتی وجدان عمومی بینندگان هم می‌شود.

هنرپیشه‌ای که امسال شدیدا زیر ذره بین بود و نگاه خیلی‌ها به سوی‌اش بود، کیت بلانشت بود. کیت که سال‌ها قبل نقش ملکه الیزابت را بازی کرده بود، در قسمت دوم تریلوژی شکار کاپور بازی کرد. منتقدین معتقدند که این فیلم نگاه جدیدی به الیزابت در دنیای بعد از ۱۱ سپتامبر است. کیت بلانشت در طول ۱۰ سال فاصله میان دو فیلم نگاهی کامل‌تر به شخصیت ملکه بزرگ انگلستان یافته و تغییرات را در گذر زمان بهتر حس می کند. امسال کیت بلانشت در یک نقش نامتعارف هم بخشی از زندگی باب دیلان را بازی کرد.

مایکل کلیتون فیملی با شرکت جرج کلونی در باره زندگی عجیب یک وکیل است که وجدانش در مقابل شغلش قرار می‌گیرد، و انتخابی او در میان یک دعوای حقوقی می‌کند که قهرمان بماند یا ضد قهرمان شود. کارگردان فیلم، تونی گیلروی سعی کرده فضای غیر اخلاقی پشت صحنه شرکت‌های بزرگ آمریکایی را نمایش دهد و ارتباط این شرکت‌ها با موسسات حقوقی که کارشان سرپوش گذشتن بر سو استفاده‌های کلان این گروه قدرتمند را عیان کند.

و نهایتا فیلم رویای کاساندرا آخرین اثر وودی آلن با واکنش‌های متفاوتی روبرو شد. وودی آلن خواسته یک داستان تراژیک رابطه دو برادر را نشان دهد که بر سر مسائل مختلف خراب می‌شود. فیلم‌نامه در حین تولید خود فیلم کامل شده است. یوان مک‌گرگور و کالین فارل دو برادر این داستان هستند. وودی آلن بعد از نوشتن هر قسمت، از بازیگرانش خواسته که به انتخاب خودشان حتی فیلم‌نامه را تغییر دهند و کامل‌ترش کنند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

آقاي نيک آهنگ کوثر بهتر است اسم اين بخش را به جاي اخبار کانادا بگذاريد اخبار تورونتو آخر شما از اخبار هيچ قسمت از کانادا جز تورونتو چيزي نميگوييد
--------------------------------------
به مونترآلش هم می‌رسیم!

-- ساکن مونترال ، Sep 17, 2007 در ساعت 09:20 PM

منظورم جشنواره فيلم مونترال بود .

-- ساکن مونترال ، Sep 17, 2007 در ساعت 09:20 PM

ممکن است بفرمایید که آیا این صفحه ایرانیان کانادا است یا بخش سینمایی رادیو زمانه ؟

-- پوپک از کانادا ، Sep 20, 2007 در ساعت 09:20 PM