رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳۱ شهریور ۱۳۸۶
گفتگو با مایک رامیرز

وقتی آمریکایی‌ها ما را سوسک می‌بینند

نیک‌آهنگ کوثر
toronto@radiozamaneh.com

این گزارش را اینجا بشنوید

کاریکاتور مطبوعات یا به عبارت بهتر، کارتون ادیتوریال گاهی باعث سوتفاهم‌های بزرگی می‌شود. وقتی کارتونیست در بیان هدف خود اغراق می‌کند و ممکن است از رعایت بعضی نکات ژورنالیستی غافل بماند. در روز ۴ سپتامبر اخیر، روزنامه کلمبوس دیسپچ کارتونی چاپ کرد که ایران را به صورت دهانه چاه فاضلابی نشان می‌داد که سوسک‌ها از آن به سوی کشورهای همسایه روان بودند. بر روی دریچه چاه فاضلاب ایران، با خط ملایم‌تری نوشته شده:افراطگرایی

مایک رامیرز کارتونیست معروف آمریکایی و برنده جایزه پولیتزر که کارهایش معمولا به طور همزمان در ۴۵۰ روزنامه دنیا منتشر می‌شود خالق این اثر بود.

گروه‌های مختلف ایرانی-آمریکایی به انتشار این اثر اعتراض کردند و آن‌را اهانت به مردم ایران برشمردند.

چون مایک رامیرز را می‌شناختم تصمیم گرفتم قبل از داغ کردن با خودش حرف بزنم.

از مایک پرسیدم که آیا می‌داند کارش باعث ایجاد سو تفاهم شده، چه در میان ایرانیان ساکن سرزمین مادری و ایرانیان خارج از کشور، از جمله لس آنجلس که خودش ساکن آنجاست؟

-می‌گوید او خواسته نشان دهد که دولت ایران از طریق حمایت از گروه‌های تندرو منطقه گسترش دهنده خشونت و تشنج است و این کار را چند ماه پیش کشیده بود، وقتی رسانه‌ها شواهدی از دخالت‌های دولت ایران در منطقه و ارسال اسلحه به شورشی‌های عراق و افغانستان و حزب‌الله لبنان منتشر کرده بودند.

رامیرز گفت که هدفش به هیچ وجه اهانت به مردم ایران نبوده و خواسته است با این نماد سیاست‌های ایران را نقد کند، به طور کامل به کاری که کرده معتقد است و پایش هم می‌ایستد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

اقای کوثر: همینه گفته اند که " اول به خودت یه سوزن و بعدا به دیگران یه جوالدور بزن." وقتی که به پیامبر اسلام توهین میشه به دفاع از حق " آزادی بیان" توهین کننده بر می خیزیم بدون آنکه تمامی جوانب -- ضرر و منفعت--این به اصطلاح آزادی فرد را در نظر گرفته باشیم و یا مثلا وفتی آذر بایجانی را به شکل سوسک نشان می دهند ته تنها هیچ روشنفکر فارس اعتراض نمی کنه بلکه که با انواع و اقسام نقل قول ها از فلاسفه غرب و شرق به دفاع از " حق ازادی بیان" کاریکاتوریست بر می خیزند ولی الان که دوره بر گشته و ایرانی ها سوسک می شوند یه هو رگ غیرت مان بیرون می زنه که به ما توهین شده. بر طبق تئوری های خودتان مایک رامیرز هم " از حق ازادی بیانش" استفاده کرده. چیزی که عوض داره گله نداره.
-----------------------
نیک آهنگ کوثر: اتفاقا بر خلاف نظر شما، نظر شخصی و تئوریک من این نیست. ولی نظر شخصی‌ام را در کار گزارشی‌ام دخیل نمی‌کنم.

-- سهند ، Sep 9, 2007 در ساعت 11:40 PM

من خودم هم اعتقاد ندارم این کار توهین به مردم ایران باشه. کسی که با زبان کاریکاتور آشنایی داره این رو درک می کنه. مگر مردم ما سی سال نیست که مرگ و نفرین بر امریکا می فرستند و اون رو در نقاشی ها و پوستر ها به صورت هیولای آدم خوار و شیطان و... نشان می دن؟ البته از رامیرز کارهای قوی تری انتظار می ره.

-- پویا ، Sep 9, 2007 در ساعت 11:40 PM

از ماست که بر ماست
وقتی دولت محترمه در پی صدور امپراطوری شیعه به کشور های منطقه دست به هر کاری می زنه اینجور تصویر سازی ها دور از ذهن نیست .

-- مازیار ، Sep 9, 2007 در ساعت 11:40 PM

سلام هر بلایی سر ایرانیا بیاد حقشونه بگو مگه بیکار بودین ریختین تو خیابون جووناتونو به کشتن دادید برا چی انقلاب کردین که حالا این آخوندای گردن کلفت همه کاره مملکت بشن و سایه وحشتو رو سرتون بندازن / اما به این آمریکایی های بی همه چیز هم اازه نمیدیم تو کار ما دخالت کنن

-- بدون نام ، Sep 9, 2007 در ساعت 11:40 PM


کاریکاتور سوسک مایک رامیرز منو به یاد کایکاتور سوسک مانا نیستانی در روزنامه ایران انداخت شاید برای عده ای که دیگر ملل را بخاطر ملیت و یا گویش خوار وخفیف می شمارند یک گوشزدی باشد

-- Yaqub ، Sep 9, 2007 در ساعت 11:40 PM

age marde va pash va miste be IRAN bre va bege ke in kare mane..............!!!!!!!!!!!!!!

-- behrooz ، Sep 9, 2007 در ساعت 11:40 PM

ey baba!!! shomaham montazerin ye nafar ye asare honary ya naghde siasy ya har chize digey be vojodf biare baedesh shoroe konid be enteghado be ghorore ma irania bar khord,ehanat shod,vaghean maskharast dige!aslan bebinin dar tole in modat ma chi be doniaye atraf arze kardim faghat tavaghoe faghat edeea dige khaste konande shode.ma khodemoon zatan adamaye mostabedy hastim be ye honarmande tarah ejaze nemidim shiveye baianeshon entekhab kone baedesh migim democeracy!!!dige piirtavaghoey va ghoror hady dare.

-- Saba ، Sep 9, 2007 در ساعت 11:40 PM

جای شکرش باقیه که persian gulf رو درست نوشته!

-- وحید ، Sep 9, 2007 در ساعت 11:40 PM

سوال من این است، اگر کاریکاتوری کشیده شود که یکی از بزرگترین تراژدی های آمریکا (سقوط برجهای جهانی نیویورک) را بخاطر سیاستهای فعلی آمریکا به صورتی نشان دهد که مردم آمریکا از آن برنجند. (فرض کنیم یک آمریکایی ببیند و برنجد) آیا کاریکاتوریست میتواند بعد از آن با بهانه اینکه این کاریکاتور برای انتقاد از سیاستهای آمریکا کشیده شده و ربطی به ملت این کشور ندارد خود را تبرئه کند؟

-- phoenix12 ، Sep 9, 2007 در ساعت 11:40 PM

آقای کوثر
با سلام و تشکر از مصاحبه شما با کارتونیست.

شیو ه بر خورد فعال و مثبت و اکاهی رسانی بهترین شیوه در این زمینه ها ست . هم برای خوانند گان و هم برای صاحبان جراید و تحریریه

اینکه سردبیر و کارتونیست عقب نشینی کرده اند و انرا توجیه می کنند خود قدم مثبتی است
اصولا استفاده از موجوداتی مانند سوسک توهین امیز است فرقی هم نم یکند در کدام ملتی و بر علیه چه کسی استفاده شود. و نصداق کسترش فرهنگ نفرت و کینه هست
کارتونیست مذکور می داند که دولتهای غیر دموکرات که به این مسائل اهمیت نمی دهند و تنها مردم ان کشورها هستند که مورد تحقیر قرار می گیرند.

خوشبختانه ما د رکشور ازادی مانند کانادا زندکی می کنیم که اینگونه کارها جرم محسوب می شود.

در ضمن ما که متوجه نشدیم سوسک چه ربطی به خشونت دارد . حالا ماری و یا عقربی و یا رطیلی بود هم مفهو م خشونت و زیان را می رساندو هم اینکه به مردم توهین نمی شد.


د رمورد دوستی که در مورد امریکا و شعارهای ان می نویسد باید گفت مردم عادی که کارتون نمی کشند . سیاست هیئت حاکمه است.

در هر حال در عین احترام به ازادی بیان در غرب باید مرز بین توهین و گسترش نفرت را متوجه شد اکر وافعا می خواهیم اکاهی رسانی کنیم و از خشونت دوری کنیم.

متاسفانه در ادبیات نژاد پرستان امریکا در مورد استفاده از سوسک علیه سیاه پوستان کم نبوده است .

در هر حال باید مانند طرفداران اسرائیل در امریکا و کانادا در قبال مسائلی که علیه مردم ایران هست اعتراض منطقی کرد .البته بدلیل اینکه فعلا جامعه ایرانی در این دو کشور از نظر اقتصادی چندان تاثیر گذار نیست که اثر انی داشته باشد ولی این اعتراضات تاثیر دراز مدت دارد و هم اموزشی به خودمان می دهد که در قبال مطالب و کارتونهای داخل کشور که دیگر قومها و کشورها را مسخره می کند هشیارانه تر و مسولانه تر عمل کنیم.

شاد باشید

سعید سلطانپور
روزنامه نکار و فعال حقوق بشر
تورنتو
www.kanoun-e-bayan.blogspot.com
www.politicofcanada.blogspot.com

-- سعید سلطا نپور ، Sep 9, 2007 در ساعت 11:40 PM

خب با تصویری که حکومت ایران هر روز از ایران و ایرانی ارائه می کند و حمایتی که بخش بزرگی از مردم ایران از حکومت می کند ، یعنی صندوق های رای اش را سر بزنگاه پر رای می کند ، در راهپیمایی های فرمایشی و رسمی شرکت می کند و .... و از سوی دیگر حکومت به راست یا دروغ و با انواع حیله های سیاسی و هنری و تصویری وانمود می کند که اکثریت مردم با ما هستند و از قضا صدایی هم از آن گروه مخالف خاموش در نمی آید ، شاید حق با کاریکاتوریست بیچاره باشد . شاید اگر ما هم جای او بودیم بین مردم و حکومت ایران هیچ فرقی نمی دیدیم . اصلن چه دلیلی دارد او بین مردم و حکومت تفاوتی قائل شود وقتی تمام نشانه ها حکایت از همراهی و همنوایی مردم و حکومت دارد ؟ بله این ها ثمرات زیستن در جمهوری اسلامی است . همین است که هست . خون باید خورد و دم بر نیاورد .

-- شهرام عدیلی پور ، Sep 9, 2007 در ساعت 11:40 PM

خدا وکیلی حق دارند. ندارند؟!

-- صبا ، Sep 9, 2007 در ساعت 11:40 PM

جناب نیک آهنگ! چرا به ایشان نفرمودید که اگر نگران صلح و ازادی است و می خواهد توجه مخاطبان خود را به سرچشمه مشکلات خاورمیانه و عامل اصلی زورگویی و تجاوز و حامی دیکتاتورهای دیروز و امروز در جهان جلب کند، چرا به آمریکا فکر نکرده است. خدا که در افکار و اندیشه خیلی ها رنگ باخته، حداقل آنچه را که رسالت هنرمندی و وظیفه اومانستی می نامند در نظر بگیرند و بگیرید و وجدان خود را داور قرار بدهید و بگوییید کدام کشور از رژیم آپاتاید آفریقای جنوبی، اسرائیل، حکومتهای کودتا ودیکتاتوری در آرزانتین، ترکیه، ایران، کشورهای عربی و افریقایی حمایت می کرد چه کسی حامی صدام و حکومت طالبان دو نماد خشونت و جهل در منطقه بود.

حکومت ایران؟ یا آمریکا؟ دشمنان آنها کی بود؟ ایران یا آمریکا؟ چه کسی از دشمنان آنها حمایت می کرد؟ ایران یا آمریکا؟ اکنون مردم جهان و مردم عراق و آفغانستان کدام کشور را اشغالگر این دو کشور می دانند؟ مگر القاعده و طالبان هم اکنون به علت حمایت ایران از دولتهای تشکیل شده در افغانستان و عراق ایرانیها را دشمن خود اعلام نکرده اند و به قتل عام شیعیان نمی پردازند؟ آیا آنها که در منطقه خشونت را نه فقط ترویج که اعمال می کنند ایرانی هستند یا از ایران می روند؟ مگر نه این است که 80 درصد از جنگجویان ضد حکومتی در عراق و افغانستان از عربستان، اردون، مصر و پاکستان نیستند که دوستان و متحدان نزدیک آمریکا می باشند؟ راستی چند نفر از ایرانیها را تاکنون در میان ایین لشکر تروریستها گرفته اند؟ پس چگونه ایران لانه این سوسکها معرفی می شود و شما مرد غیور و روشن فکر ایرانی نیز ان را می پذیرید؟

شاید منطقی دارید بفرمائید ما هم بفهمیم. ایا صرف دشمنی با حکومت ایران برای این کج اندیشی و آدرس غلط دادن کافی است؟ آیا صرف این ادعا که فلان سلاحی که تروریستها استفاده می کنند قوی است پس ایران داده دلیل کافی است؟ ایا کشورهایی که خود تروریستها و پول آنها را تامین می کنند سلاح آنها را نمی توانند تامین کنند؟ فقط ایران می تواند؟موضع سیاسی شما در قبال حکومت ایران هر چه باشد مربوط به خود شماست، انشاله از ترجیح سیاسی شما برای سعادت ملت ایران سرچشمه می گیرد و قابل احترام است، ولی این دلیل نمی شود که بر ادعاهایی ضد ایرانی آنهم بر سر مسائلی که با منافع ملی وتاریخی ارتباط دارد، صحه بگذارید. درگیریهای روزمره می گذرد و برخوردهای افراد و اشخاص با آنها باقی می ماند. اینده گان فارغ از حب وبغض های سیاسی امروز در خصوص مواضع و دیدگاههای هنرمندان قضاوت خواهند کرد حتی فرزندانشان. پس قدر خود را بدانید.

-------------------------

دوست عزیز،
ما به عنوان رسانه قرار نیست با افراد برخورد ایدئولوژیک بکینم. یک گفتگوی کوتاه می‌تواند نگاه ایشان را به شنونده و خواننده منعکس کند. اگر توانسته باشیم شما را با دیدگاه ایشان آشنا کرده باشیم، وظیفه اطلاع‌رسانی‌مان انجام شده.

-- آذری ، Sep 9, 2007 در ساعت 11:40 PM

agaye kosar vagti ke be azarihaye hamvatan tohin mishavad ,shoma an ra fagat yek karikator mibinid ,fagat yek karikator, amma vagti nobat be iran miresad yani nobat be shoma miresad , in digar fagat yek karikator nist , sharafe mast, roohe mast.
----------------------

دوست عزیز: اولا من به عنوان کاریکاتوریست، وقتی کاریکاتور سوسک روزنامه ایران را دیدم، از آن انتقاد کردم، ولی به هیچ عنوان نوع برخورد انجام شده با آن را نه منطقی می‌دانم و نه عقلانی.

آذربایجان ایران، جزوی از ایران است و آذری ایرانی، ایرانی. اگر به هر ایرانی چه کرد، چه لر، چه آذری، چه عرب ایرانی اهانت شود، به کل ایران اهانت شده. ولی وقتی کار را به قوم‌گرایی بکشانیم، اتحاد میان اقوام ایرانی را از بین برده‌‌ایم.

-- anita ، Sep 9, 2007 در ساعت 11:40 PM

اگرکاریکارتوریست با روحانیون افراطی و بازوی نظامی آنان یعنی سپاه مشکلی دارد میتوانست آنرا بشکل دیگری بیان کند . توهین به تمامیت ایران قابل قبول نیست . دنیا این بی فرهنگی و بی تمدنی شخص کاریکارتوریست را نکوهش می کند و ایرانیان سراسر جهان بیشتر

-- مهر داد رامش ، Sep 9, 2007 در ساعت 11:40 PM

Where is your capacity? n
Where is your creativity? n
Reply him in his way? n
It's just a Cartoon. So, let him know in contrary by a Cartoon. Don't blame him. Look at yourself. Let him know how much is your capacity & creativity!!! n

-- A Friend ، Sep 9, 2007 در ساعت 11:40 PM

dar taeid goftehaye aga mehrdad mikham in nekte ra ham eslah konan ke ma gomi be nam azari irani nadarim in harf khodesh jali ast va tuhin be ye gomi ke sahme bozorgi dar tarikhe vataneman iran aziz darn va anham turkaye azarbayjani ya haman azar baijaniha.lotfan baraye ye gomi esme jali nazaerim

-- بدون نام ، Sep 9, 2007 در ساعت 11:40 PM

اقای کوثر: اینکه روز روشن ادعا کنید که شما از توهین به ترک های ایران--- چیز من در آوردی به نام ملت آذری وجود ندارد--- انتقاد کردید ولی مخالف قوم گرایی هستید بزرگترین توهین به شعور انسان هاست. \

برای اینکه اگر قوم گرایی و تجزیه طلبی نا شایست باشد قوم فارس اینکار را بیش از هشتاد ساله که به اجرا در آورده. اگر شما مخالف بالکانیزشن ایران هستید--- که من خودم شدیدا مخالفش هستم--- کی و کجا به ظلمی که به بچه آذربایجانی میشه اعتراض کرده اید.؟ اگر شما راست می گویی بیائید و چند سالی در مدارستان به جای فارسی به بچه هایتان ترکی یاد دهید. آنوقت است که من مانندی به صداقت تان اصمینان می کنیم.

سخنان شما مصداق آن مثلی است که می گوید." پول جیب من مال من و پول جیب شما هم مال من." و یا همه ایرانی هستیم ولی فارس ها ایرانی تر. یادتان نرود که آن روشفکر یوگسلاوی و یا عراقی که دهه ها در مقابل تبعض های دولت شان بر علیه ملت های سرکوب شده شان سکوت را اختیار کردند به اندازه میلوشویچ و صدام گناهکارند. از روشنفکران و ملت ترک یاد بگیرید که در قتل یه روزنامه نگار ارمنی هزاران هزار به خیابانها ریخته و آن قتل را محکوم کردند. شما و شرکایتان کی و کجا از حقوق خدا دادی و قانونی ما دفاع کرده اید.؟

پش در فردای بالکانیزشن ایران خودتان را کنار کشیده و بی گناه نه انگارید. قرن 21 قرن بیداری ملت های بدون دولته که ارزانترین راه حل فقط و فقط گردن نهادن به خواسته و حقوق شان می باشد. در حالیکه ترکیه هر روز مسائل اش را حل کرده و چهار نعل به سوی توسعه و عدالت و ازادی و کاهش اصطکاک های داخلی به پیش می تازد قطار ایرانی بدون ترمز و دنده عقب با حد اکثر سرعت به طرف دره نابودی شیرجه بر داشته است. شما روشنفکران فارس هم به جای داد کشیدن به سر و بیدار کردن کاپتان بهش داروهای خواب آور پیش نهاد می کنید.

-- سهند ، Sep 9, 2007 در ساعت 11:40 PM

دمش گرم. حقیقت رو گفته خوب، مگه نه؟ مگه سپاهیون نیروی قدس از سوسک بیشترند؟!

-- گردآفرید ، Sep 10, 2007 در ساعت 11:40 PM

دلم گرفت!!!!!!!!!!!!!!!!

-- فرزانه ، Sep 10, 2007 در ساعت 11:40 PM

باید گفت که آقای مایکل رامیرز کاملا حق دارد و به خوبی تروریستی بودن دولت جمهوری اسلامی را نشان داده و هیچ شک و شبهه ای هم در این مورد وجود ندارد.

-- رضا ، Sep 10, 2007 در ساعت 11:40 PM

Ramirez ... khord.A more accurate cartoon would be america as a sewer and the US military installations around the world as cock roaches

-- wagram ، Sep 10, 2007 در ساعت 11:40 PM

اقاي معماريان تا وقتي كه امثال شما با ايراني مسلمان به عنوان ادم درجه چندم كه هويتي در دنياندارد برخود مي كنيد وضع همين است تا وقتي عشق امريكا در وجود شماها شعله مي كشد به بخاري از شماها نمي توان اميدواربود چشمانتان كور است روشنايي ان پول ان هم به دلار است حداقل كتاب غرب زدگي جلال را يك ديگر بخوان .پيشرفت در دنيا فوتي نيست كور كه نيستي پيوند نخاع در اين مملكت راه افتاد خودمان هواپيما وموتور ملي ساختيم راه ساختيم خودمان فكر مي كنيم اگر هم اشتباه مي كنيم بر طرف مي شود .حزب الله صاحب رهبر .نيرو .وعقيده پاك است .مردم عاقل بالغ هستند وامثال شما نمي توانيد عقل مردم را بدزديد

-- علي ، Sep 11, 2007 در ساعت 11:40 PM

عقل سلیم دز این کاریکاتور توهینی به "مردم" ایران نمی بینه! از تجمع سوسکها در اطراف فلسطین و لبنان و سوریه کاملا میشه مفهوم کاریکاتور رو برداشت کرد! به عقیده ی من کاملا واضحه که مقصود نشون دادن اعمال موزیانه ی سیاسیون ایرانیست و کوچکترین ارتباطی به مردم ایران ندارد!

-- یه ایرانی ، Sep 14, 2007 در ساعت 11:40 PM

نمی دونم چرا بعضیها فکر می کنند بچه های سپاه و کسانی که الان تو ایران حکومت می کنند از کره ماه اومدن .
آقاجون همه اینها ایرانیند عرب و ترک و لر و بلوچ و ترکمن و فارس کنار هم دارند چرخهای این مملکت می چرخونند. ارمنی و کلیمی و زرتشتی و شیعه و سنی قبل از هر چیز ایرانیند
دوست آذری من که فریفته توطئه قدیمی انگلیس شدی و با عشق از ترکیه تمجید می کنی .برو ببین اصل و ریشت ترکه یا ایرانی..
مگه زردشت از آذربایجان برنخواست؟
برادر من آذریها از قدیمی ترین اقوام ایرانی هستند. مگر بابک خرمدین که دم از زنده کردن فرهنگ ایران باستان می زد آذری نبود .
اصل هر کدوم از آمریکاییها رو که در بیارید هر کدوم از یه جایی از کره زمین به اونجا مهاجرت کردند ولی الان به پرچمشون افتخار می کنند و روی اون قسم می خورند
حالا ما با بیش از 2500 سال تمدن اثبات شده نشتیم و می گیم من ترکم و تو لری و اون فارسه .. ایرانی بودن لیاقت می خواد . غیرت می خواد.چو ایران نباشد تن من مباد..
هیچ می دونستین اگه همین سپاه قدس نبود این جنایتکارا قبل از عراق و افغانستان ایران رو به خرابه تبدیل می کردند.
از عراق درس عبرت نگرفتید؟
وقتی دشمن تو خاکتون وارد بشه واستون دسته گل نمیاره , اون موقع جون و ناموستون دست اونه
مگه بچه های سپاه واسه چی جونشون گذاشتن کف دستشون و مردونه دارند با این نامردا می جنگند؟ دنبال پولند؟ لابد واسه اون دنیا...
نه برادر من غیرت دارند , از ناموس من و شما دفاع می کنند
اینا از کره ماه نیومدند,بچه های همین مملکتند
اتفاقا" کاریکاتور جالبیه , داره می گه تو ایران دیگه سوسکها جایی ندارند دارن میرن بیرون سراغ منجلاب شرق و غرب , آخه ذات سوسک اینه , جای تمیز نمی تونه زندگی کنه

-- حسین فرازمند ، Sep 22, 2007 در ساعت 11:40 PM