رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۹ شهریور ۱۳۸۶
گفت و گو با فیروزه آغداشلو، میر گالری" آرتا" در تورنتو

دشواری های "گالری" داری در مهاجرت!

محمد تاج دولتی
toronto@radiozamaneh.com

فایل صوتی گفتگو

یکی از مشکلات هنرمندان ایرانی مهاجر این است که نمی‌توانند آثار خود را به علاقمندان هنرشان عرضه کنند و مثل تقریبا همه ِ هنرمندان دیگر، هنرشان منبع اصلی درآمد ِ زندگی‌شان باشد.

عرضه و فروش آثار هنری، از نقاشی و موسیقی گرفته تا مجسمه و عکس و دیگر آفرینش‌ها، برای بیشتر هنرمندان ایرانی در جامعه مهاجرت کاری بسیار دشوار است. بویژه که ناخواسته، شرایط زندگی اجتماعی و سیاسی در جامعه مادر هم نقش منفی و گاه تعیین کننده ای در ناموفق بودن تلاش‌ها داشته باشد.



در همه ِ جامعه ها، از جمله جامعه کنونی ایران، گالری های هنری محل اصلی عرضه و فروش آثار هنرمندان هنرهای تجسمی ست در حالیکه بسیاری از هنرمندان ایرانی مهاجر، از جمله گروهی که در کانادا زندگی می‌کنند، از چنین امکانی محروم‌اند و اغلب خانه های‌شان موزه خلاقیت‌های هنری آنهاست و هزینه‌های گذران زندگی را از مشاغل دیگر تامین می‌کنند.

با اینکه نزدیک به سه دهه از آغاز مهاجرت ایرانیان به کانادا می‌گذرد و بیشتر آنها در بزرگشهر تورنتو ساکن‌اند و تعداد زیادی از هنرمندان ایرانی هم در میان‌شان هستند، از چند سال پیش فقط یک گالری هنری با مدیریت ایرانی در شهر تورنتو آغاز به کار کرده و همچنان به فعالیت‌اش ادامه می‌دهد. گالری" آرتا" را فیروزه آغداشلو در محله‌ای که بیشتر گالری‌های هنری در آنجا قرار دارد تاسیس کرده و اداره آنرا به عهده دارد. در بعدازظهر یکشنبه‌ای گرم و دم دار به گالری" آرتا" رفتم تا با فیروزه آغداشلو از دشواری های اداره یک گالری، از علاقه ایرانیان به خرید آثار هنری و مسائلی در این رابطه گفت و گو کنیم.

Share/Save/Bookmark