رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۳ مرداد ۱۳۸۶
مجله محیط زیست

مدیترانه، آلوده‌ترین دریای دنیاست!

محمد تاج دولتی
toronto@radiozamaneh.com

گوش دهید و دریافت کنید

دریای مدیترانه که بسیاری از مردم دنیا آرزو دارند روزی در سواحل لاجوردی آن گردش یا شنا کنند، آلوده ترین دریای کره زمین شناخته شده است. بر اساس دو گزارش تحقیقی چاپ شده در روزنامه اسپانیایی " ال پائیس"، عبور ۳۰ درصد از کشتی های تجاری جهان و حضور بیش از ۱۵۰ میلیون تن ساکنان کشورهای ساحلی این دریا باعث شده تا سواحل لاجوردی مدیترانه جای مناسبی برای شنا کردن نباشد. بر اساس نتایج گزارش‌های تحقیقی در باره وضعیت بهداشتی و پاکیزگی دریای مدیترانه، کسانی که در این روزهای بسیار گرم و طولانی تابستان در جنوب اروپا تن به آب‌های مدیترانه می‌زنند بدون شک با تکه های کوچک و بزرگ زباله‌های شناور در سواحل مدیترانه روبرو می‌شوند، به طوری که در برخی نقاط در هر متر مربع از سطح آب بیش از ۳۳ تکه از ضایعات مختلف مثل چوب و پلاستیک مشاهده می‌شود.

زندگی در شهرها و خطر میدان های مغناطیسی

زندگی در شهرها و محیط‌های پیشرفته و انباشته از پدیده‌های تکنولوژی در کنار آسایشی که دارد، عواقب ناگواری هم دارد که بی‌توجهی به آنها گاه هزینه‌های بسیار و جبران ناپذیری برای انسان‌ها بوجود می‌آورد. روزنامه انگلیسی و معتبر "ایندیپندنت"، در هفته گذشته خلاصه گزارشی را چاپ کرد که توسط پژوهشگران کالج سلطنتی لندن تهیه شده و با آمار و ارقام معتبر ثابت شده که میدان های مغناطیسی که توسط کامپیوترها، تلویزیون‌ها، آنتن‌های تلفن‌های همراه و دیگر وسایل مخابراتی و ارتباطی در محیط زندگی شهرنشینان ایجاد می‌شود، یکی از عوامل بروز بیماری‌های تنفسی مثل آسم است. بر اساس این گزارش میدان‌های مغناطیسی ذرات بسیار ریز میکروسکوپی در هوا پخش می‌کند که این ذرات با بار الکتریکی، هنگام تنفس به راحتی جذب بافت‌های ریه‌ها می‌شود و عفونت‌های گوناگون بوجود می‌آورد. با اینکه از سال های ۱۹۵۰، متخصصان فرضیه مضر بودن میدان های مغناطیسی برای سلامت انسان‌ها را مطرح کرده بودند، نخستین بار است که یک تحقیق با اسناد و شواهد غیرقابل انکار در باره این مسئله انجام شده است.

خطر آلودگی محیط زیست بر رشد کودکان و نوجوانان

سازمان بهداشت جهانی این هفته گزارشی منتشر کرد که بر اساس آن شرایط محیط زیست بیشترین تاثیر را بر زندگی کودکان و نوجوانان و روند رشد آنها می‌گذارد. آلودگی‌های هوا و آب، مواد شیمیائی موجود در محصولات غذایی و میزان سرب موجود در زمین متابولیسم کودکان و نوجوانان را دچار اختلال می کند.

در تهیه این گزارش تحقیقی۲۴ متخصص از ۱۸ کشور جهان شرکت داشته‌اند و نتیجه گیری کرده‌اند که وضعیت رشد کودکان و نوجوانان در مناطق فقیرنشین جهان وخیم تر است، چون علاوه بر آلودگی های موجود در همه جای جهان، سوء تغذیه و عدم مراقبت و بی سرپرستی هم وجود دارد. در این گزارش آمده که کودکان و نوجوانان از آن جهت در برابر آلودگی های محیط زیست آسیب پذیرترند چون اندام های تنفسی آنها هنوز کاملا رشد نکرده و در برابر یک نوع و یک میزان آلودگی نمی توانن مانند بزرگسالان مقاومت کنند.

شما هم هنگام کار چرت می‌زنید؟

اگر شما هم هنگام کار پلک‌هایتان سنگینی می‌کند زیاد نگران نباشید چون خیلی‌های دیگر هم همین مشکل را دارند و در ساعات کار مدام خواب‌شان می‌گیرد . مثلا" یک پنجم انگلیسی‌ها در ساعات کار مدام چرت می‌زنند و این مشکل باعث شده تا در سال حدود ۶۸ میلیارد لیره استرلینگ به انگلستان خسارت وارد شود.

خانمها "آلیسون پروکتور" و "کاترین بی لینگز"، متخصصان خواب در بیمارستان دانشگاهی "شیفیلد" گفته‌اند انگلستان خیلی وقت صرف کرده تا متوجه شود چرت زدن مردم هنگام کار چقدر برزندگی مردم و کشور اثر نامطلوب می‌گذارد.

این دو خانم متخصص خواب به این نتیجه رسیده‌اند که مهمترین دلیل چرت زن مردم هنگام کار چاقی مفرط است چون باعث می شود به ریه‌ها اکسیژن به حدکافی نرسد و افراد سیستم خواب‌شان بهم می‌ریزد. در نتیجه شب‌ها دچار بی‌خوابی می‌شوند و روزها سرکار چرت می‌زنند. اگر چه برخی افراد لاغر هم همین مشکل را دارند ولی عامل اصلی خواب آلودگی نرسیدن اکسیژن کافی به بدن است. به عقیده خانمها "آلیسون" و "کاترین"، اگر خواب آلودگی بیشتر آدمها فقط ضرر اقتصادی دارد، این مشکل در برخی افراد که کارهای مهمی مثل رانندگی قطار، اتوبوس ووسایل نقلیه سنگین را بعهده دارند ممکن است فاجعه آفرین باشد. بر اساس آخرین آمار بیست در صد از حوادث رانندگی در جاده های انگلستان بر اثر چرت زدن پشت فرمان رخ می‌دهد و باید مطمئن شد که رانندگان بر اساس نیاز بدنشان دست کم شش و نیم تا هشت و نیم ساعت در شبانه روز خواب راحت داشته باشند تا هم حواس‌شان جمع باشد، هم توانایی کار داشته باشند و هم اخلاق خوبی داشته باشند. البته این دو متخصص خواب نگفته‌اند که در نقاطی که بر اثر آلودگی شدید محیط زیست اکسیژن به حد کافی وجود ندارد تکلیف چیست؟

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

Thanx in advanced for your effort for this part but seems to me that these news are extracted from bunch of low level phoney and chicky newspaper/magazine! Is this really the most that Zamaneh can provide for it's "MOHIT-E-ZIST" news. I would suggest to find a better category for this sort of reading! Best regards

-- Babak ، Aug 14, 2007 در ساعت 12:06 PM