رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۷ شهریور ۱۳۸۶

سیستم آموزشی کانادا و ایرانیان مهاجر

گوش دهید و دریافت کنید


"از دست سیستم مرد سالاری و پدرسالاری در ایران فرار کردیم و آمدیم کانادا گرفتار بچه سالاری شدیم ."

" در کانادا به بچه‌ها نمی‌شه گفت بالای چشم‌تان ابروست ". " بچه‌ها در کانادا آنقدر آزادند که همه کار می‌کنند جز درس خواندن." " اولین چیزی که در مدرسه به بچه ها یاد می‌دهند این است که اگر پدر و مادر دعوات کردند به پلیس زنگ بزن."


اینها برخی از دغدغه‌های پدر و مادرهایی است که با کلی امید و آرزو به کانادا مهاجرت کرده‌اند و وقتی با سیستم و مقررات آموزشی این کشور روبرو شده‌اند به شدت نگران شده و گله دارند. واقعیت این است که مهاجرت به کشوری مثل کانادا در کنار همه مزایایی که برای بسیاری از مهاجران دارد، بسیار نگرانی‌ها هم ایجاد می‌کند که بیشتر ناشی از تفاوت‌های فرهنگی و سیستم آموزشی است که در کشوری مثل ایران با کشوری مثل کانادا وجود دارد و تطبیق و هماهنگی فرهنگی کاری است که باید از همان روزهای نخست مهاجرت آغاز شود و این کار هم میسر نیست مگر اینکه سازمان ها و نهادهای فعال در مسائل اجتماعی و آموزشی با ارائه اطلاعات روشن و مفید به مهاجران تازه وارد کمک کنند تا به اصطلاح زودتر جا بیفتند. اگر چه این روند برای برخی افراد و خانواده‌ها سال‌ها طول می‌کشد و برخی هم هرگز تن به پذیرش و تطبیق با شرایط و مقررات جامعه‌ای که به آن مهاجرت کرده‌اند نمی‌دهند.

چند روز پیش در تورنتو سمیناری برگزارشد برای خانواده های تازه وارد ایرانی به کانادا برای آشنایی با سیستم آموزشی مدارس و دبیرستان‌های انتاریو که تعدادی از مددکاران اجتماعی و مشاوران آموزشی و ده‌ها نفر از خانواده‌های ایرانی به همراه فرزندان‌شان در آن شرکت داشتند

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

این مقاله را گوش ندادم فقط خواندم. عجب مقاله ی خوبی جهات روشنگری فرهنگ ایرانی البته. این حرف قبلا زیاد شنیده شده است . خب برگردند به همان سیستم اموزشی مزخرفی که در ان پرورده شده اند بجه هایشان را بپرورند. هنووز ایرانیان نفهمیده اند اگر کانادا و اروپا مزیتی بر ایران دارد فقط بخاطر سیستم اموزشیی است که هنوز فرهنگ ایرانی و مسخ شدگانش حتی نمیتوانند درکش کنند.و اگر فرهنگی دارد مبنی بر اموزش ان است.

-- بدون نام ، Aug 1, 2007 در ساعت 09:37 PM

کدام سيستم مزخرف؟
آقا يا خانم بدون نام، اين سيستم مزخرفی که شما از اون اسم میبريد همان سيستم مزخرفی است که آیرانيان بواسطه اون ميان کانادا و يا آمريکا و کاره ای میشن در صورتی که بچه های همين ايرانیها وقتی با سيستم مورد علاقه شما که همون سيستم آموزشی و تحصيلی و بجه سالاری کانادا یا آمريکاست هيچ پخی نميشنو پس اول فکر کن بعد حرف بزن.

-- بابک نيک فال ، Aug 29, 2007 در ساعت 09:37 PM