رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳۱ تیر ۱۳۸۶
مجله محیط زیست

زندگی در شهرهای صنعتی سرطان زاست!

محمد تاج دولتی
toronto@radiozamaneh.com

گوش دهید و دریافت کنید

شکل های مختلف آلودگی محیط زیست کم کم تئوری های مربوط به رابطه مستقیم برخی از انواع بیماری سرطان با محیط زیست را جدی تر کرده است. مقامات شهر" گلادستون" در ایالت " کوئینزلند" در استرالیا تحقیقی را آغاز کرده‌اند درباره ِ رابطه ای که ممکن است میان درصد بالای ابتلا به بیماری سرطان خون و لنف در میان افراد ساکن این شهر با تعداد کارخانه‌های صنعتی که محیط زیست مردم را آلوده کرده‌اند وجود داشته باشد. در سال های اخیر تعداد افرادی که در شهر "گلادستون" به بیماری سرطان خون و لنف مبتلا شده‌اند، بیش از دو برابر تعداد افراد مبتلا به این بیماری‌ها در نقاط دیگر استرالیاست و از طرف دیگر تعداد کارخانه های صنعتی آلومینیوم سازی، تولید سیمان و نیروگاه های تولید برق باعث شده تا هوای این شهر هم آلوده‌تر از شهرهای دیگر استرالیا باشد.

"سندروم" ساختمان!

در مقاله‌ای علمی که توسط تعدادی از پژوهشگران نروژی تهیه و منتشر شده، مشخص شده که زنان بیشتر از مردان نسبت به شرایط و فضای ساختمانی که درآن کار می‌کنند واکنش نشان می‌دهند. در این تحقیق، ۱۷۳ زن و مرد در چهار ساختمان دانشگاهی مورد پرسش قرارگرفته‌اند و سپس با آزمایش خون این افراد مشخص شده که زنان نسبت به آنچه که "سندروم" ساختمان گفته می‌شود، حساس ترند. درجه حرارت فضای داخل ساختمان، سرعت حرکت هوا، رطوبت نسبی و میزان گازکربنیک مواردی بوده که زنان و مردان نسبت به آنها مورد آزمایش قرارگرفته‌اند. بیشتر زن هایی که سوژه این تحقیق بوده‌اند، شکایت کرده‌اند که شرایط محیط کار آنها را بیشتر دچار ناراحتی‌های جسمی می‌کند، در حالیکه مردها شکایت کرده اند که سرعت حرکت هوا در محل کار و میزان رطوبت آنها را از نظر روانی آزار می‌دهد.

بی توجهی اطریش به حفظ محیط زیست

سازمان جهانی صلح سبز، از کشور اطریش خواسته که به مناسبت برگزاری مسابقات فوتبال قهرمانی اروپا در سال آینده در این کشور، قهرمان محیط زیست اروپا هم بشود. "اروین مه یر" کارشناس محیط زیست و از مقامات "گرین پیس" اطریش گفته است ما امیدواریم سال آینده یکی از بهترین تیم‌های فوتبال را در مسابقات قهرمانی اروپا داشته باشیم و این فرصت بسیار خوبی ست که به دیگر کشورهای اروپایی نشان بدهیم در زمینه حفظ محیط زیست هم می توانیم از بهترین ها باشیم. آقای "مه یر" گفته دولت اطریش می تواند همان اقداماتی را انجام دهد که خانم "آنگلا مرکل" صدراعظم آلمان و "آرنولد شوارتزنگر" فرماندار کالیفرنیا برای محیط زیست کرده‌اند.

در میان ۲۵ کشور اتحادیه اروپا، کشور اطریش از نظر توجه به محیط زیست در رده بیستم قرار دارد و نه تنها توجهی به پروتکل کیوتو برای کاهش میزان گازهای گلخانه ای ندارد، بلکه در جهت افزایش این گازها حرکت می کند.

سازمان صلح سبز دولت اطریش را در 11 مورد در زمینه بی توجهی به حفظ محیط زیست مواخذه کرده است.

آثار مخرب سوخت "سبز" !

موضوع جایگزین کردن سوخت‌های فسیلی مثل گاز، ذغال و نفت با سوخت های به اصطلاح "سبز"، که منشاء گیاهی دارند، کم کم به مسئله پیچیده ای تبدیل می شود. مدتی است در کشورهای اروپایی بر سر استفاده از سوخت های منشاء گیاهی مثل روغنی که از دانه‌های "سویا" تهیه می‌شود یا "روغن نخل" یا " اتانول"، که از چوب های جنگلی مناطق حاره بدست می آید رقابتی بوجود آمده که اگر چه با بهانه و هدف تولید کمتر گازهای گلخانه‌ای صورت می‌گیرد، اما از طرف دیگر نابودی جنگل‌ها را گسترش می‌دهد، که ضرر زیست محیطی آن هیچ کمتر از افزایش گازهای گلخانه ای نیست. آقای "مایکل هارت موت" آلمانی که در سال۱۹۸۸ برنده جایزه نوبل شیمی شده بود، اخیرا اعلام کرده، علاقه و توجه شدید آلمانی ها در مورد استفاده از سوخت‌هایی که منشاء گیاهی دارند، محیط زیست کشورهای در حال توسعه را بکلی از بین خواهد برد. کشورهای برزیل، اندونزی و برخی از کشورهای آفریقایی به تولید سوخت با استفاده از منابع جنگلی بسیار توجه دارند و آنرا منبع بسیار خوبی برای صادرات و کسب درآمد قرار داده اند، در حالیکه توجه ندارند نابودی جنگل ها چه مشکلاتی در آینده برایشان ایجاد خواهد کرد. اتحادیه اروپا پیش بینی کرده که تا سال ۲۰۲۰ دست کم ده درصد از سوخت مورد نیاز بخش حمل و نقل کشورهای اروپایی از منابع سوخت سبز تامین خواهد شد.

در همین زمینه انتشار یک گزارش مشترک تهیه شده توسط اتحادیه اروپا و سازمان "گرین پیس" حاکی ست که اگر در سطح جهانی سالانه ۲۲ میلیارد دلار در زمینه تولید انرژی های جایگزین سرمایه گذاری شود، تا سال ۲۰۵۰ شصت درصد از میزان تولید گازکربنیک کاسته خواهد شد.

در این گزارش تاکید شده که کاهش مصرف سوخت های فسیلی (گاز، نفت و ذغال) و سرمایه گذاری کمتر در زمینه تولید انرژی های آلوده کننده چون ذغال یا انرژی اتمی می تواند سالانه حدود ۲۰۰ میلیارد دلار صرفه جویی ایجاد کند.

تعدا گاو و گوسفندهای دنیا چقدر است؟

آمارهای سازمان های بین المللی در باره تعداد انسان ها حاکی ست که حدود کمی بیش از ۶ میلیارد انسان روی کره زمین زندگی می کنند، اما کمتر شنیده ایم که تعداد حیواناتی که عموما انسان ها از آنها برای تغذیه استفاده می کنند، چقدر است. براساس آخرین آمارها تعداد گاو و گوسفندهای موجود در کشورهای دنیا بیش از ۱ میلیارد و۳۰۰ میلیون راس است که تقریبا 32 درصد آنها در کشورهای آسیایی هستند. حدود 1 میلیارد خوک در دنیا وجود دارد که دوسوم آنها در آسیا هستند.۸۰۰ میلیون بز در دنیا هست که ۷۰ درصد آنها در کشورهای آسیایی، بویژه در منطقه خاورمیانه هستند و تعداد مرغ و خروس های دنیا نزدیک به 17 میلیارد است که نیمی از آنها در آسیا و یک چهارم در کشورهای آمریکای لاتین قرار دارند

Share/Save/Bookmark