رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۷ تیر ۱۳۸۶
گفتگوی اختصاصی با ناشر دانمارکی کاریکاتورهای پیامبر اسلام

و اما کاریکاتورهای دانمارکی

نیک‌آهنگ کوثر
toronto@radiozamaneh.com

گفتگوی کامل را اینجا بشنوید

شاید هیچگاه فکرش را هم نمی‌کردم که با کسی که ناشر کاریکاتورهای پیامبر اسلام بوده در یک جا بنشینم و بحث کنیم، بحثی که از تلویزیون سی-سپن آمریکا پخش شود و رفقایم در غرب آمریکا خبردار شوند که من آمریکا هستم و چرا پیش آنها نمی‌روم و ...

اتفاق اولیه خیلی ساده نبود. یک نویسنده کتاب کودکان در دانمارک کاتبی در باره پیامبر اسلام کشیده بود و کسی جرات نمی‌کرد برایش تصویرسازی کند.

روزنامه یلاندر پستن تصمیم گرفت که این موضوع را زیر سوال ببرد و به کارتونیست‌های دانمارکی سفارش کاری داد که ماه‌ها بعد عامل بحران در بعضی از کشورهای اسلامی شد.

فلمینگ رز دبیر فرهنگی روزنامه از کارتونیست ها خواسته بود نظرشان در باره پیامبر اسلام را به صورت کاریکاتوری بیان کنند.


در جلسه روز پنجشنبه پنجم جولای، هر کدام از اعضای پنل، جو سابو که زمانی سردبیر تخصصی‌ترین نشریه طنز تصویری بود، فلمینگ رز، دبیر روزنامه دانمارکی ناشر کاریکاتورهای دردسرساز و من، عضو هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق کارتونیست‌ها که البته همه انتظار داشتند از دانمارکی‌ دفاع کنم و دماغ‌شان اندکی سوخت حضور داشتیم.

بعد از جلسه با فلمینگ قرار مصاحبه‌ای گذاشتم که دو ساعت به طول انجامید و میکروفون هم اواخرش داغ کرد! انگار میکروفون هم به کاریکاتورهای دانمارکی حساسیت داشت!

خلاصه گفتگویی پینگ پونگی شد که گاهی صدای فلمینگ در آورد. آخرش مانده بود که آیا دوباره چنین کاری خواهد کرد یانه. می‌گفت اگر بگوید نه، میدان داده به تمام تندروانی که کارتونیست‌های دانمارکی را تهدید کرده‌اند و عمل گردن نهاده به فشار، و اگر بگوید آری، یعنی آدمی است خودرای و همه او را بدذات خواهند دانست.

Flemming Rose and Nik Kowsar
Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

در ضمن، براي بحث خوبي راجع به ماجراي کاريکاتورها و برانگيختي مسلمانان (محمدرضا نيکفر، سلاوي ژيژک، عبدالکريم لاهيجی، رانالد دوارکين و ديگران) به لينک زير رجوع کنيد:
http://www.nilgoon.org/articles/Nilgoon_Danish_Cartoons.html
/// عبدی کلانتری

-- عبدی کلانتری ، Jul 7, 2007 در ساعت 06:24 AM

اين يك موضوع تمام شده است. حالا چه اصراري كه مي خواهيد دوباره مطرحش كنيد؟

-- بدون نام ، Jul 7, 2007 در ساعت 06:24 AM

آرشیو عکس ایران
نگاهی از سر طنز به مکاره بازار سیاست (خرمگس)
http://akkksss.blogfa.com/

-- ali m ، Jul 9, 2007 در ساعت 06:24 AM

خيلي جالب بود.

-- مريم ، Jul 10, 2007 در ساعت 06:24 AM

چرا صفحه ایرانیان کانادارا به روز نمیکنید

-- متین ، Jul 18, 2007 در ساعت 06:24 AM