رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۷ تیر ۱۳۸۶
وضعیت مسلمانان مهاجر در کانادا

مسلمانان در غربت

فریبا صحرایی
toronto@radiozamaneh.com

گوش دهید و دریافت کنید

کنفرانس بین المللی مسلمانان در غربت چندی پیش به همت دو پژوهشگر و استاد ایرانی دانشگاه یورک دکتر هایده مغیثی و سعید رهنما در شهر تورنتو برگزار شد.

"مسلمانان در غربت" عنوان پرژه تحقیقاتی ۵ ساله‌ای است که توسط این استادان ایرانی و به همیاری گروه محققان آنها از حدود ۴ سال پیش شروع شده و هم اکنون مراحل نهایی خود را به پایان می‌برد. در این تحقیق وضعیت زندگی و چگونگی تطابق اجتماعی مسلمانان مهاجر و پناهنده در کشور کانادا ومناطقی چون انگلیس و ایران مورد مطالعه قرار گرفته است.

مطابق یافته‌های این پژوهش بر اساس سر شماری سال ۲۰۰۱ کانادا حدود ۶۰۰ هزار مسلمان در این کشور زندگی می‌کنند که آمار انها به طور چشمگیری نسبت به سال های قبل رو به رشد گذاشته است. این مطالعه اساسا چهار گروه مهاجران ایرانی، افغانی،پاکستانی و فلسطینی را در کانادا در بر گرفته است و یافته‌های آن نشانگر آن است که تعداد مسلمانان تحصیل کرده درکانادا تقریبا دو برابر نرخ ملی آن است، حال آن که نرخ بیکاری در بین مسلمانان به مراتب بالاتر از جمعیت غیر مسلمان در این کشور است. به طوری که بیکاری در بین مسلمانان حدود دو برایر نرخ بیکاری در بین سایرین است.

مسلمانان در این کشور از درآمد پایین تری نسبت به سایر گروه‌ها برخوردارند و با مشکلات اقتصادی و فقر دست و پنجه نرم می‌کنند.

در کنفرانس مسلمانان در غربت ، محققان از کشورهای مختلف به مدت سه روزگرد هم آمدند. این نشست بخشی از کار مطالعاتی ما بر روی مسلمانان در غربت است .

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

you can not say whoever was born in moslem family is moslem,why do you think you are talking behave of this amount of moslem people?

-- nouri ، Jun 28, 2007 در ساعت 11:34 AM