رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱ تیر ۱۳۸۶
مجله محیط زیست

گرمایش آب و هوا، مهمترین نگرانی مردم دنیاست!

محمد تاج دولتی
toronto@radiozamaneh.com

گوش دهید و دریافت کنید
مجله بین‌المللی محیط زیست با انجام یک نظرسنجی در ماه گذشته میان ۱۴ هزار نفر از شهروندان ۱۴ کشور: آفریقای جنوبی، آلمان، استرالیا، برزیل، چین، دانمارک، آمریکا، فرانسه، هند، ایتالیا، نروژ، هلند، انگلستان، و سوئد، تصویری از نگرانی های مردم این کشورها در زمینه مسائل محیط زیست منتشر کرد.

بر اساس نتایج این نظرسنجی، ۸۶ درصد از مردم این ۱۴ کشور معتقدند که دولت ها کارهای زیادی در زمینه مقابله با گرمایش آب و هوای کره زمین انجام نمی‌دهند. ۸۰ درصد عقیده دارند که لامپ های روشنایی معمولی بتدریج باید از بازار مصرف خارج شود و به جای آنها از لامپ های فلورسنت استفاده شود. ۸۰ درصد هم اعتقاد دارند تغییرات آب و هوا بر زندگی و سلامت نسل های آینده اثر خواهد گذاشت.

از جمله خواسته‌های زیست محیطی دیگر ِ مردم ۱۴ کشور فوق این است که دولت ها کاری کنند تا انرژی‌های قابل جایگزین، مثل باد یا انرژی خورشیدی بیشتر مورد استفاده قرار گیرد. ۷۵ درصد علاقه دارند از اتومبیل هایی استفاده کنند که آلودگی ایجاد نکند. ایتالیایی ها با ۹۶ درصد بیشترین نگرانی را از گرمتر شدن آب و هوا ابراز کرده‌اند، در حالیکه آمریکایی‌های نگران گرمایش آب و هوا ۷۴ درصدند و هلندی‌ها با ۶۷ درصد کمتر از مردم بقیه کشورها نگران تغییرات آب و هوا هستند.

آلودگی زمین و رودخانه ها توسط ضایعات سمی، خشکسالی، نابودی جنگل های مناطق حاره، آلودگی عمومی دریاهاو منابع آبی، از بین رفتن لایه اوزون و انقراض انواع گیاهی و حیوانی از جمله نگرانی های دیگر زیست محیطی مردم این ۱۴ کشور بوده است. همچنین به نظر کسانی که مورد پرسش قرار گرفته اند، دانشمندان و پژوهشگران محیط زیست می توانند با پیدا کردن راه و روش های تازه به مردم کمک کنند تا زندگی شان را بهتر و سالم‌تر حفظ کنند.

محیط زیست و بنا های در خطر

سازمان جهانی بناها، یک نهاد غیر دولتی بین المللی است که وظیفه‌اش حفاظت از بناهای مهم قدیمی و جدید در گوشه و کنار دنیاست. این سازمان اخیرا در سایت اینترنتی خود لیست صد بنای مهم در کره زمین را منتشر کرده که به خاطر بالاتررفتن درجه حرارت هوا، آب شدن کوه های یخی و گسترش صحراها در خطر قرارگرفته‌اند. لیست بناها که هر دو سال یکبار منتشر می شود امسال ۵۹ کشور را مورد اشاره قرار داده که در آنجا بناهای مهم در خطر قرار دارند. ایالات متحده آمریکا با داشتن ۷ بنای به خطر افتاده در رده اول این ۵۹ کشور است. کشور پرو با ۶ بنای در خطر و هندوستان و ترکیه با ۵ بنا در رده های بعدی قرار دارند. منطقه باستان‌شناسی "ماچو پیکچو" در پرو، جاده تاریخی شماره ۶۶ در ایالات متحده و مجموعه "لوکسور" در مصر از مهم‌ترین بناهایی هستند که در این لیست قرار دارند. سازمان جهانی بناها که هدف اصلی اش جلب توجه افکار عمومی ست در سال های گذشته نتایج مثبتی هم به دست آورده تا جائیکه سه چهارم بناهایی که در سال های گذشته در لیست این سازمان قرارگرفته بودند از خطر آسیب پذیری نجات یافته اند. در دهسال گذشته این سازمان موفق شده با اختصاص بیش از ۴۷ میلیون دلار بیش از ۲۰۰ بنای مهم را از خطر نجات دهد.

روز جهانی اقیانوس‌ها

روز جمعه ۸ ژوئن روز جهانی اقیانوس ها بود. سازمان بین المللی صلح سبز یا "گرین پیس"، از سال ۱۹۷۰ تاکنون، حفاظت از اقیانوسها را یکی از اولویت های برنامه های خود قرار داده و معتقد است صید بیش از اندازه و آلودگی های مختلف نه تنها تعادل زیست محیطی اقیانوس ها را به هم می زند، بلکه زندگی صدها میلیون انسان که دریاها و اقیانوس ها تنها منبع کار و تغذیه آنهاست را هم تهدید می کند. در برنامه های تبلیغی و هشداردهنده امسال سازمان گرین پیس به مناسبت روز جهانی اقیانوس ها، جلوگیری از صید بی رویه ماهی تن قرمز، که بقای نسل این نوع ماهی بویژه در دریای مدیترانه به خطر افتاده، ایجاد شبکه ای از مناطق آبی حفاظت شده که حدود ۴۰ درصد از سطح اقیانوس ها را از آلودگی دور کند و ایجاد انگیزه در مصرف کنندگان برای استفاده از همه ِ محصولات غذایی دریایی، مورد توجه بسیار قرار گرفت. در زمینه ایجاد انگیزه در مصرف کنندگان دانستن این نکته جالب است که حدود ۱۲۰ محصول غذایی سالم در دریاها و اقیانوس ها وجود دارد که بیشتر مردم دنیا تنها از ۹ محصول غذایی دریایی مثل انواع ماهی ها استفاده می کنند و به این ترتیب بیشتر محصولات غذایی تولید شده در دریاها و اقیانوس ها توسط انسان ها استفاده نمی شود و بر عکس محصولات غذایی که همه عادت به استفاده از آنها دارند در خطر انقراض و نابودی قرار دارد.

لس آنجلسی‌ها کمتر دوش بگیرند!

شهردار لس آنجلس اخیرا از مردم این شهر خواسته است به دلیل خشکسالی که در حال حاضر در ایالت کالیفرنیا وجود دارد، ۱۰ درصد از مصرف آب خود را کاهش دهند. بر اساس آمار ثبت شده از ۱۳۰ سال پیش تا کنون خشکسالی امسال کالیفرنیا به حد بیسابقه ای رسیده است. شهردار شهر فرشتگان از مردم خواسته از آب دادن چمن های خانه هایشان خودداری کنند و با کاهش دفعات و نیز سریعتر دوش گرفتن در مصرف آب صرفه جویی کنند.

لامپ ها را تعویض کنید!

اتحادیه اروپا از اقدام کارخانه های تولید لامپ های روشنایی معمولی در زمینه جایگزین کردن تدریجی این لامپ ها با لامپ های فلورسنت تا سال ۲۰۱۵ حمایت کرده است در حالیکه سازمان گرین پیس اعلام کرده این اقدام می تواند در فاصله ۲ تا ۳ سال انجام شود و ضرورتی نیست تا ۸ سال دیگر همچنان از لامپ هایی که میراث ادیسون است استفاده کرد. به عقیده سازمان گرین پیس وقتی در دوره ای زندگی می کنیم که یک محصول بلافاصله تبدیل به مد می شود و همه مردم دنیا به سرعت از آن استفاده می کنند، نباید سال های طولانی منتظر شد تا لامپ های روشنایی معمولی بتدریج از بازار خارج شود.

استفاده از لامپ‌های فلورسنت تا ۶۰ درصد میزان گاز کربنیک را کاهش می‌دهد. لامپ‌های معمولی که در اواخر قرن نوزدهم توسط ادیسون اختراع شد فقط ۵ درصد از انرژی مصرف شده را به روشنایی تبدیل می‌کند و ۹۵ درصد بقیه انرژی مصرف شده توسط این لامپ ها به گرما تبدیل می‌شود.

Share/Save/Bookmark