رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۸ خرداد ۱۳۸۶
پلاستیک، قاتل محیط زیست

ضایعات پلاستیکی اقیانوس ها را تهدید می‌کند!

محمد تاج دولتی
toronto@radiozamaneh.com

گوش دهید و دریافت کنید

هر سال بیش از ۱۰ میلیون تن پلاستیک به اقیانوس‌ها ریخته می‌شود که موجب مرگ بیش از هزار پستاندار و یک میلیون پرنده دریایی است. بر اساس اطلاعاتی که در آخرین کمپین تبلیغاتی سازمان جهانی "گرین پیس" (صلح سبز) در مورد آلودگی اقیانوس ها و دریاها منتشر شده، بیش از ۱۰ درصد از پلاستیک‌هایی که به شکل‌های مختلف هرسال در جهان تولید می‌شود، به اقیانوس ها ریخته می‌شود. پلاستیک که از جمله مواد بسیار مقاوم در طبیعت به حساب می‌آید، دوره ِ از بین رفتن آن در طبیعت بسیار طولانی ست. به عنوان مثال، تکه پلاستیکی که دو سال پیش در معده یکی از پرندگان دریایی تلف شده در ساحل اقیانوس اطلس پیدا شد، مربوط به هواپیمایی بوده که در زمان جنگ جهانی دوم، یعنی بیش از ۶۰ سال پیش در اقیانوس سقوط کرده بود. با اینکه قطعات پلاستیکی این هواپیمای سقوط کرده در آب ِ شور ِ دریا و زیر تابش نور خورشید بوده در طول ۶۰ سال متلاشی نشده و از بین نرفته در حالیکه مواد پلاستیکی در خشکی مدت بسیار طولانی تری باقی می‌ماند.
به طور متوسط در هر کیلومتر مربع از سطح آب دریاها و اقیانوس ها حدود ۱۰ شیئ پلاستیکی یافت می‌شود که این رقم در دریای "مانش"، در شمال اروپا، به حدود ۱۰۰ قطعه پلاستیکی می‌رسد. در ته دریاها وضع از این هم وخیم تر است، بطوریکه گفته می‌شود حدود ۷۰ درصد زباله ها در کف دریاهاست و در هر کیلومتر مربع از کف دریا در سواحل اندونزی بیش از ۶۰ هزار تکه زباله وجود دارد.


زندگی بدون دود سیگار؟

به گزارش سازمان بهداشت جهانی همه ساله ۵ میلیون انسان بر اثر دود سیگار جان خود را از دست می‌دهند. روز ۳۱ ماه می، روز جهانی بدون سیگار بود که به همین مناسبت برنامه هایی با هدف زندگی در محیط زیست صد در صد بدون دود سیگار برگزار شد تا شاید هشداری باشد برای کسانی که ناخواسته در معرض دود سیگار قرار دارند. این افراد که اکثر آنها را کودکان، زنان و همکاران افراد سیگاری تشکیل می‌دهند، بی آنکه خود بخواهند یا چاره ای داشته باشند، دود سیگار افراد سیگاری را نفس می‌کشند و به بیماری های گوناگون ناشی از دود سیگار مبتلا می‌شوند. شعار امسال روز جهانی بدون سیگار،" فضای سربسته بدون دود" بود.

نوزادان آینده در خطرند!

دویست تن از دانشمندان دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی جهان بیانیه ای را امضاء کر‌ده‌اند در باره خطرهای حقیقی که افراد مواجه با مواد شیمیائی را تهدید می‌کند. این هشدار بویژه شامل خطر بیماریهایی‌ست که از طریق این افراد به جنین ها و نوزادان آینده منتقل می‌شود.
به گزارش رویترز، متخصصان اطفال، سم شناسان و متخصصان بیماری های عفونی در باره وضعیت جنین هایی که توسط زنان و مردان مواجه با مواد شیمیایی بوجود می‌آیند هشدار داده و گفته اند چنین نوزادانی در آینده بیماری هایی مثل دیابت، سرطان پروستات، نازائی و تیروئید و حتی چاقی مفرط را به فرزندان خویش هم انتقال خواهند داد.

به رغم این هشدارها بسیاری از مقامات دولتی یا نمایندگان گروه های صنعتی، بویژه در ایالات متحده، ادعا می‌کنند هنوز دلایل کافی برای ابراز چنین هشدارهایی وجود ندارد، و در مقابل دانشمندان و متخصصان بیماری های عفونی پاسخ داده اند، مقامات دولتی بهتر است از حالا به فکر آینده باشند و منتظر ننشینند تا در همه ِ موارد دلایل کاملا قانع کننده به آنها ارائه شود.

اختلاف" بوش" و" آرنولد"

انتشار مقاله ای در روزنامه واشنگتن پست روز ۲۱ ماه می‌خبر از اختلاف نظر شدید چند تن از فرمانداران ایالت های آمریکا، از جمله آرنولد شوارتزنگر، فرماندار کالیفرنیا با جورج بوش رئیس جمهور این کشور داد. اختلافات فرماندار کالیفرنیا با جورج بوش عمدتا بر سر خودداری دولت فدرال آمریکا از تصویب قانون هایی ست که برای جلوگیری از وخیم تر شدن گرمایش آب و هوا باید به اجرا در بیاید.
فرمانداران دوازده ایالت آمریکا و در راس آنها آرنولد شوارتزنگر، فرماندار کالیفرنیا از ماه ها پیش مقرراتی را در ایالت های خود وضع کرده اند که از آلودگی بیشتر آب و هوا جلوگیری کند و بیش از این سلامت ساکنان این ایالت ها به خطر نیفتد. اما اجرای این قوانین نیاز به تصویب یک سری قوانین دیگر و توافق دولت فدرال آمریکا دارد که آقای جورج بوش تاکنون نسبت به آن بی تفاوت و حتی مخالف بوده است.

از ماه ها پیش آرنولد شوارتزنگر خود را به عنوان یکی از رهبران قدرتمند آمریکا که برای کاهش آلودگی‌های بیشتر آب و هوا تلاش می‌کنند، نشان داده است. از جمله این تلاش ها تصویب ضابطه هایی است که باید در ساخت اتومبیل ها در نظر گرفته شود تا گازهای آلوده کننده کمتری تولید کنند، اما این ضابطه‌ها بدون تصویب قوانین از سوی دولت فدرال ضمانت اجرائی ندارد.

Share/Save/Bookmark