رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳۱ تیر ۱۳۸۷
از ونکوور چه خبر

No one is illegal

پویا علاقه‌بند
toronto@radiozamaneh.com

این برنامه را اینجا بشنوید

آزاده سال‌هاست که در ونکوور زندگی میکنه. در دانشگاه سایمون فریزر جامعه شناسی خونده و عضو سازمان No one is illegal واحد ونکوور هست که از حقوق پناهندگان دفاع می‌کنند. در چند وقت اخیر یکی از موضوعات مهمی که دنبال کردند در مورد جلوگیری از اخراج ایرج قهرمانی ، حاجی فیروز شهر ونکوور بوده. فرصتی شد و با هم یک صحبت دوستانه کردیم.


آزاده، عضو سازمان No one is illegal

چه خبر از حاجی فیروز داری ؟

- خبر که ، خبر خوب هست. چون قرار بود در تاریخ ۳ ژوئن حاجی فیروز را دیپورت(اخراج) کنن ولی به خاطر حمایت مردم و مقالات روزنامه ها و برنامه های تلویزیون باعث شد که اداره مهاجرت کانادا تصمیم بگیره که تجدید نظر بکنن در مورد ایشان.

هنوز می‌شه کاری کرد برای موندن حاجی فیروز در ونکوور ؟

- هنوز می‌شه نامه نوشت و خود این امضا کردن پتیشن‌ها خیلی مهمه . چون نشون می‌ده که مردم حمایت می‌کنن و مخالفن که ایرج که ۷۰ سال سن داره و در ایران کسی رو نداره برگردن. خوب اگر مردم حمایت کنن ممکنه ایشون بتونن بمونن اینجا.

ایشون اینجا ازدواج هم کردن و یک همسر کانادایی دارن اینجا ، چرا این موضوع کمک نمیکنه به موندن ایشون ؟

- علت اینکه این موضوع کمکی نمی‌کنه به خاطر اینکه کسی می‌تونه از حمایت همسرش استفاده کنه که همسرش از نظر مالی بتونه این آدم رو پشتیبانی کنه . ولی اگر از welfare (کمک‌های دولتی) استفاده کنن نمی‌تونه کمکی به اقامت گرفتن کسی بکنه.

آزاده ، تو عضو سازمان No one is illegal هستی اگر میشه از این سازمان بیشتر بگو؟

- این سازمان که اکثر کسانی که عضوش هستن . حالا نمیدونم اسمش رو باید بگذاریم سازمان چون اکثر کسانی که هستن خودشون پناهنده هستن یا مهاجر و جمع شدن تا از حقوق پناهندگان دفاع کنند.

آیا هر کسی میتونه عضو این سازمان بشه ؟

- بله هر کسی می‌تونه عضو این سازمان بشه و من خیلی تشویق می‌کنم که همه بیان و عضو بشن چون تعداد ایرانیها خیلی کم هست در این سازمان. البته جالبه بگم که حتی خود کانادایی های سفید پوست هم عضو این سازمان هستن و حمایت می‌کنن.

خودت چی شد که خواستی عضو این گروه بشی و فعالیت کنی ؟

- من، چون جامعه شناسی خوندم می‌دونم که در کانادا نژاد پرستی خیلی کم هست ولی هنوز وجود داره و چون این گروه هم مخالف نژادپرستی هست و در همین جهت کار میکنه . مرتب هم برنامه مختلف و نمایش فیلم و سخنرانی در این موارد داره که منم رفتم و دیدم و علاقه مند شدم.


برای افرادی که میخوان پناهنده بشن ، No one is illegal چه کار می‌کنه ؟

- برای کسانی که میخوان پناهنده بشن. کارهای حقوقی انها رو انجام میدن . وکیل خیلی گرونه و اینها سعی میکنن که با قیمت خیلی پایین براشون وکیل پیدا کنن و کارهای حقوقی آنها رو انجام میده. رابطه دوستی با آدمها برقرار میکنن و مرتب باهاشون در تماسیم حتی بعد از اینکه مشکلشون درست شد بازم تنهاشون نمی‌ذاریم.

خیلی از این افراد از نظر مالی مشکل دارن و نمیتونم هزینه زندگی خودشون را تهیه کنن برای این افراد هم آیا کاری می‌کنید ؟

- با Fundraising هایی که انجام میدن همیشه تا حد امکان پولی را برای کمک به این افراد تهیه میکنند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

ba arze salam va khaste nabashid . mikhastam beporsam chetori mishe emaile khanome azade va ya sazemani ke einshan dar an mashghool hastand ro peyda konam . man ye panahande siasi hastam ke felan tahte hemayate UNHCR mibasham va shadidan niyaze be moshavereh hoghooghi dar rabete ba keshvare sales daram . kheyli motshaker misham age adrese emaile eishoon ro be man bedid .

-- hesam ، Jul 21, 2008 در ساعت 12:04 PM