رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۴ خرداد ۱۳۸۶
مجله محیط زیست

اندونزی، "قهرمان" جهانی نابودی جنگل‌ها!

محد تاج دولتی
toronto@radiozamaneh.com

این برنامه را اینجا گوش دهید

بی شک کتاب معروف رکوردهای "گینس" را همه می‌شناسند. کتابی که همه ساله رکوردهای به دست آمده در همه ِ زمینه‌های جدی و شوخی زندگی در جهان را گردآوری و منتشر می‌کند. در این کتاب که بیشتر برای سرگرمی‌و آگاهی از اطلاعات عمومی‌استفاده می‌شود، گاهی خبرهایی چاپ می‌شود که بسیار نگران کننده است.

green2.jpg

مثلا در چاپ بعدی این کتاب که بزودی منتشر خواهد شد، کشور اندونزی به عنوان رکورد دار نابودی جنگل‌ها در دنیا شناخته شده، چرا که در هر ساعت مساحتی به اندازه وسعت ۳۰۰ زمین فوتبال از سطح جنگل‌های این کشور به قصد و برای استفاده‌های اقتصادی نابود می‌شود. کشور اندونزی تا به حال ۷۲ درصد از جنگل‌های اولیه و بسیار قدیمی‌خود را نابود کرده است. این رکورد تازه نه تنها اندونزی را در رده اول کشورهای نابودکننده منابع جنگلی قرار داده، بلکه جایگاه این کشور در رده بندی بزرگترین تولید کنندگان گازهای گلخانه ای را به رده سوم یعنی پس از ایالات متحده آمریکا و چین ارتقاء داده است.

یک جایزه ۱۰۰هزار دلاری

اگر در رده کسانی هستید که در رشته‌های الکترونیک تحصیل می‌کنید یا شغل تان مهندسی الکترونیک و یا پژوهشگر این رشته هستید و در ضمن نظر لطفی هم به حفظ محیط زیست دارید، یک جایزه ۱۰۰هزار دلاری در انتظار شماست. کمپانی بین المللیPremier Farnell که در زمینه ساخت قطعات الکترونیکی بسیار مهم فعالیت می‌کند، این جایزه ۱۰۰هزار دلاری را به کسی اهداء خواهد کرد که بتواند ماده جدیدی اختراع کند که با استفاده از آن در ساخت قطعات الکترونیکی و به کار بردن این قطعات در دستگاه‌های تولید انرژی، گازهای آلاینده کمتری تولید و در نتیجه به حفظ محیط زیست کمک بیشتری شود. نیمی‌از این جایزه ۱۰۰هزاردلاری به صورت نقد به برنده اهداء خواهد شد، و ۵۰هزاردلار دیگر به صورت خدمات حقوقی برای ثبت اختراع و تولید نمونه این اختراع و معرفی به شرکت های تولید کننده در اختیار برنده این کنکور قرارخواهد گرفت. رئیس این کمپانی گفته است:” سیاره ما در برابر تهدیدهای بیسابقه زیست محیطی است و با تشویق مشارکت همگان می‌توان امیدوار بود که ایده‌ها و اختراعات افراد تغییرات مثبتی در زندگی آینده بشر ایجاد کند.”

"قاتلان" محیط زیست!

"کتاب سیاه قاتلان محیط زیست" از طرف سازمان بین المللی صلح سبز (گرین پیس) منتشر شد. در این کتاب انگشت اشاره به طرف همکاری میان سیاستمداران و صاحبان بخش تولید انرژی آلمان گرفته شده و تاکید شده اولویت های اعلام شده توسط سیاستمداران این کشور و تصمیم هایی که در زمینه تولید انرژی گرفته می‌شود، در تضاد کامل قرار دارد.

کشور آلمان بزرگترین تولید کننده گاز کربنیک در اروپاست و دولت این کشور با اینکه مقابله با گرمایش آب و هوای زمین را در دستور کار و اولویت نخست دولت این کشور و اتحادیه اروپا، که ریاست دوره جاری آن هم به عهده آلمان است، قرار دارد اما چهار کمپانی بزرگ تولید کننده انرژی در آلمان درست برخلاف تعهدات این کشور در پروتکل "کیوتو" رفتار می‌کنند و همچنان تولید گاز کربنیک توسط آلمان را در راس دیگر کشورهای اروپایی قرار داده‌اند.

چرنوبیل دیگر؟

در دو برنامه پیش از بیست و یکمین سالگرد فاجعه نیروگاه اتمی‌“چرنوبیل” در روسیه گقتیم و این هفته خبری در باره یک نیروگاه اتمی‌در جنوب شهر بارسلون در اسپانیا همه ِ سازمان های طرفدار محیط زیست را به شدت نگران کرد. مسئول بخش مسائل هسته ای سازمان "گرین پیس" هشدار داد، نیروگاه اتمی‌"آسکو۲" در۹۰ کیلومتری بارسلون در هفته‌های اخیر چندین بار دچار نقص فنی شده که به شدت نگران کننده است. به نظر کارشناسان نه تنها تاسیسات این نیروگاه با ضوابط موجود مطابقت ندارد، بلکه کارکنان بخش‌های مختلف این نیروگاه اتمی‌هم تخصص‌های لازم برای اداره و مراقبت از نیروگاه را ندارند.

ساک‌های پلاستیکی را دور نیاندازید

دالتون مک‌گینتی، نخست وزیر انتاریو، تصمیم دارد تا سال ۲۰۱۲ میزان مصرف ساک های پلاستیکی در این استان را به نصف کاهش دهد. دولت انتاریو با مسئولان بخش مواد غذایی استان انتاریو به توافق رسیده اند تا با انجام اقداماتی میزان آلودگی محیط زیست در اثر استفاده از ساک های پلاستیکی را کم کنند، چون ساکنان انتاریو در مجموع در هر ثانیه ۸۰ ساک پلاستیکی، یعنی در هر روز حدود ۷ میلیون ساک پلاستیکی مصرف می‌کنند. یکی از راه‌های پیشنهادی این است که از ساک های پلاستیکی تا آنجا که می‌شود استفاده کرد و با یک بار مصرف آنها را دور نیانداخت.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

az doustane aghaye reis jomhoure khodemoun bashtar az in ke nemish entezar dasht!!!

-- nam ، May 25, 2007 در ساعت 02:08 AM