رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۶
مجله محیط زیست

آلودگی هوای محیط مسکونی هرسال یک و نیم میلیون انسان را می‌کشد!

محد تاج دولتی
toronto@radiozamaneh.com

همیشه وقتی از آلودگی هوا صحبت می‌شود، همه ِ ما یاد دود و گرد و غباری می‌افتیم که در شهرهای بزرگ و پرجمعیت مثل تهران، مکزیکوسیتی و بمبئی وجود دارد. اما، هوای آلوده محیط زندگی شخصی همه ِ ما به همان اندازه می‌تواند خطرناک باشد که هوای آلوده شهرها.

اگر در کشورهای پیشرفته و صنعتی هوای داخل محیط زندگی انسان ها به خاطر مواد شیمیائی ضد عفونی/پاک کننده، عایق‌های جلوگیری کننده سرما و گرما و وسایل دکوراسیون آلوده می‌شود، در کشورهای غیر صنعتی و پیشرفت نکرده هوای داخل محیط زندگی افراد با سوزاندن موادی مثل چوب، کود حیوانات، ضایعات کشاورزی وذغال، برای تولید گرما وپخت و پز آلوده می‌شود و سلامت انسان ها، بویژه کودکان را به خطر می‌اندازد.

در سطح جهانی بیش از ۳ میلیارد نفر نیاز به انرژی و گرما را از طریق سوزاندن مواد ذکر شده با وسایل ناامن تامین می‌کنند. به گزارش سازمان بهداشت جهانی همه ساله ۵ درصد از مرگ و میرهای کل جهان، یعنی بیش از یک و نیم میلیون انسان، مستقیما به دلیل این گونه آلودگی ها جان خود را از دست می‌دهند. براساس همین گزارش حدود ۱ میلیون و۲۰۰ هزار از این تعداد مرگ و میر فقط در ۱۱ کشور: افغانستان، آنگولا، بنگلادش، بورکینافاسو، چین، اتیوپی، هندوستان، نیجریه، پاکستان، جمهوری کنگو و تانزانیا اتفاق می‌افتد.

سازمان بهداشت جهانی همچنین تاکید کرده که استفاده از مواد سوختی مثل گاز طبیعی، نفت ِ گاز و نفت سفید، برای تولید انرژی و گرما در محیط های مسکونی، میزان آلودگی هوا در خانه ها را کاهش می‌دهد. آلودگی هوای محیط مسکونی موجب بیماری هایی همچون سرطان ریه، برونشیت، آسم و ناراحتی های دیگر ریوی است.

کمیسیون توسعه پایدار سازمان ملل متحد امیدوار است از حالا تا سال ۲۰۱۵، با انجام اقداماتی تعداد مرگ و میرهای ناشی از آلودگی هوا در محیط های مسکونی کشورهای غیر صنعتی را به نصف کاهش دهد.

توافق "گرین پیس" و " اپل"

در برنامه گذشته از توافق و همکاری سازمان بین المللی صلح سبز ( گرین پیس) با کمپانی مک دونالد گفتیم که تصمیم گرفته اند اقداماتی انجام دهند تا جنگل های آمازون بیش از این آسیب نبیند.

در چند روز گذشته خبر امیدوارکننده دیگری از طرف گرین پیس اعلام شد و آن موافقت و تعهد کمپانی بزرگ "اپل"، سازنده کامپیوترهای مکینتاش و محصولات دیگری مثل "آی پاد" و غیره است در مورد رعایت اقداماتی برای حفظ محیط زیست.

آقای "استیو جابز"، مدیر کمپانی "اپل" تعهد کرده در تولید محصولات شرکتش این اقدامات را رعایت کند:

نخست کاهش مواد سمی‌و آلوده کننده. به این ترتیب که قرار است ساخت مانیتورهای "ال سی دی" که در آن از کریستال مایع استفاده می‌شود، و به جیوه و گاز ارسنیک نیاز دارد، با مانیتورهای "ال ای دی" جایگزین شود و از جیوه و گاز ارسنیک استفاده نشود. برای ساخت مانیتورهای "ال ای دی" در واقع از همان موادی استفاده خواهد شد که هم اکنون برای ساخت دستگاه های "آی پاد" از آن استفاده می‌شود. مانیتورهای جدید کامپیوترهای مکینتاش قرار است از اول سال ۲۰۰۸ به بازار بیاید.

اقدام دیگری که کمپانی "اپل" تعهد کرده به مرحله اجرا بگذارد، بازیافت یا "ریسایکل" کردن محصولاتی است که تولید کرده و از بازار استفاده خارج می‌شود. "استیو جابز"، مدیر کمپانی "اپل"، گفته در سال ۲۰۰۶ این شرکت ۱۰ درصد از محصولاتش را بازیافت کرده و تعهد کرده در سال ۲۰۰۸ این رقم را به ۲۰ درصد برساند. برای این کار کمپانی "اپل" پذیرفته که اگر کسی "آی پاد" غیر قابل استفاده ای داشت، آن را با هزینه کمپانی با پست پس بفرستد و در برابر این کار یک کوپن تخفیف ۱۰ درصدی برای خرید یک "آی پاد" جدید دریافت کند.

رئیس کمپانی "اپل" ابراز امیدواری کرده که تولید کنندگان دیگر محصولات کامپیوتری هم به این حرکت بپیوندند و قانون گذاران هم با تصویب مقرارتی به این اقدام مثبت زیست محیطی کمک کنند.

گرمایش آب و هوا و تولید برنج

گفته می‌شود کشور تایلند یکی از نخستین کشورهایی بوده که برای اولین بار برنج در آنجا کاشته و تولید شده است. در این کشور بیش از ۳ میلیون و ۶۰۰هزار خانواده به کشت و تولید برنج اشتغال دارند و اکثر مردم آنجا روزی حداقل سه بار برنج مصرف می‌کنند. تایلند بزرگترین صادر کننده برنج در جهان است و در سال ۲۰۰۵ش از هفت نیم میلیون تن برنج تولید کرده، اما تولید این محصول حیاتی می‌تواند بزودی با گرمایش آب و هوای کره زمین و پدید آمدن سیلاب ها یا خشکسالی ها به خطر بیفتد. نشانه هایی مثل کوچ روستائیان برنجکار به طرف شهرها که به دلیل تولید کمتر برنج قادر به ادامه زندگی در مناطق کشاورزی نیسنتد، مشکلات اجتماعی بسیاری را هم در آینده باعث خواهد شد. این مطلب بویژه در کنفرانسی که هفته گذشته در بانکوک پایتخت تایلند در باره تغییرات آب وهوا و راه های پیشگیری از آن تشکیل شده بود مورد تاکید قرار گرفت و به عنوان یکی از نتایج بیشمار و ناگوار افزایش گازهای گلخانه ای اعلام شد. سیلاب های سال گذشته فقط در یکی از مناطق مرکزی تایلند که محل تولید برنج بوده باعث مرگ بیش از ۲۰۰ برنجکار شده است.

این برنامه را اینجا گوش دهید

Share/Save/Bookmark