رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۶
بیمه پزشکی، مشکل بزرگ دانشجویان

تحصیل در خارج و مشکلات درمانی

فریبا صحرایی
toronto@radiozamaneh.com

کانادا با داشتن ۹۰ دانشگاه و ۱۵۰ کالج و موسسه آموزش عالی فنی پتانسیل های بالایی برای جذب دانشجوی خارجی دارد. در بین مسایل رفاهی دانشجویان خارجی همیشه بیمه درمانی و خدمات پزشکی یکی از موضوعات مهم بوده است ، هر چند که ممکن است به ظاهر چندان هم مهم به نظر نرسد.اما گرانی خدمات پزشکی و دارو و درمان در کشور کانادا دلیل خوبی است تا همه دانشجویان خارجی به محض ورود بیمه شده باشند و از خدمات بیمه خود آگاهی داشته باشند.

چنان که در سایت دولت کانادا در بخش دانشجویان خارجی اشاره شده است، بیمه درمانی و دارو و کارهای دندانپژشکی می‌تواند برای دانشجویان خارجی هزینه بر باشد، چرا که در بسیاری از موارد دانشگاهها خدمات کاملی را ارائه نمی دهند و دانشجویان می بایست قبل از ثبت نام از وضعیت بیمه دانشگاه مورد نظرشان اطلاع حاصل کنند تا دچار مشکل نشوند. بعضی دانشگاهها در مناطق خاص ممکن است پوشش خدمات درمانی بهتری بدهند، ولی بهتر است که در صورت نیاز حتی دانشجویان با شرکت‌های خصوصی قرار داد ببندند . مثلا در سه استان آلبرتا، بریتیش کلبیا و ساسکچوان ظاهرا دانشجویان خارجی تحت پوشش خدما ت استانی هستند، اما در مابقی نقاط دانشجویان با مشکل گرانی خدمات دست و پنجه نرم می‌کنند و می‌بایست با شرکت های خصوصی قرار داد داشته باشند که چیزی حدود ۳۰ تا ۴۰ دلار در ماه برای آنها هزینه بر می‌دارد. بنابراین خیلی از دانشگاهها در قبال گرفتن یک وجه ۵۰۰ یا ۶۰۰ دلاری از هر دانشجو آنها را برای مدت یک سال تحصیلی بیمه می‌کنند.

بیمه درمانی دانشجویان خارجی غالبا شامل دارو و خدمات دندانپزشکی نمی‌شود و همین هزینه دیگری را به دانشجو تحمیل می‌کند .

در حالی که بعضی از دانشجویان ایرانی از خدمات درمانی بیمه خود ابراز رضایت می‌کنند و آن را به مراتب بهتر از ایران می‌دانند، بعضی هم هستند که به دلایل مختلف از پس هزینه‌ها بر نمی‌آیند و برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها خودشان را بیمه نمی‌کنند و تجربه های تلخی در این زمینه دارند و در مجموع این خدمات را گران می‌دانند . این موضوع بویژه برای دانشجویانی که در کالج های کانادایی درس می‌خوانند و یا به طور موقت وقفه‌ای در تحصیلشان انداختند بیشترصدق می‌کند . در این زمینه با چند دانشجوی ایرانی مقیم کانادا گفت و گوکردیم که می‌توانید آن را بشنوید.

Share/Save/Bookmark