رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۶
به بهانه سوم ماه می، روز جهانی آزادی مطبوعات

در باره شورای رسانه​های قومی کانادا

محمد تاج‌دولتی
toronto@radiozamaneh.com

کانادا سرزمین مهاجران است و به واقع هیچ کشوری را نمی​شود در جهان سراغ گرفت که ترکیبی چنین متفاوت از مهاجران با فرهنگ​ها و زبان​ها و باورهای مختلف را در خود جا داده باشد. اگر مهاجران اولیه این سرزمین فقط از دوگروه انگلیسی​ها و فرانسوی​ها بودند، حالا پس از گذشت بیش از یک قرن که از تشکیل کشور کانادا می​گذرد، گروه​های قومی و فرهنگی از هر گوشه​ای از جهان را می​شود در این کشور مشاهده کرد. این مهاجران طبعا وقتی با فرهنگ و زبان و باورهای خود به کانادا آمده​اند، وسایل ارتباطی و اطلاع رسانی خودشان را هم ایجاد کرده​اند تا هم از سویی پیوندهای فرهنگی – اجتماعی میان خودشان را حفظ کنند و هم آینه​ای داشته باشند تا در آن جامعه میزبان و دیگر جوامع قومی بتوانند تصویری از این مهاجران مشاهده کنند.

مطبوعات قومی کانادا در بیش از ۷ دهه گذشته فضایی بوده است برای دیدارها، چالش​ها، راهنمایی​ها و تطبیق ذهنیات میلیون​ها مهاجر تازه وارد با سرزمین و فرهنگ و قوانین کانادا. تعداد و نقش مطبوعات قومی کانادا پس از جنگ جهانی دوم و چند برابر شدن ورود مهاجران به این کشور به شدت افزایش پیدا کرده و امروز با گسترش تکنولوژی ارتباطات کمتر گروه قومی و فرهنگی مهاجر در کانادا را می شود سراغ گرفت که چندین رسانه نوشتاری، دیداری، و شنیداری با گرایش​ها و هدف​های گوناگون در اختیار نداشته باشد.

اهمیت رسانه​های قومی در کانادا وقتی بیشتر آشکار می​شود که بدانیم بیش از نیمی از ساکنان شهری مثل تورنتو زبان مادری​شان زبانی غیر از زبان های رسمی این کشور یعنی انگلیسی و فرانسه است. تعداد زیاد رسانه​های قومی کانادا بی​شک موجب تشکیل نهاد و سازمان​های صنفی شده که بی مناسبت ندیدیم به بهانه سوم ماه می، روز جهانی آزادی مطبوعات به معرفی یکی از این نهادها بپردازیم.

saras.jpg

شورای رسانه​های قومی کانادا یکی از این سازمان​هاست که تعداد قابل توجهی از این رسانه​ها را در خود جا داده و به امور صنفی، حقوقی و مشکلات حرفه​ای این رسانه​ها می​پردازد. با "توماس ساراس" بنیانگذار و رئیس شورای رسانه​های قومی کانادا در مورد این سازمان و نقش و تاثیر آن در وضعیت رسانه​های قومی گفت و گویی کرده​ایم که در اینجا می​شنوید.

Share/Save/Bookmark