رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۶
در برزخ

رفتن یا نرفتن-۳

امین راد
toronto@radiozamaneh.com

تو قسمتای قبل شنیدیم که چرا جوونای ایرونی دوست دارن زندگی خارج از کشورو حداقل برای مدتی تجربه کنن. حالا میخوایم ببینیم چقدر دلایل این دوستامون درسته. آیا همه اونایی که خارجکی شدن، از وضعیتشون راضین؟ آیا به اون اهدافی که پیش از عزیمت فکر میکردن رسیدن؟ بهترین راه برای پاسخ به این سئوالا رفتن سراغ اوناییه که چند سالیه این ور آب به سر می‌برن.

raftan.jpg

- محمد دوساله با ویزای دانشجویی داره تو کانادا درس میخونه. اون میگه فقط برای درس خوندن اومده و بعدش برمی‌گرده: این کشور فقط ظاهرش قشنگه!..

- رامین و خانوادش از طریق سرمایه گذاری اومدن. به نظر رامین شرایط کانادا برای یه زندگی معقول خیلی بهتر از ایرانه و تنها مشکل داشتن دوستان و آشناهاییه که بتونی مثل ایران باهاشون رفت و آمد کنی و تفریح کنی...

- آیدا هم همراه خانوادش ولی به دلایلی متفاوت مهاجرت کرده. اون میگه شرایط ایران برای افرادی مثل اون و خانوادش که جزء اقلیت‌های مذهبی هستند در حال حاضر اصلا مناسب نیست و زندگی در کانادا مسلما برای اونا بهتره...

-سهیلا از همه جالب تره. من چیزی نمیگم خودتون گوش کنید!!!
در لینک فایل صوتی گزارش میتونید گفتگوی کامل با این بچه ها رو بشنوید.

کارشناسان نيازهای پايه‌ای نظير مسكن و غذا رو اولويت اول برای مهاجرت و در مراحل بعد نياز به امنيت، تعلق، دوست داشته شدن و بروز توانايي‌ها رو دارای اهميت بيشتری می‌دونن. تو برنامه هفته آینده نظر یک کارشناس رو درباره علل مهاجرت ایرانیان خواهیم داشت.




Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

هر آنچه در ایران "باید" باشه و اینجا نیست. همین باعث بیرون اومدنه. همه ی اون چیزایی که در ایران "باید" باشه و اینجا نیست.

-- خشایار ، May 4, 2007 در ساعت 06:56 PM